حکم شک در خروج منی هنگام خواب از دیدگاه مراجع تقلید


حکم شک در خروج منی هنگام خواب از دیدگاه مراجع تقلید

شک در خروج منی هنگام خواب اگر با یکی از شروط سه‌گانه به یقین تبدیل نشود و هیچ راه دیگری نیز برای اثبات منی بودن رطوبت وجود نداشته باشد، هیچ حکمی ندارد؛ یعنی فردی که در چنین وضعیتی قرار دارد مکلف نیست که غسل جنابت بجا آورد.

حکم شک در خروج منی هنگام خواب از دیدگاه مراجع تقلید

ستاره |
سرویس مذهبی - شک در خروج منی هنگام خواب چه حکمی دارد؟ خروج منی در هنگام خواب، یکی از مسائلی است که احکام نسبتا گسترده‌ای را به خود اختصاص می‌دهد. به سبب اینکه پس از بیداری، تشخیص منی از دیگر رطوبت‌ها مقداری دشوار است، مسلمانان باید با دقت‌نظر بیشتری مسائل مربوط به جنابت را پیگیری کنند. در این مقاله، قصد داریم مسائل مربوط به شک در خروج منی هنگام خواب را بررسی کنیم.

جنابت چیست؟

زمانی‌که مایع سفیدرنگ معروف به "منی" از بدن شخصی خارج شود، آن فرد "جنب" محسوب می‌شود. جنابت به معنای خروج منی از بدن است. مراجع تقلید درباره جنابت و خروج منی از بدن، توضیحات بسیاری مهمی دارند؛ ایشان معتقد هستند که خروج منی از بدن حتما باید با سه شرط همراه باشد، تا جنابت حاصل شود. برخی از مراجع تقلید، وجود یکی از این شرط‌ها را کافی می‌دانند، ولی برخی دیگر نظیر آیت الله خامنه‌ای وجود هر سه شرط را برای جنب شدن لازم می‌دانند. سه شرط به قرار زیر است:
منی همراه با لذت از بدن خارج شود. منی همراه با جستن، یعنی با فشار، از بدن خارج شود. منی همراه با سست شدن بدن خارج شود.
نکته مهم: سه شرطی که در بالا ذکر شد، برای آقایان صدق می‌کند. درباره خانم‌ها باید گفت که رسیدن به اوج لذت جنسی (ارگاسم) یگانه شرط تشخیص جنابت است. در چنین مواردی ترشحاتی از بدن بانوان خارج می‌شود که حکم منی را خواهد داشت.

شک در خروج منی هنگام خواب

تصور کنید که از خواب بیدار می‌شوید و رطوبتی بر روی لباس‌های خود پیدا می‌کنید، ولی متاسفانه هیچ سرنخی برای تشخیص اینکه این رطوبت منی است در دست ندارید. در چنین زمان‌هایی، اگر هیچ اثری از شرایط سه‌گانه نباشد و شما نیز از هیچ راه دیگری قدرت تشخیص این رطوبت را نداشته باشید، آن رطوبت حکم منی ندارد، در نتیجه نیازی به غسل جنابت نیست.

شک در خروج منی هنگام خواب مطابق با نظر مراجع تقلید

در بخش قبلی، کلیت مسئله شک در خروج منی را بررسی کردیم. در این قسمت از مقاله، قصد داریم همین مسئله را از منظر مراجع تقلید بررسی کنیم تا شناخت بیشتری نسبت به مسئله شک در خروج منی هنگام خواب حاصل کنیم.

۱. نظر آیت الله خامنه‌ای

آیت الله خامنه‌ای معتقدند که اگر هنگام خروج منی در خواب هیچ‌یک از شرایط سه‌گانه (جستن، شهوت، سستی بدن) بروز نکرده باشد و شخص از هیچ راه دیگری توانایی تشخیص منی را نداشته باشد، رطوبت موجود حکم منی را نخواهد داشت. در نتیجه، برای چنین شخصی غسل جنابت واجب نیست.
آیت الله خامنه‌ای در پرسش و پاسخ زیر نکات مهمی درباره جنابت در خواب گفته‌اند.

پرسش: اگر رطوبتی در هنگام خواب از انسان خارج شود و پس از بیداری، هیچ دلیلی برای انتساب آن به منی وجود نداشته باشد، همچنین وقت هم برای اقامه نماز صبح کم باشد، حکم چیست؟
پاسخ: اگر شخص بداند که منی از او خارج شده، باید غسل جنابت کند و در صورت تنگی وقت باید بعد از تطهیر بدن، تیمم بدل از غسل کند، نماز را بجاآورد، سپس غسل جنابت کند. ولی درصورتی‌که آن شخص در خارج شدن منی شک داشته باشد، غسل جنابت بر او واجب نیست.


