تکاب با «تخت سلیمان» می‌تواند به یک برند جهانی تبدیل شود


تکاب با «تخت سلیمان» می‌تواند به یک برند جهانی تبدیل شود

مهاباد- ایرنا- مدیرکل جذب و سرمایه‌گذاری استانداری آذربایجان‌غربی گفت: شهرستان تکاب با مجموعه جهان تخت سلیمان می‌تواند به عنوان یک برند گردشگری بین‌المللی در سطح جهان تبدیل شود.

«عزت‌الله بهاری خواجه» روز پنجشنبه در نخستین جشنواره منطقه‌ای «تخت سلیمان» که با حضور پنج استان کشور در تکاب در حال برگزاری است اظهار داشت: این شهرستان در بیشتر زمینه‌ها از جمله گردشگری، معادن و منابع طبیعی از پتانسیل‌های بسیار مناسبی برخوردار است ولی با وجود این جزو ۳۱ شهرستان کم‌برخوردار کشور محسوب می شود که این امر جای تامل دارد.

وی با اشاره به وجود جاذبه‌های متعدد گردشگری به ویژه مجموعه جهانی تخت سلیمان افزود: هر یک از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان در زمره یه چاه نفت برای آن محسوب می شود که منبع سرشاری برای آبادانی و توسعه این شهرستان و افزایش اشتغالزایی در منطقه به شمار می‌آید.

وی تاکید کرد: ضعف در برندسازی از جاذبه‌های این شهرستان از مواردی است که تاکنون مورد بی‌توجهی مسوولان قرار گرفته است که در همین راستا تلاش می‌شود برندسازی تکاب به عنوان یک پروژه مهم در آذربایجان‌غربی در اولویت قرار گیرد تا به این شکل به جهان معرفی شود.

وی با قدردانی از برگزارکنندگان این جشنواره گردشگری در تکاب افزود: برگزاری این جشنواره قدم مهمی در راستای ایجاد برند برای این شهرستان است که باید تداوم داشته باشد.

«بهاری»، با بیان اینکه استانداری از همه کسانی که جهت سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف به ویژه گردشگری در این شهرستان استقبال می‌کند ادامه داد: با تمام توان آماده همکاری با همه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این زمینه هستیم.

در دولت تدبیر و امید تا به امروز بیش از 200 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف آذربایجان‌غربی انجام گرفته است.

در این جشنواره ۲ روزه که با حضور گروه‌های هنری و گردشگری و مسوولان چهار استان آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان و گیلان برگزار می‌شود، توانمندی‌ها و قابلیت‌های گردشگری تکاب معرفی خواهد شد.

در این جشنواره منطقه‌ای که یکی از هفت رویداد ملی گردشگری در کشور به شمار می‌رود، فیلم مستند اسرار دریاچه تخت سلیمان نیز اکران و نمایشگاه صنایع دستی پنج استان شمال غرب کشور گشایش خواهد یافت.

مجموعه میراث فرهنگی تخت سلیمان تکاب در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهارمین اثر ملی کشور در فهرست جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است و هم‌اکنون آثار و بقایای دوره‌های تاریخی ساسانی و ایلخانی از جمله برج‌ها و باروها و بقایای آتشکده آذرگشنسب، یکی از سه آتشکده مهم ایرانیان باستان، در اطراف دریاچه‌ای اسرارآمیز این مجموعه خودنمایی می‌کند.

به عقیده باستان شناسان محوطه تاریخی تخت سلیمان قبل از اسلام آتشکده زرتشتیان و یکی از سه آتشکده مهم ساسانیان بوده و در دوره پس از اسلام به عنوان تفرجگاه و کاخ تابستانی ایلخانان مورد استفاده قرار گرفته است؛ هم‌اکنون نمونه آثار و بقایای کاخ‌های ایلخانی تنها در مجموعه تخت سلیمان تکاب به چشم می‌خورد.

تکاب با ۸۱ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع است و بیش از ۱۷۰ اثر میراث فرهنگی و گردشگری تاریخی و طبیعی ثبت شده ملی دارد؛ آثار این مجموعه یکی از مهمترین مقصدهای گردشگران خارجی در سفر به ایران است.

چمن متحرک «چملی‌گل»، آبشار دوقلوی «قینرجه»، زندان سلیمان، مجموعه چشمه‌های آبگرم احمدآباد و قینرجه، کاخ‌ها و خانه‌های اربابی از سایر آثار طبیعی و تاریخی شهرستان تکاب است در این شهرستان ۲ باب هتل و ۶ واحد بوم‌گردی در مجموع به ظرفیت بیش از ۶۰۰ تخت وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق