دیوار بلند مشکلات در برابر صنعت پوشاک


دیوار بلند مشکلات در برابر صنعت پوشاک

مشهد- ایرنا- تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران صنعت پوشاک و نساجی خراسان رضوی بزرگترین مانع در مسیر رونق تولید در طول یک قرن فعالیت این صنعت را مشکلات متعددی می‌دانند که هنوز راه‌ چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده است.

آنان چهارشنبه شب در نشست خبری با موضوع برگزاری دومین نمایشگاه پوشاک و نساجی شرق کشور در مشهد، صنعت پوشاک را در حالی اشتغالزا و عاملی برای رونق تولید داخلی دانستند که دولت مانع واردات بی‌رویه و قاچاق پوشاک شود.

براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجموع مصرف کالاهای نساجی و پوشاک در کشور ۵۱۰ هزار تن است که ۳۵۰ هزار تن آن تولیدات داخلی است.

گزارش‌ها حاکی از این مطلب است که میزان واردات پوشاک به کشور یک و نیم برابر متوسط جهانی است بطوریکه با رشد قاچاق پوشاک در دهه ۸۰ و رسیدن آن به رقم ۶ میلیارد دلار، حدود نیم تا یک میلیون شغل در کشور از بین رفت.

براین اساس، ۷۵ درصد از کل کشفیات پوشاک قاچاق در کشور متعلق به چین و ۹ درصد متعلق به امارات است که این کشورها در صدر کشورهای صادرکننده پوشاک با برند جعلی قرار دارند.

خراسان رضوی نیز از حیث صنعت نساجی بویژه پوشاک، جزو استان‌های دارای مزیت کشور است، با این حال ارزش کالاهای قاچاق کشف شده در این استان طی سال گذشته ۹۳۳ میلیارد ریال بود که از این میزان، منسوجات با ۲۶۶ میلیارد ریال در صدر قرار داشت.

جعل نام برندهای ایرانی در پوشاک

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی خراسان رضوی در این نشست گفت: براساس آمار موجود، هفت هزار و ۹۰۰ واحد نساجی با سرمایه‌گذاری ۱۱۰ هزار میلیارد تومان در کشور فعال است که ۱۱ درصد از کل صنایع ایران را شامل می‌شود.

کاظم بیاتی افزود: طبق آمار سال ۱۳۹۶ حدود ۵۶ میلیون دلار پوشاک وارد کشور شد و این موضوع مانع جدی برای توسعه صنعت پوشاک در کشور به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: عدم توازن ارزی و ریالی در صادرات و واردات پوشاک در ایران نگران کننده است و باید برای این موضوع چاره‌اندیشی شود.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی خراسان رضوی گفت: باید به ازای ایجاد هر فرصت شغلی در بخش پوشاک ۲۷ میلیون تومان سرمایه‌گذاری شود، این در حالی است که ۸۵ درصد از فعالیت‌های حوزه نساجی به صورت صنفی و ۱۵ درصد صنعتی است.

وی مشکل اصلی تولیدکنندگان صنعت پوشاک را تامین مواد اولیه و افزایش هزینه تمام شده تولید دانست و افزود: علاوه بر توسعه پوشاک قاچاق در فضای مجازی، برخی از سودجویان برندهای ایرانی را جعل کرده و لباس‌های فاقد کیفیت لازم یا قاچاق را با برندهای ایرانی به بازار عرضه می‌کنند که تشخیص برند اصلی از تقلبی را برای بازرسان دستگاه‌های نظارتی نیز دشوار کرده است.

وی ادامه داد: با همه مشکلات برای صنعت نساجی، طبق برنامه‌ریزی انجام گرفته، این استان باید در چشم انداز سال ۱۴۰۴ رتبه دوم کشور را در صنعت پوشاک به دست آورد و برای کسب این جایگاه باید مشکلات برطرف شود.

احتمال ورود پوشاک قاچاق از ازبکستان

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست بر ضرورت هوشیاری و تدبیر برای واردات پوشاک قاچاق از کشور ازبکستان تاکید کرد.

غلامعلی رخصت گفت: اخیرا ازبکستان سرمایه‌گذاری بسیار در حوزه پوشاک کرده که این موضوع به نگرانی‌های صنعتگران ایرانی در خصوص واردات پوشاک به صورت قاچاق از آن کشور خواهد افزود، ضمن اینکه نگرانی از بابت توسعه صنعت پوشاک در ترکیه همچنان پابرجا است.

وی مشکلات زیست محیطی صنعت نساجی را از دغدغه‌های جدی صنعتگران در این بخش دانست و افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکنون اقدام جدی و موثر در خصوص رفع مشکلات اصلی صنعت نساجی و پوشاک انجام نداده‌ است.

بی عدالتی مالیاتی برای صنوف پوشاک

رییس اتاق اصناف مشهد نیز در این نشست گفت: بزرگترین گلایه صنوف مختلف بویژه پوشاک بی‌عدالتی مالیاتی در شرایط دشوار تحریم است.

محمود بنانژاد افزود: با وضعیت فعلی نظام مالیاتی، تمام سفره‌های پهن جمع می‌شوند و نه تنها درآمدزایی برای دولت از محل دریافت مالیات ایجاد نمی‌شود، بلکه تعطیلی صنوف و افزایش بیکاری را درپی دارد.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی درستی در راستای رفع مشکلات مالیاتی فعالان صنوف تولیدی و توزیعی بویژه حوزه پوشاک صورت نگرفته است و در این شرایط بهره‌گیری از ظرفیت نمایشگاه می‌تواند تا حدی به مشکلات صنوف برای فروش و عرضه توانمندی‌های خود کمک کند.

