تحقق طرح رتبه‌بندی؛ مطالبه دیرینه معلمان


تهران (پانا) - طرح رتبه‌بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان به مرحله اجرا درآمد.

تحقق طرح رتبه‌بندی؛ مطالبه دیرینه معلمان

تهران (پانا) - طرح رتبه‌بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان به مرحله اجرا درآمد.

مهم‌ترین رسالت آموزش‌وپرورش تربیت نیروی انسانی خلاق، فکور و اندیشمند است که باید از سوی معلمان محقق شود. دراین‌بین نقش معلمان بر کسی پوشیده نیست زیرا معلم زیرساخت فرهنگی و تربیتی هر جامعه را تشکیل می‌دهد و ضرورت دارد به مطالبات این قشر فرهیخته توجه ویژه شود.

این موضوع قرار است در قالب طرح رتبه‌بندی و تعیین صلاحیت، شایستگی و تجربه معلمان تقسیم‌بندی شود.

بر اساس مصوبه هیات دولت معلمان در پنج رتبه، طبقه‌بندی می‌شوند و عوامل امتیازآور برای ارتقای رتبه برمبنای تحصیلات، مهارت و توانایی‌ها، دوره‌های آموزشی، سنوات خدمت و تجربه مربوط محاسبه می‌شود.

این تصمیم سال‌های زیادی است که فرهنگیان و معلمان در انتظار به بار نشستن آن بودند که هیات وزیران نظام رتبه‌بندی معلمان را باهدف استقرار نظام پرداخت حقوق فرهنگیان بر اساس صلاحیت، شایستگی و تجربه تصویب کرد.

غلامرضا اسماعیلی مدیر مدرسه رازی منطقه 15 که اکنون بازنشسته شده است درباره میزان رضایتمندی خود از اجراشدن طرح رتبه‌بندی معلمان به پانا گفت: «رتبه‌بندی باید وضعیت معلمان را نسبت به تورم‌ها بهتر کند این طرح باید زودتر اجرا می‌شد اما اکنون هم باید بتواند معلمان را راضی کند.»

او در ادامه گفت: «برای رعایت عدالت باید فیش حقوقی معلم سال 57 با فیش کارکنان سایر ارگان‌ها مقایسه شود تا به همان میزان حقوق معلمان نیز افزایش یابد و این موضوع برای معلمان اثربخش شود.»

حسین بروغنی مدیر دبیرستان شیخ مفید در منطقه 15 نیز نظر خود را درباره طرح رتبه‌بندی معلمان این‌طور بیان کرد که من و همه معلمان منتظر اجرایی شدن این طرح هستیم زیرا اگر نظام رتبه‌بندی اجرا شود می‌تواند بسیاری از مشکلات فرهنگیان را کاهش دهد و برای بهبود معیشت آنان مؤثر باشد.

مدیر این مدرسه گفت: «زمانی که نظام رتبه‌بندی اجرا شود می‌توان انتظارات ما از معلمان در مدرسه را عملی کند در غیر این صورت خواسته و انتظارات معلمان بیهوده خواهد بود.»

حسن کارگر دبیر درس شیمی است که 25 سال سابقه دارد او نیز درباره اجراشدن این طرح به پانا گفت: «این طرح باید بتواند حداقل 600 هزار تومان به حقوق معلمان اضافه کند و در بازنشستگی هم مؤثر باشد. در این صورت این طرح می‌تواند مفید و مؤثر باشد.»

کارگر اجراشدن این طرح را مفید دانست زیرا می‌تواند به معیشت فرهنگیان کمک کند. او از مسئولان خواست دغدغه فرهنگیان را درک کنند تا بتوان بسیاری از مشکلات را کاهش داد.

گودرزی دبیر دیگری است که درس زبان انگلیسی را در مدرسه تدریس می‌کند او تأثیر مدرک، تجربه و تعداد سنوات را در طرح رتبه‌بندی مهم دانست که با اجرای آن می‌توان عدالت را برقرار کرد و زحمت افرادی که برای مدرکشان کشیدند جبران شود.

اکنون طرح رتبه‌بندی معلمان در هیئت‌وزیران به تصویب نهایی رسیده و مقدمات اجرایی آن به‌زودی آغاز می‌شود، در این رابطه باید شیوه‌نامه‌ای تدوین شود که نحوه تخصیص معلمان در رتبه‌ها را تعیین کند، به گفته وزیر آموش‌وپرورش، این شیوه‌نامه آماده و به استان‌ها برای اجرا ابلاغ‌شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | هدیه عجیب مهسا طهماسبی برای حامد آهنگی؛ چسب بزن بشین!