عضو شورای شهر مشهد: شهرداریها به سرمایه‌گذاری آسیب می‌زنند


عضو شورای شهر مشهد: شهرداریها به سرمایه‌گذاری آسیب می‌زنند

مشهد- ایرنا- رییس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکتهای شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بطور معمول نگاه منفی نسبت به سرمایه‌گذاری وجود دارد و شهرداریها هم پایبند به پیمان خود با سرمایه‌گذاران نیستند. شهرداریها با چنین رویکرد رفتاری به بحث سرمایه‌گذاری آسیب زده و باعث فرار سرمایه می‌شوند.

احمد نوروزی روز پنجشنبه در نشست معاونان اقتصادی و مدیران سرمایه‌گذاری شهری کلانشهرهای کشور در مشهد به وجود ظرفیتهای فراوان سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه در کلانشهر مشهد اشاره و بیان کرد: شهرداریها فرصتها و اختیارات منحصربه‌فردی در اختیار دارند. با هریک از فعالیتهای شهرداری می‌توان کانون هزینه را به کانون درآمد تبدیل کرد.
وی افزود: بطور معمول نگاه منفی نسبت به سرمایه‌گذاری وجود دارد و شهرداریها هم پایبند به پیمان خود با سرمایه‌گذاران نیستند. شهرداریها با چنین رویکرد رفتاری به بحث سرمایه‌گذاری آسیب زده و باعث فرار سرمایه می‌شوند.

عضو شورای شهر مشهد ادامه داد: در این کلانشهر شاهد همین موضوع بوده‌ایم اما در قالب فعالیتهای پنجمین دوره شورای شهر مشهد و مدیریت شهری سعی شد تا اعتماد سرمایه‌داران در این کلانشهر برای سرمایه‌گذاری با اعمال روشها و مصوبه‌های مناسب جلب شود.

وی گفت: امروز با تلاش برای عمل به شعار" رضایتمندی، مشارکت و توسعه مشهد" و استفاده از خرد جمعی، بستر لازم برای رونق سرمایه‌گذاری و جذب مشارکتها در کلانشهر مشهد فراهم شد.

اهمیت سرمایه‌های خرد

رییس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکتهای شورای اسلامی شهر مشهد همچنین اظهارداشت: در برنامه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری باید از خرد جمعی استفاده‌ کرد، کارهایی که با شتاب نسنجیده اجرایی می‌شوند بطور معمول با شکست روبرو هستند.

وی افزود: اگر بستری برای به به میدان‌آوردن سرمایه‌های خرد فراهم شود می‌توان حجم عظیمی از سرمایه‌گذاری را ساماندهی کرد.

نوروزی حجم کنونی سرمایه‌های خرد را در شهرهای ایران بالا توصیف و بیان کرد: ولی این سرمایه‌ها در اقدامات غیرمولد نظیر خرید سکه طلا و ارز سرمایه‌گذاری می‌شوند لذا می‌بایست آنها را به سمت سرمایه‌گذاری در طرحها و امور توسعه شهری سوق داده و به همین منظور جذب نمود.
وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری باید با "فرمول برد - برد" برنامه‌ریزی شود. به طور معمول پروژه‌های بزرگ شهری تعریف و سرمایه‌گذاران بزرگ جذب آنها می‌شوند ولی باید سعی شود تا سرمایه‌های خرد هم در این حوزه جمع‌آوری و جذب شوند تا با سرجمع شدن همین سرمایه‌های خرد بزرگترین پروژه‌ها به اجرا گذاشته شوند.
عضو شورای شهر مشهد همچنین "مشارکت" را لازمه توسعه شهری ذکر و بیان کرد: برای جذب مشارکت شهروندان باید رضایتمندی آنها حاصل شود.

افزون بر ۷۰ هزار میلیارد ریال "ارزش روز قراردادهای تعیین تکلیف شده" در دوره فعلی شهرداری مشهد است. قراردادهای جدیدی نیز با مجموع ارزش ۵۷ هزار میلیارد ریال در حوزه‌های مختلف از گردشگری تفریحی تا خدماتی و مسکونی تا مهر ماه گذشته برای کلانشهر مشهد منعقد شده‌اند.

همچنین اخیرا شش طرح سرمایه‌گذاری از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد شامل "ساخت مرکز زباله‌سوز، نیروگاه هاضم بی‌هوازی، کارخانه بازیافت شیشه‌های ضایعاتی، کارخانه بازیافت نخاله و زائدات ساختمانی، نیروگاه بیوگازسوز و طرح جمع‌آوری هوشمند پسماند" در چارچوب نمایشگاه فرصتهای سرمایه‌گذاری و اقتصاد شهر، برای جلب مشارکت سرمایه‌گذاران در این کلانشهر ارائه شد.

نشست معاونان اقتصادی و مدیران سرمایه‌گذاری شهرداریهای کلانشهرهای کشور با حضور مدیران و معاونان اقتصادی کلانشهرهای رشت، شیراز، کرمانشاه، کرج، ارومیه، همدان، یزد، قم، کرمان و اهواز در مشهد برپا شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403