۲. نظر آیت الله مکارم شیرازی

آیت الله مکارم شیرازی معتقدند اگر شخصی پس از بیداری، شک داشته باشد که رطوبت بر روی لباسش منی است یا چیزی دیگر، غسل جنابت بر او واجب نیست. ایشان در توضیح این مسئله می‌فرمایند که اگر یکی از شروط سه‌گانه حاصل شود یا شخص با دلیلی دیگر مطمئن شود که رطوبت خارج شده منی است، در این صورت باید غسل جنابت کند.
ایشان همچنین به سوال زیر، پاسخ قابل‌توجهی داده‌اند.

پرسش: در خواب دیشب، رویا‌هایی شهوت‌زا دیدم و منی از من خارج شد؛ آیا گناهی مرتکب شده‌ام؟ حکم این مسئله چیست؟
پاسخ: شما مرتکب گناهی نشده‌اید، ولی باید غسل جنابت بجاآورید.


۳. نظر آیت الله سیستانی

آیت الله سیستانی معتقدند که اگر مقداری رطوبت از مردی خارج شود که همراه با شهوت بیرون آمده باشد، پس از خروج آن بدن سست شده باشد و آن مایع با جستن از بدن خارج شده باشد، آن رطوبت منی است و اگر آن مرد وضو داشته، وضویش باطل است و باید غسل جنابت بجا آورد. اما اگر رطوبتی از بدن مردی خارج شود و هیچ‌یک از سه نشانه بالا را نداشته باشد یا تعدادی از نشانه‌های بالا حاصل نشده باشد، آن ترشح حکم منی را ندارد و غسل جنابت بر آن مرد واجب نیست.

ایشان همچنین درباره بانوان بیان می‌کنند که اگر رطوبت خارج شده از بدن ایشان به حدی زیاد باشد که لباس و بدن را آلوده کند و این رطوبت به همراه رسیدن به اوج لذت جنسی و ارضای کامل از بدن خارج شود، حکم منی را خواهد داشت و شخص باید پس از آن، غسل جنابت کند. اما اگر رطوبت به حدی باشد که لباس آلوده نشود، آن شخص پاک است و نیازی به غسل ندارد.


خروج منی از بدن بیمار

برخی از مراجع تقلید، نظیر آیت الله سیستانی، معتقدند که اگر منی از بدن بیمار بدون جهش (جستن)، ولی همراه با دو شرط دیگر خارج شود، باز حکم منی را دارد. این مسئله زمانی مطرح می‌شود که شخصی از نظر جسمی بیمار باشد.


درصورت تشخیص منی، چه باید کرد؟

توضیحاتی که در این مقاله داده شد، برای زمانی بود که شما شک دارید رطوبت خارج شده از بدنتان منی یا چیزی دیگر است. درصورتی‌که با در نظر گرفتن مسائل فوق یا از راه دیگری، منی را تشخیص دادید، باید عین نجاست را از بدن و لباس خود پاک کنید، (تطهیر کنید) سپس غسل جنابت بجا آورید؛ در غیر این صورت، نماز‌ها و تکالیف شرعی شما به درگاه خداوند مقبول نخواهد بود.

اگر زمان کافی برای غسل جنابت نداشتیم، تکلیف چیست؟

در صورتی‌که زمان کافی برای انجام غسل را ندارید، (مثلا زمانی‌که نماز صبح قضا می‌شود.) باید لباس و بدن خود را تطهیر کنید، سپس تیممی به جای غسل (تیمم بدل از غسل) انجام دهید و در زمان مناسب غسل جنابت را بجا آورید.
حکم شک در خروج منی هنگام خواب از دیدگاه مراجع تقلید

سخن آخر

شک در خروج منی هنگام خواب اگر به یقیین بدل نشود، جنابت را بر شخص حاصل نمی‌کند؛ یعنی اگر شما هیچ‌یک از شرایط سه‌گانه خروج منی را تجربه نکردید و از هیچ راه دیگری نیز منی را تشخیص ندادید، نیازی به غسل کردن نیست، چراکه شما جنب نشده‌اید. اگر در تشخیص جنابت و مسائل مربوط به آن مشکلی دارید، پیشنهاد می‌کنیم با شرایط وجوب غسل جنابت بر زن و مرد نیز آشنا شوید. کارشناسان مذهبی ستاره، مشتاقانه منتظر دریافت نظرات و پرسش‌های شما هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش