همه چیز درباره اسلام و مساجد در «هنگ‌کنگ»


همه چیز درباره اسلام و مساجد در «هنگ‌کنگ»

جامعه اسلامی و مسلمانان در هنگ‌کنگ از زمان هتک حرمت به مسجد کولون در جریان اعتراضات ضد دولتی شش ماه اخیر، در مرکز توجه قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری شبستان،گروه مسجد و کانون های مساجد: جامعه مسلمانان هنگ کنگ در جریان اعتراضات اخیر ضد دولتی در این کشور که وارد ششمین ماه خود می شود،مورد توجه قرار گرفته اند.

چندی پیش در بیستمین هفته از تظاهرات مردم هنگ کنگ علیه چین،بزرگ ترین مسجد شهر «کولون» مورد هتک حرمت قرار گرفت.

پلیس هنگ کنگ در حالی که تلاش می کرد معترضان را از اطراف مسجد متفرق کند با ماشین های آب پاش، رنگ آبی را به در و دیوارهای مسجد کولون اسپری کرد.

بلافاصله پس از این ماجرا،مقامات هنگ کنگ از مسجد کولون بازدید کرده و از جامعه مسلمانان به خاطر اتفاقی که رخ داده است،معذرت خواهی کردند.

اما این مسئله موجب شد تا جامعه کوچک مسلمانان در هنگ کنگ بیشتر از گذشته مورد توجه جوامع دیگر در این کشور قرار بگیرند.

اینکه تعداد مسلمانان در هنگ کنگ چه اندازه است؟ اسلام چگونه وارد این کشور شده است؟ و چه تعداد مسجد در هنگ کنگ وجود دارد سوالاتی است که با توجه به مورد توجه قرار گرفتن جامعه اسلامی هنگ کنگ در اینجا به آنها پاسخ داده شده است.

تعداد مسلمانان هنگ کنگ چقدر است؟

در حال حاضر 300 هزار مسلمان در هنگ کنگ زندگی می کنند که بیش از چهار در صد جمعیت 7.5 میلیونی این کشور را تشکیل می دهند.

مسلمانان هنگ کنگ بخشی از یک میلیارد و 600 میلیون نفر جمعیت مسلمان که در سراسر جهان زندگی می کنند را تشکیل می دهند.

همه چیز درباره اسلام و مساجد در «هنگ‌کنگ»

حدود 150،000 هزار نفر از مسلمانان در هنگ کنگ را اندونزیایی ها تشکیل می دهند که بسیاری از آنها زنانی هستند که به عنوان کارگر خارجی در این کشور کار می کنند. حدود 50،000 نفر از مسلمانان هنگ کنگ ،چینی هستند و 30،000 نفر را هم پاکستانی ها تشکیل می دهند.

اسلام چگونه وارد هنگ کنگ شد؟

دین اسلام در اوایل قرن نوزدهم از طریق دریانوردان مسلمان از آسیای جنوبی ، عمدتا از هند وارد هنگ کنگ شد. بعد از اینکه هنگ کنگ مستعمره انگلیس شد ، سربازان مسلمان به عنوان بخشی از پادگان های مسلمانان ارتش انگلیس از آسیای جنوبی به این کشور آمدند و برخی از این دریانوردان و سربازان به طور دائم در هنگ کنگ باقی ماندند.

براساس گزارش های دریافت شده از صندوق معتمدین جامعه اسلامی هنگ کنگ ، بسیاری از دریانوردان مسلمان که وارد این کشور شد بودند، اسکان مناسبی نداشتند و به خیابان فشرده ای در «شونگ وان» موسوم به « Lascar Row » نقل مکان کردند. به تدریج ، این مکان مملو از صدها خانواده مسلمان شد که اجتماعات مذهبی خود را در این خیابان برگزار می کردند.

همه چیز درباره اسلام و مساجد در «هنگ‌کنگ»

گفته می شود که چینی های محلی از آئین های مذهبی مسلمانان آگاه بوده و از حضور در این خیابان هنگام بازگشت از بازار خودداری می کردندآنها نگران بودند که گوشت خوک خریداری شده به احساسات مسلمانان به ویژه در اوقات اقامه نماز آسیب برساند.

در سال 1911 ، آتش سوزی در محله مسلمانان رخ داد که 16 خانه را نابود کرد و به 24 واحد مسکونی دیگر هم خسارت وارد کرد.بسیاری از خانواده های مسلمان پس از آن از این خیابان رفتند تا در جای دیگری در هنگ کنگ مستقر شوند.

چند مسجد در هنگ کنگ وجود دارد؟

به طور کلی شش مسجد در هنگ کنگ وجود دارد که بزرگ ترین آنها مسجد و مرکز اسلامی «کولون» در « Nathan Road» است.

ساختمان کنونی،جایگزین مسجد اولیه شده است که در سال 1896 میلادی برای سربازان مسمان هندی ساخته شد.

ساختمان اولیه مسجد به دلیل آسیب ایجاد شده به خاطر ساخت شبکه ریل زیرزمینی در سال 1980 میلادی،تخریب شد.

حدود 25 میلیون دلار هلند صرف ساخت این مسجد جدید شد که در سال 1984 میلادی افتتاح شد.

این مسجد ظرفیت پذیرایی از سه هزار و 500 نمازگزار را دارد.

مسجد کولون که معمار « I.M. Kadri» آن را طراحی کرده ،دارای ویژگی هایی از جمله چهار مناره 11 متری است و در آن به طور گسترده از مرمر سفید استفاده شده است.

قدیمی ترین مسجد هنگ کنگ،مسجد جامع است که در دهه 1840 میلادی در منطقه « Mid-Levels» این کشور ساخته شده است.

همه چیز درباره اسلام و مساجد در «هنگ‌کنگ»

مساجد دیگر هنگ کنگ عبارتند از : مسجد «عمار» در «وان شای» ، مسجد «شای وان» در قبرستان اسلامی « Cape Collinson» ،مسجد «استنلی» در زندان «استنلی» و مسجد «ابراهیم» در « Yau Ma Tei».

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد