باسوادی بیش از 90 درصد جمعیت روستایی کشور/در تریبون ها تاثیرات منفی بی سوادها را بگوییم


باسوادی بیش از 90 درصد جمعیت روستایی کشور/در تریبون ها تاثیرات منفی بی سوادها را  بگوییم

محمدزاده گفت: قبل از انقلاب در حوزه روستایی 28 درصد باسواد داشتیم که اکنون به بیش از 89 درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، «شاپور محمدزاده» امروز (۱۳ آذر) در نشست شورای سواد آموزی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: از استاندار تقاضا می کنم به موضوع سواد آموزی توجه ویژه ای داشته باشند هر چند خودشان از پیشکسوتان این حوزه هستند.


معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: امسال چهلمین سال تاسیس نهاد نهضت سواد آموزی است در این مدت در خیلی از زمینه های پزشکی، سیاسی، نظامی و ... دستاوردهایی داشتیم و در جهان از نظر علمی در جایگاه خوبی قرار داریم.



وی افزود: در کنار این موارد یکی از دستاورد های خوب ما حوزه سوادآموزی است قبل از انقلاب تعداد باسواد های ما ۴۷ درصد بود و در سال ۹۵به ۹۵درصد رسیدیم، در این استان از هر صد نفر ۷۲ نفر بی سواد بودند، در حوزه زنان دستاوردهای فوق‌ العاده ای داشتیم، قبل از انقلاب ۳۰ درصد بانوان سواد داشتند و اکنون به بیش از ۹۰درصد رسیده است.



محمدزاده با اشاره به اینکه هنوز افرادی به دلیل مسائل اقتصادی و فرهنگی از تحصیل بازمانده اند، اظهار کرد: قبل از انقلاب در حوزه روستایی ۲۸ درصد باسواد داشتیم که اکنون به بیش از ۸۹ درصد رسیده است؛ بر اساس آخرین آمار در سال ۹۵محدوده سنی ۹تا۴۹ سال که ماموریت ماست، ۲میلیون و ۶۰۰هزار بی سواد داشتیم که ۴۰۰هزار نفر از اتباع خارجی هستند.

وی به دغدغه های مقام معظم رهبری در خصوص ریشه کنی بی سوادی در کشور اشاره کرد و گفت: باید تلاش کنیم زندانیان بی سواد را نیز با سواد کنیم بدون شک این کار در روند زندگی این افراد موثر است و لازم است همه دستگاه ها همکاری لازم را داشته باشند.


معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: بانویی که باسواد است بدون شک در آینده فرزندان و تربیت مناسب آن ها تاثیرگذار است، ائمه جمعه نیز می توانند تاثیرگذار باشند در تریبون ها تاثیرات منفی بی سوادها را بگوییم.


محمدزاده بیان کرد: هر ساله اعتباراتی را به حوزه سوادآموزی تخصیص می دهیم اما برای استان اعلام می کنم علاوه بر اینکه مناطق محروم را توجه ویژه می کنیم اگر منطقه ای در استان است که میانگین بی سوادی آن از میانگین کشور پایین تر است اعتباراتی را در نظر می گیریم استان نیز مبلغی را تخصیص دهد ما نیز اعتباراتی تخصیص خواهیم داد.



وی به مراکز یادگیری محلی اشاره کرد و گفت: گاهی سواد آموزان برای تدریس خود کتک هم خورده اند این شرایط باعث شده که سوادآموزان ما کاهش پیدا کند که این مراکز یادگیری فرصت خوبی است که در کنار آموزش مهارت های مختلف افراد را نیز با سواد کنیم، در شش سال اخیر در حوزه سواد آموزی بیش از ۲میلیون ۶۰۸هزار نفر بی سواد و کم‌سواد را تحت پوشش قرار دادیم
این استان می تواند جزو استان هایی باشد که از سایر استان ها پیشی بگیرد و بی سوادی را ریشه کن کنیم.


معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: یکی از مطالبات اصلی رهبر انقلاب اسلامی از آموزش پرورش بحث مهارت آموزی است که باید ما نیز در این راستا قدم برداریم رئیس جمهور نیز در سه سال اخیر یکی از دغدغه هایش مهارت آموزی بوده است اکنون مهارت آموزی دغدغه اصلی کشور است هر چند این استان در چند سال اخیر در بحث تاسیس مراکز محلی خوب عمل کرده، اما باید بتوانیم تعداد این مراکز را به ۶۵۰ مرکز برسانیم که به بهانه مهارت آموزی تعداد بیشتری را نیز در این مراکز باسواد کنیم.

پایان پیام/82

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو