ظهره‌وند: اروپا درصدد سد کردن گام پنجم ایران است


ظهره‌وند: اروپا درصدد سد کردن گام پنجم ایران است

کارشناس مسائل سیاسی اینستکس را یک اقدام سمبلیک دانست و عنوان کرد: تلاش اروپایی‌ها برای این است که جلوی ایران را برای برداشتن گام پنجم بگیرد.

به گزارش افکارنیوز،

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو در خصوص واکنش تروئیکای اروپایی به پیوستن 6 کشور به اینستکس با ظهره وند دیپلمات با سابقه کشور و کارشناس مسائل سیاسی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

اخبار سیاسی- ظهره وند در آغاز با اشاره به پیوستن 6 کشور اروپایی به اینستکس گفت: این اقدام یک خبر مثبت است اما هنوز برای اینکه بدانیم نتیجه می دهد خیلی زود است. این تصمیم در شرایطی اتخاذ می شود که اتفاقات مختلفی صورت گرفته است؛ از یک طرف برخی اروپایی ها مانند فرانسه مواضع ناخوشایندی علیه ایران گرفتند و در واقع به جای آنکه متوجه تعهداتشان در مواجهه با برجام باشند، فقط به صورت یک طرفه مطالباتشان را مطرح می کنند.

وی با بیان اینکه بعضی از کشورها امید بسته بودند که در پی اغتشاشات اخیر بتوانند امتیازی بگیرند اما این موضوع کاملا منتفی شد، اظهار کرد: برجام در حال حاضر در حالت کما است و جسد آن هم در دست کشورهای اروپایی است و برای آنکه بتوانند آن را نجات دهند، کمیسیون اروپا روز یکشنبه کار خودش را رسما آغاز کرد.

این دیپلمات باسابقه کشورمان بیان کرد: تلاش اروپایی ها برای این است که جلوی ایران را برای برداشتن گام پنجم بگیرد. همچنین آنها قصد دارند راه حلی پیدا کنند تا گام هایی که تاکنون در جهت خارج شدن ایران از برجام برداشته شده است را مجددا ملغی کنند و ایران دوباره به عقب بازگردد.

این کارشناس مسائل سیاسی اینستکس را یک اقدام سمبلیک دانست و عنوان کرد: با این وجود، اروپایی ها حتی نتوانستند این اقدام سمبلیک را هم عملیاتی کنند و پیوستن این شش کشور می تواند برای شرایط جدید کمیسیون اروپا و خصوصا سخنگو یا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا زمینه تحرکی ایجاد کند.

وی افزود: در این شرایط شاهد تعیین مدیر کل آژانس انرژی اتمی هستیم و از روز یکشنبه کرسی ریاست را به دست گرفت. مهمترین پرونده رئیس جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی، موضوع پرونده هسته ای ایران است. وقتی مجموع این اتفاقات را کنار هم می گذاریم، شاهد هستیم یک قصدی برای خارج کردن برجام از حالت کما وجود دارد.

ظهره وند در عین حال با اشاره به شش کشوری که به اینستکس اضافه شده اند، اظهار کرد: این شش کشور خیلی در اتحادیه اروپا تاثیرگذار نیستند و از نظر اقتصادی نیز ابعاد بزرگی ندارند و اساسا خیلی هم طرف تجارت با ایران محسوب نمی شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس