ویروس تبخال چه نقشی در در ابتلا به ام اس دارد؟


ویروس تبخال چه نقشی در در ابتلا به ام اس دارد؟
پژوهشگران سوئدی با تجزیه و تحلیل خون ۸۷۰۰ مریض مبتلا به ام اس و ۷۲۰۰ شخص سالم بعنوان گروه کنترل، متوجه شدند نوعی از ویروس تب خال معمولی در ابتلا به ام اس نقش دارد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری ساینس دیلی، پژوهشگران به دنبال آنتی بادی هایی برای مقابله با پروتئینهای دو نوع A و B از ویروس تب خال HHV- ۶ بودند و در این پژوهش ها معلوم گردید احتمال وجود آنتی بادی هایی دربرابر پروتئین HHV- ۶A در بیماران مبتلا به ام اس حدود ۵۵ درصد بیش از گروه کنترل است.

علاوه بر این پژوهشگران یک گروه ۵۰۰ نفری از افراد سالم را مورد مطالعه قرار دادند و معلوم گردید احتمال ابتلای این اشخاص به ام اس بعد از آلوده شدن به HHV- ۶A به میزان دو برابر افزایش می یابد. همچنین معلوم شد هرچه سن آلودگی به ویروس HHV- ۶A پائین تر باشد، احتمال ابتلای اشخاص به ام اس افزایش می یابد.

پژوهشگران با انجام این تحقیقات به این جمع بندی رسیدند که به احتمال زیاد ویروس HHV- ۶A در ابتلا به ام اس نقش دارد.

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی پاسخ غیر معمولی به سیستم عصبی مرکزی( CNS) می دهد. سیستم عصبی مرکزی شامل مغز، نخاع و اعصاب بینایی است. در بیماری ام اس، سیستم ایمنی به میلین حمله می کند. میلین به غلاف چربی پیرامون سلول های عصبی گفته می شود. میلین آسیب دیده سبب بوجود آمدن تصلب بافت( sclerosis) می شود که نام بیماری نیز از همین واژه گرفته شده است. زمانیکه پوشش میلین یا بافت های عصبی آسیب می بینند، ارسال پیغام های عصبی مختل می شود که عارضه های مختلفی دارد.

ام اس پیشرونده مقدماتی، نوع عودکننده – فروکش کننده، ام اس پیشرونده ثانویه و نوع پیشرونده عودکننده ایراد مختلف این بیماری هستند و اینک حدود ۲.۵ میلیون نفر در سرتاسر جهان به ام اس مبتلا هستند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Frontiers in Immunology منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید