تغییر کاربری میدان حسن آباد پس از مرمت / کاخ مرمر موزه شود+ فیلم


تغییر کاربری میدان حسن آباد پس از مرمت /  کاخ مرمر موزه شود+ فیلم

رکنا: احمد مسجد جامعی گفت: با توجه به این که نشست های مجمع تشخیص مصلحت نظام در کاخ مرمر تشکیل نمی شود، این کاخ قابلیت موزه شدن دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، میدان حسن‌آباد در بافت تاریخی شهر تهران که در تقاطع خیابان امام خمینی (سپه) با خیابان حافظ و خیابان وحدت اسلامی (خیابان شاهپور) واقع شده‌است.

میدان حسن‌آباد که پس از انقلاب اسلامی به «میدا31 شهریور» تغییر نام یافته بود و دوباره به نام حسن‌آباد ثبت گردید میدان حسن‌آباد از میدان‌های تاریخی و بخشی از بافت تاریخی و سنتی تهران قاجاری است . این میدان و ساختمان‌های گنبدی پیرامونش در سال ۱۳۰۹ ساخته شد و به بهره‌برداری رسید.این مجموعه در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۱۹۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

واما 26تیرماه امسال بود که میدان تاریخی حسن آباد با حریق دست به گریبان شد و بخش هایی از این بنای تاریخی تخریب شد. پس از فراز و نشیب های بسیار این میدان به مرحله مرمت (توسط مرمت کاران دانشگاه تهران) رسید.

مسجدجامعی، عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران درخصوص اینکه مرمت میدان حسن آباد بعد از آتش سوزی به کجا رسیده است به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: در حال حاضر مرمت کاران دانشگاه تهران در تلاش برای بازسازی این اثرملی هستند .میدان حسن آباد با هشت گنبد بازتابی از دوره ای از شهرسازی تهران است که رشته های غیرایرانی هم دارد. محله حسن آباد مهم است چرا که چند موزه مهم در آن واقع شده است. موزه ثبت احوال، موزه خصوصی متعلق به دانشگاه تهران، موزه قرآن و موزه باستان دوران اسلامی در این محل واقع شده است. برخی ساختمان های محله حسن آباد نیز تاریخی و شناسنامه دار هستند.

وی پیشنهاد باز شدن درهای کاخ مرمر( که نزدیک میدان حسن آباد است ) را به روی مردم داده و افزود : با توجه به این که نشست های مجمع تشخیص مصلحت نظام در کاخ مرمر تشکیل نمی شود، این کاخ قابلیت موزه شدن دارد.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بخش های سوخته میدان حسن آباد در حال مرمت است پیشنهاد داد : فضای پیرامونی بنای حسن آباد می تواند کاربری خاصی در جهت فضای عمومی شهر داشته باشد. مالکین نیز با این تغییر کاربری همراهی دارند. بعد از آتش سوزی شاهد دست کم یک تغییر کاربری بودیم. تاکید هم شورای شهر و میراث فرهنگی بر این است که شمایل این اثر باستانی به شکل قبلی مرمت شود البته این کمترین کاری است که برای حسن آباد سوخته می شود انجام داد ، بهترین کار این است که بعد از مرمت ، فضایی تازه به این منطقه ببخشیم و بستر گردشگری را در این محله افزایش دهیم.امیدوارم در ساخت و مرمت حسن آباد حداقل ها انجام شود، حداکثرها پیشکش.

خبرنگار : پریسا هاشمی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر