رمز بانک پویا دی ماه در البرز الزامی است


رمز بانک پویا  دی ماه در البرز الزامی است

کرج - ایرنا - رییس پلیس فتا استان البرز اعلام کرد که برای پیشگیری از جرائم مالی، استفاده از رمزهای پویا بانکی از اول دی ماه سال جاری در این استان الزامی خواهد شد.

سرهنگ محمد اقبالی عصرچهارشنبه در نشست مشترک با دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان و رییس بانک ملی اداره امور شعب استان البرزدر جمع خبرنگاران اظهارداشت:با وجود بستر اینترنتی مهیا شده، اکنون در حال گذر از روش های سنتی به دنیای دیجیتال هستیم و این بستر جدید همه فعالیت ها و خدمات دریافتی مورد نیاز را تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: بیشتر مردم از این خدمات و سامانه ها ایجاد شده در عرصه بانکی و الکترونیکی مطلع هستند و از آن استفاده می کنند و در این بین یکی از خدمات بارز و برجسته ، خدمات الکترونیکی بانک ها است که در تمام نقاط کشور و از سوی تمامی بانک ها ارائه و عرضه می شود.

رییس پلیس فتای استان البرز افزود: به موازات تحولات و پا نهادن در عرصه دیجیتالی، ضرورت دارد که نظام بانکی نیز علاوه بر تسلط به دانش روز در این عرصه نیز ورود داشته و زیرساخت های لازم را نیز مهیا نماید چرا که سیستم های ایجاد شده چند سال گذشته ، اکنون نمی تواند پاسخگوی نیاز مشتریان یا تامین کننده امنیت لازم برای آنان باشد .

اقبالی گفت: در بخش آمار فراوانی جرائم در بستر فضای مجازی، رتبه نخست به برداشت های غیرمجاز از حساب های بانکی افراد اختصاص دارد، چرا که با آگاهی از اطلاعات کارت و رمز دوم ، برداشت از کارت بانک برای کلاهبرداران این فضا امکان پذیر خواهد بود.

بر این اساس برای پیشگیری از جرائم مالی از اول دی ماه امسال رمز پویا بانک ملی و سایر بانک های استان البرز برای مشتریان بانک ها الزامی است. اقبالی گفت: با توجه به فراوانی فیشینگ و عدم اطلاعات کافی عموم مردم ، هکرها در بستر فضای مجازی ، یک درگاه جعلی مشابه با درگاه یکی از بانک ها طراحی نموده و آنهایی که از سواد رسانه ای و دانش روز بی بهره هستند به راحتی در این دام گرفتار می شوند.

وی ادامه داد: افراد ناآگاه تمام اطلاعات لازم برای برداشت از کارت یعنی CVV۲ ، رمز دوم ، شماره کارت و تاریخ انقضای کارت را وارد درگاه های جعلی کرده و وقتی عکس العملی از سوی درگاه نمی بینند به تصور پایین بودن سرعت اینترنت و یا خطای سرورهای بانک، خیلی راحت از این صفحه می گذرند که مدتی بعد با پیامک برداشت از کارت مواجه می شوند.

وی بیان داشت: این برداشت ها به حساب ها و کارت هایی واریز می شوند که خود آنها نیز هک شده و سپس با خرید در یکی از مراکز تجاری با کارت جعلی، مبالغ را برداشت می کنند و این در حالی است که کارت دوم، واسطه یا قربانی است.

رییس پلیس فتا استان البرز اظهار داشت: با ایجاد زیرساخت های لازم برای استفاده از رمزهای پویا و اطلاع رسانی گسترده در بین مردم و دارندگان کارت های بانکی، میتوان شاهد کاهش جرائم اینترنتی بود.

وی افزود:ضرورت دارد سیستم بانکی علاوه بر ایجاد زیرساخت ها، در عرصه اطلاع رسانی نیز به صورت گسترده ورود شود.

استفاده از رمزهای پویا و یا یکبار مصرف ، ابتدا توسط بانک مرکزی در اول خرداد سال جاری الزامی شد لیکن چون خیلی از بانک ها هنوز ساختار لازم را آماده نکرده بودند این تاریخ به اول دی ماه سال جاری موکول شد.

نکات مثبت این طرح از دید پلیس فتا ، تامین آرامش روحی و روانی تمام شهروندان و پایان دغدغه برداشت های غیرمجاز و یا سرقت اطلاعات بانکی مطرح شد و همچنین جرائم و کلاهبرداری از طریق فیشینگ و اسکیمرها به شدت کاهش یافته و افزایش اعتماد عمومی برای کاربران و سپرده گذاران را شاهد خواهیم بود .

اقبالی گفت : بعد از اجرای این طرح در روزها و ماه های آتی می بایست بازخورد استفاده از رمزهای پویا را با پایش و دریافت خروجی ها رصد نموده و در به روزرسانی و ارتقای آن برنامه هایی داشته باشیم .

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان البرز با قدردانی از همکاری پلیس فتا و رسانه های جمعی در اجرای رسالت اجتماعی و افزایش اعتماد عمومی مردم به سیستم بانکی قدردانی کرد و اظهار داشت: با توجه به توسعه دولت الکترونیک، اقتصاد الکترونیک و تحول دیجیتال ضرورت دارد که سیستم بانکی نیز ضمن اصلاح ساختار های بانکی در عرصه بانکداری دیجیتال گام برداشته و با ارائه خدمات مطلوب، متحول شود.

یکی از اهداف دولت الکترونیک ، بی مکانی ، بی زمانی و رضایتمندی مشتریان و بهبود شاخص سلامت و ارتقای نظام اداری است و اکنون شاهد هستیم که علاوه بر دقت انجام کار، سرعت انجام آن نیز افزایش یافته و از مواردی که ضرورت دارد در این عرصه بیش از پیش به آن پرداخت ، مساله امنیت است .

اسلامیان گفت: استفاده از رمز دوم در تراکنش های غیرحضوری و اینترنتی ضروری است و استفاده از رمزهای اول و دوم ثابت یکی از نقاط ضعف سیستم بانکی بود که با به وجود آمدن رمزهای پویا ، می توان امنیت را در سطح بالایی برای سپرده گذاران و کاربران فضای مجازی تامین نمود .

یکی از چالش های سیستم بانکی عدم امکان تمام تراکنش های حضوری و یا غیرحضوری در سیستم های بانکی به ویژه بانک های دولتی با حجم انبوهی از کارت ها و حساب های مشتریان و تنها در سامانه بازرسی و حسابرسی بانک ها، تراکنش های مشکوک با مبالغ بالا رصد و کنترل می شود و با توجه به حجم بالای تراکنش ها امکان رصد و کنترل تراکنش های خرد نیزوجود ندارد .

اسلامیان گفت: بانک ملی ایران پیش از سایر بانک ها و حتی قبل از ایجاد الزامات قانونی، اپلیکیشن رمزبان را برای ایجاد رمزهای یکبار مصرف با اعتبار ۶۰ ثانیه برای گوش های هوشمند ایجاد نمود و با الزام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد زیرساخت برای گوشی های غیرهوشمند ، کد دستوری بر بستر USSD را اجرا نمود.

رمزهای پویای ایجاد شده به مدت ۶۰ ثانیه اعتبار داشته و بعد از آن زمان، فاقد اعتبار خواهد بود.

وی افزود: سیستم بانکی به ویژه در استان البرز، زیرساخت های لازم را برای ایجاد رمزهای پویا و ارائه به مشتریان و دارندگان کارت بانکی آماده و اجرا کرده است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های البرز گفت : در این بین اپلیکیشن ایرانی «بله» با همت بانک ملی ایجاد شده و در حوادث اخیر جزو پیام رسان های داخلی بود که به شدت مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت و در بازنشر اخبار و یا حتی انجام تراکنش های پرداختی، اعتماد مردم را به خود جلب کرد.

وی اظهار داشت: بانک های استان البرز به ویژه بانک ملی ایران در جلسه شورای هماهنگی بانک های استان که ماه گذشته با حضور دادستان مرکزی استان برگزار شد، آمادگی خود را برای اجرای رمز یکبار مصرف بانکی پویا اعلام کردند.

وی در ادامه حمایت رسانه ها وپلیس فتا در اطلاع رسانی حذف رمزهای دوم ثابت در بازه زمانی ابتدای دی ماه سال جاری و الزام استفاده از رمزهای پویا در تراکنش های غیرحضوری خواستارشد.

اسلامیان همچنین از تمام سپرده گذاران و دارندگان کارت بانک ملی خواست به جهت امکان فعال سازی اپلیکیشن رمزبان و استفاده از رمزهای پویا ، اطلاعات مربوط به تلفن همراه خود را در بانک مربوطه به درستی اطلاع رسانی نمایند و یا در صورت واگذاری یا تغییر شماره همراه باید با مراجعه حضوری به شعبه مربوطه نسبت به اصلاح اطلاعات حساب خود اقدام نمایند .

وی تاکید کرد که تنها امکان فعال سازی رمز پویا بر روی شماره همراه درج شده در حساب بانکی وجود دارد.

اسلامیان خاطرنشان کرد:ممکن است مراحل نصب و فعال سازی رمزبان برای مشتریان کمی پیچیده به نظر برسد اما چون امنیت اپلیکیشن برای بانک ملی و سایر بانک ها حائز اهمیت است ناچاریم چندین مرحله احراز هویت را در آن داشته باشیم لیکن بعد از نصب رمزبان، در بانک ملی می توانند به صورت افلاین رمز دوم یکبار مصرف را دریافت نمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته