کوهکن: نباید از انحصارطلبی هیچ جناحی حمایت کنیم


کوهکن: نباید از انحصارطلبی هیچ جناحی حمایت کنیم

تهران - ایرنا- نماینده مردم زرین شهر و لنجان در مجلس دهم با تاکید بر اینکه همه جناح‌ها باید در مسیر وحدت و همگرایی حرکت کنند، گفت: نباید از انحصارطلبی هیچ جناحی حمایت کنیم، هر دو جناح کشور که سهمی در قانون گذاری و اجرا دارند اگر در رقابت‌ها رفتاری منطقی و قوی داشته باشند، شاهد حضور حداکثری مردم در صندوق‌های رای خواهیم بود.

«محسن کوهکن» عصر چهارشنبه در حاشیه ثبت نام نمایندگی دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، اظهار کرد: چهار دوره نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی بودم ولی در دوره قبل یک جوان مستعد و شایسته که طی این سال ها همراه و کمک حال من بود را ترغیب کردم از حوزه انتخابیه لنجان کاندیدای نمایندگی مجلس یازدهم شود.

وی با بیان اینکه در این دوره از حوزه انتخابیه تهران داوطلب شده ام، اضافه کرد: در انتخابات های گذشته مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه لنجان نفر سوم نبوده ام، یا رای اول را با اختلاف زیاد از نفر بعدی به دست آوردم یا اگر دوم شدم با اختلاف کم بوده است، بنابراین نگران رای شهرستان لنجان نبودم.

نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی یادآور شد: از آن جهت که میدانی برای جوانان فراهم کنیم، حوزه انتخابیه لنجان را به یک جوان سپردم و اتفاقا استعداد رای آوری هم دارد، به مردم هم اعلام کردم از او حمایت کنند. خودم هم اگر رای مردم تهران را کسب کنم خدمت خواهم کرد و در غیر این صورت به عنوان یک مشاور و خدمتگزار در خدمت نمایندگان منتخب خواهم بود.

نمایندهٔ لنجان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تصمیم نداشتم داوطلب نمایندگی مردم تهران شوم، گفت: برخی دوستان و گروه هایی که نسبت به من شناخت داشتند در روزهای اخیر تاکید کردند که ثبت نام کنم. من به این مسئله تکلیفی نگاه می کنم و برای ورود به مجلس انگیزه شخصی ندارم.

وی عنوان کرد: ۱۲ سال در مجلس شورای اسلامی بودم و در حد توان به روند تقنین کمک کردم و این دوره هم داوطلب شدم چون فکر می کنم می توانم در جهت خدمت به مردم و امر قانون گذاری، از تجربیات گذشته بهره برداری کنم.

کوهکن درباره مهمترین اولویت مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: هنوز مهمترین اولویت ما سر و سامان دادن به مسائل اقتصادی است، اولویت دوم مبارزه جدی با فساد، رانت خواری و ارتباطات ناسالمی است که امروز در سیستم اداری ما لانه کرده است و گرچه غیر ممکن نیست ولی نباید فکر کرد ساده است.

دبیر کل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در خصوص پیدا شدن جبهه ها و گروه های متعدد در جریان اصولگرا هم، گفت: اگر گروه های اصولگرایی که تحت نام ها و عناوین مختلف ظهور کرده اند، به فعالیت جریانات سیاسی کشور در انتخابات های دوره ها گذشته رجوع کنند متوجه می شوند شانسی برای پیروزی ندارند.

همیشه دو لیست مهم و اصلی در کشور وجود دارد

وی ادامه داد: اگر آرا چند دوره گذشته را آنالیز کنید، لیست یک جناح رای را از آن خود کرده و رای نفر اول نسبت به نفر سی‌ام در تهران با اختلافی پلکانی کم می شود. ولی لیست دوم با اختلاف زیادی با کاهش رای مواجه می شود، همیشه دو لیست مهم و اصلی در کشور وجود دارد که با هم رقابت می کنند و دیگر لیست های فرعی دو جناح شانسی ندارند.

کوهکن با تاکید بر اینکه توصیه می کنم همه جناح ها به سوی وحدت و همگرایی بروند، یادآور شد: نباید از انحصار طلبی یک جناح حمایت کنیم بلکه معتقدم هر دو جناح کشور باید سهمی در قانون گذاری و اجرا داشته باشند زیرا در رقابتی منطقی و قوی شاهد حضور بیشتر مردم خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: فارغ از اینکه کدام جناح یا فرد رای بیاورد، اولویت اول ما اقناع مردم برای حضور و مشارکت در انتخابات است. لذا اگر کلان‌نگر و حاکمیت‌نگر باشیم در انتخابات باید برای ارزش دادن به موضوع حضور مردم سهم و حقی قائل شویم.

نمایندهٔ زرین شهر و لنجان در مجلس دهم با بیان اینکه تهیه لیست های مختلف اجتناب ناپذیر است، افزود: توصیه می کنم در هر دو جناح شاخه بندی صورت نگیرد و به سمت تهیه لیست‌های متعدد نروند.

وی درباره اعتقادش به تحزب و محوریت یافتن احزاب گفت: امیدوارم روزی در ایران دو تا سه حزب بسیار قوی داشته باشیم، بخصوص برای انتخابات ریاست جمهوری، زیرا اگر فردی از دل یک حزب برای انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا کند، بسیاری از اشکالات و مشکلاتی که امروز داریم را نخواهیم داشت.

پی‌گیر اصلاح قانون احزاب و انتخابات خواهم بود

کوهکن ادامه داد: وقتی رییس جمهوری از طریق حزب وارد انتخابات شده و پیروز شود، برای اینکه حزب همیشه می خواهد در جامعه مقبولیتش را حفظ کند، به نوعی بر رفتار کاندیدای خود نظارت می کند و رییس جمهوری و یا نماینده ای که از سوی حزب معرفی و پیروز شده، نمی تواند بدون توجه به برنامه های حزب کاری انجام دهد.

دبیر کل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی درباره عدم ارتباط قانون انتخابات و قانون احزاب نیز یادآورشد: من به ایده‌آل‌ها پرداختم و در خصوص پیوند نداشتن این دو قانون معتقدم باید از طریق طرح یا لایحه قانون انتخابات و احزاب به هم گره بخورند.

وی افزود: به شدت معتقدم رییس جمهوری، نمایندگان مجلس و شوراها باید از طریق احزاب و لیست‌های حزبی معرفی شوند و احزاب نیست در کنار معرفی کاندیداها و لیست ها، برنامه های خود را در معرض قضاوت مردم قرار دهند. ما در حال حاضر عملکرد افراد را شخصی ارزیابی می کنیم ولی اگر افراد لیستی معرفی شوند، در نهایت حزب را مورد ارزیابی قرار می دهیم. پی‌گیر اصلاح قانون احزاب و انتخابات خواهم بود و حتی معتقدم اگر قانون اساسی هم نیاز به اصلاح یا تغییر دارد باید محقق شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه احزاب و تشکلها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مزایای مهندسی معکوس در جنگ چیست؟