عضو هیات مدیره اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد نیز در این نشست گفت: تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت واردات پوشاک بسیار مطلوب است و امیدواریم این تصمیم موجب رونق تولید، عرضه و فروش مناسب پوشاک ایرانی در بازار شود.

مهدی لسان طوسی از مسوولان خواست نشست‌های تخصصی با حضور متولیان دولتی و بخش خصوصی در صنعت پوشاک برگزار کنند تا بتوان مشکلات این بخش را احصا و برای آن راهکاری اندیشید.

دیوار بلند مشکلات در برابر صنعت پوشاک

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: همواره مشکلات بسیار بر سر راه فعالان حوزه صنعت بویژه صنعت پوشاک وجود داشته است، در حالی که نزدیک به یک قرن از فعالیت این صنعت در کشور می‌گذرد و تولیدات آن دومین کالای مورد نیاز سبد خانوار بعد از مواد غذایی است.

حسن حسینی افزود: با وجود همه مشکلات در طول یک قرن گذشته، صنعت پوشاک به فعالیت خود در کشور ادامه داده است اما هنوز اقدام موثری که موانع بزرگ در مسیر توسعه این صنعت را بردارد از سوی دولت انجام نگرفته است.

وی ادامه داد: با وجود تولیدات رقابت پذیر صنعت پوشاک در کشور، موانع بسیار در مسیر صادرات آن وجود دارد که مانع فراهم شدن شرایط رقابت با تولیدات مشابه خارجی شده است.

وی با بیان اینکه رقابت با دیگر کشورها بدون حمایت مسوولان امکان‌پذیر نیست گفت: در شرایطی می‌توانیم با کشورهای شاخص دنیا در حوزه نساجی و پوشاک رقابت کنیم که مسوولان مشکلات صنعت پوشاک را حل کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: باید مانع سوء استفاده برخی در قاچاق کالاهای مختلف همچون نساجی و پوشاک در این استان شد.

محمدرضا مس فروش افزود: ۵۶ درصد گردش و درآمد مالی خراسان رضوی مربوط به حوزه صنعت است و در این میان صنعت پوشاک و نساجی پس از صنایع غذایی بیشترین اشتغالزایی و مصرف را از سوی مردم دارد.

وی ادامه داد: شرط اصلی رفع مشکلات در حوزه صنعت نساجی و پوشاک و کاهش قاچاق، همدلی گروه‌های فعال در این حوزه است اما با وجود ۱۲ هزار واحد صنفی در حوزه پوشاک مشهد، همدلی لازم بین آنها برای به دست گرفتن بازار وجود ندارد.

برپایی نمایشگاه پوشاک و نساجی در مشهد

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در ایران میزان سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک مانند نساجی بسیار کمتر از صنایع بزرگ است در حالی که میزان اشتغال‌زایی و ثبات کاری در صنایع خرد بیشتر است.

امیر مرادی افزود: یکی از ضعف‌های بازار پوشاک در ایران، "مد روز" است زیرا در این زمینه الگوگیری خوبی انجام نگرفته و همین مساله باعث گرایش مردم به سوی مصرف پوشاک خارجی شده است.

وی عدم ثبات قیمتها و رشد منفی صادرات پوشاک ایرانی را از دیگر مشکلات حوزه صنعت پوشاک در کشور دانست و خواستار چاره‌جویی در این زمینه شد.

مرادی ادامه داد: دومین نمایشگاه پوشاک، نساجی، منسوجات خانگی و صنایع وابسته از ۱۲ تا ۱۵ دی ماه امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد برپا می‌شود.

مدیر امور نمایشگاهی شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد نیز در این نشست گفت: دومین نمایشگاه نساجی و پوشاک در تقویم نمایشگاهی مشهد قرار نداشت اما به دلیل اهمیت این صنعت، از سال گذشته برگزاری این نمایشگاه در تقویم نمایشگاهی گنجانده شد.

امیر محبی افزود: دومین نمایشگاه صنعت پوشاک و نساجی مشهد در فضایی به گسترده ۲ هزار و ۱۰۰ مترمربع برگزار می‌شود و اجاره هر مترمربع آن ۱۲۰ هزار تومان پیشنهاد شده است.

وی ادامه داد: سالانه هزینه‌های بسیاری صرف برپایی نمایشگاه می‌شود به طوری که هزینه برپایی نمایشگاه فرهنگی مانند کتاب و قرآن در مشهد ۲۵ میلیارد ریال بود، با این حال صنعتگران دغدغه‌ای در تامین هزینه‌های نمایشگاه نداشته باشند زیرا تقسیم هزینه‌ها بین شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد، برگزارکنندگان و غرفه داران به طور مساوی خواهد بود.

۳۶۲ واحد تولیدی در زمینه صنعت نساجی، پوشاک و چرم در این استان زمینه اشتغال ۱۷ هزار نفر را فراهم کرده‌ و با سرمایه‌گذاری پنج هزار و ۱۸۵ میلیارد ریالی توسط بخش خصوصی ایجاد شده‌اند.
صنایع نساجی، پوشاک و چرم خراسان رضوی ۶.۶ درصد واحدهای تولیدی، ۵.۸ درصد میزان سرمایه‌گذاری و ۱۰ درصد اشتغال بخش صنعت استان را دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق