آیین‌نامه اجرایی حمایت از نخبگان شاهد و ایثارگر، آماده طرح در دولت


آیین‌نامه اجرایی حمایت از نخبگان شاهد و ایثارگر، آماده طرح در دولت

در جلسه اصلی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک دفتر هیئت دولت، آیین نامه اجرایی ماده (69) قانون خدمات جامع رسانی به ایثارگران با موضوع تشویق و حمایت از نخبگان و سرآمدان علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری خانواده شاهد و ایثارگران تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، در جلسه اصلی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک دفتر هیئت دولت، آیین نامه اجرایی ماده (۶۹) قانون خدمات جامع رسانی به ایثارگران با موضوع تشویق و حمایت از نخبگان و سرآمدان علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری خانواده شاهد و ایثارگران برای حضور مؤثر در عرصه‌های ملی و بین‌المللی به تصویب رسید. در جلسه روز یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ کمیسیون امور اجتماعی، چند پیشنهاد دستگاه‌های اجرایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مطابق ماده (۶۹) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، به منظور تشویق و حمایت از نخبگان و سرآمدان علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری خانواده شاهد و ایثارگران برای حضور مؤثر در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور آیین‌نامه‌ای را در این خصوص تهیه و جهت تصویب به هیئت وزیران ارائه نماید.

این آیین نامه با اصلاحاتی به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

بازگشت پیشنهاد اصلاح آیین نامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید به کمیسیون تخصصی

اعضای کمیسیون ضمن بررسی پیشنهاد اصلاح ماده (۲) آیین نامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید برای تسری تلقی شهید به کارکنان دستگاههای اجرایی که در اثر سوانح ناشی از انجام وظیفه فوت می کنند، به منظور بررسی بیشتر مجدد به کمیته تخصصی ارجاع کرد.

بر همین اساس، مقرر شد متن پیشنهادی سازمان اداری و استخدامی کشور با رویکردهای زیر در جلسه تخصصی کمیسیون با حضور دستگاه‌های ذی ربط بررسی و نتیجه به کمیسیون اصلی ارائه شود:

- امتیازات پیش بینی شده فراتر از امتیازات قانونی مشمولان بنیاد شهید و ایثارگران نباشد.

- از ظرفیت قانونی احکام مرتبط در قانون مدیریت بحران - مصوب ۱۳۹۸- استفاده شده و هم پوشانی‌های احتمالی با قانون مذکور رفع شود.

طبق بند (۱) ماده (۱) آیین‌نامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید، در حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری (مفقود الاثر، جانباز، آزاده و اسیر)، موضوع مصوبه شماره ۲۵۸۲۵/ ۴۹۱۸۹ مورخ ۱۳۹۳، "شهید" به کسی اطلاق می‌شود که جان خود را در راه تکوین، شکوفایی، دفاع و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران و استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب و اشرار نثار نموده یا می نماید.

همچنین، بر اساس بند (۲) ماده (۱) آیین نامه مذکور نیز "در حکم شهید" به کسی اطلاق می‌شود که از نظر مأموریت، وظایف و اهداف تعیین شده همانند شهید است، ولی از لحاظ شرایط وقوع یا محل شهادت متفاوت می‌باشد.

افزون بر این، مطابق ماده (۳) آیین نامه اشاره شده، کارکنان و افرادی از قبیل رزمندگان مناطق عملیاتی، کارکنان نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، افرادی که از منابع طبیعی و محیط زیست بر اساس مصوبات خاص شورای امنیت ملی و ... موظف به حراست از مراکز یاد شده می باشند، کسانی که در حملات هوایی یا موشکی یا بمب گذاری کشته می شوند، برخورد مهاجران و کسانی که در مناطق جنگی با مواد منفجره، کشته می شوند و امثال این موارد در حکم شهید محسوب می شوند.

جلسه اصلی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک هیئت دولت یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ به ریاست جمشید انصاری، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و معاون رئیس جمهور و دکتر فلاح زاده، سرپرست کمیسیون، شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو کمیسیون به میزبانی دفتر هیئت دولت برگزار شد./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی