رییس قوه قضاییه: به نظر و دیدگاه مردم توجه شود


رییس قوه قضاییه: به نظر و دیدگاه مردم توجه شود

اصفهان - ایرنا - رییس قوه قضاییه با تاکید براینکه نگاه به حقوق مردم، وظیفه همه است و قوه قضاییه نیز خود را موظف به دفاع از آن می‌داند، گفت که باید به نظر و دیدگاه مردم توجه شود و آنها در جریان مسائل کشور قرار بگیرند.

حجت الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رییسی شامگاه چهارشنبه در دیدار با خانواده شهدا، ایثارگران، روحانیان، نخبگان و اقشار مختلف مردم در تالار کوثر ارتش اصفهان افزود: در تصمیم‌گیری‌های مهمی که مردم در آنها سهم و نقش دارند، اطلاع‌رسانی، اقناع عمومی و نقش دادن به مردم و مَحرم دانستن آنها، امر درست و کمک بسزایی است زیرا مهمترین کارهای کشور در پرتو کمک مردم در ۴۰ سال گذشته انجام شده است.

وی تاکید کرد: باید نسبت به مسائل و خواست مردم و سفره و معیشت آنها با همه وجود توجه کرد زیرا نگاه به حقوق مردم، وظیفه همه است و قوه قضاییه نیز خود را موظف به دفاع از آن می‌داند.

حجت الاسلام‌والمسلمین رییسی با اشاره به اینکه صداقت و کرامت مردم از شاخص‌های مهم ارتباط با مردم در دستگاه قضایی و مجموعه سازمان‌های اداری کشور است، تاکید کرد: مجازات کسانی که در جایگاه حفظ قانون، خدمت به مردم و مبارزه با فساد، مرتکب خیانت و جُرم می‌شوند باید مضاعف باشد.

وی با بیان‌اینکه همه باید در پای عَلَمی که رهبر معظم انقلاب برداشتند، ایستادگی فعال را پیشه کنیم، اضافه کرد: مبارزه با فساد و ناهنجاری‌ها از راهبردهای جدی نظام اسلامی است.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: در این راه، همه ما باید به‌عنوان سرباز حضور فعال داشته باشیم و دولت به اصلاح ساختارهای فسادزا، مجلس به اصلاح قوانین، مقررات و جاهایی که منفذ حضور متخلفان است و قوه قضاییه نیز به برخورد عبرت‌آموز با مُفسدان بپردازد.

حجت الاسلام رییسی با بیان‌اینکه فساد در هرجا که پیدا شود، زیبنده نظام اسلامی نیست، تاکید کرد: امروز فرمان رهبر انقلاب و خواست مردم، مبارزه با فساد است و ما سرباز این میدان هستیم و ملامت ملامتگران و حاشیه‌سازی‌ها نیز ما را از میدان بیرون نخواهد کرد.

وی همچنین با تاکید براینکه امروز حضور مردم، توطئه ایجاد ناامنی در کشور را نقش برآب کرد، اظهار داشت: امروز کشورمان برغم توطئه‌ها برای ایجاد ناامنی، در امنیت قرار دارد و در عین حال باید به آنچه خواست مردم است، توجه شود.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: کسانی که در راه ایجاد ناامنی و خلاف ارزش‌ها حرکت کردند و به اموال عمومی آسیب رساندند، برابر با قانون با آنها برخورد می‌شود و به مجازات می‌رسند.

وی با تاکید بر احیای حقوق عامه مردم اظهار داشت: دادستان وظیفه دارد اگر جایی حق عامه مردم تضییع شده است به‌عنوان مدعی‌العموم ورود پیدا کند و نباید منتظر شکایت کسی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رییسی با بیان‌اینکه امروز جوانان، مُتدینان و فرهیختگان، مُشوق قاضی‌های شجاع و عادل برای برخورد با مفاسد اقتصادی هستند، گفت: مردم بطور عملی در این زمینه اعلام آمادگی می‌کنند و این پشتوانه عظیم به‌ویژه جوانان به‌عنوان فرصت تلقی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخش قضایی نقش کنترل کیفیت را دارد، افزود: اگر ساختارهای فسادزا اصلاح شود و دستگاه‌ها نیز وظیفه قانونی خود را انجام دهند دیگر کمتر نوبت به دستگاه قضایی می‌رسد.

رییس قوه قضاییه با بیان‌اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب بر موضوع عدالت تاکید دارند، گفت: اجرای عدالت، وظیفه همگان است بطوریکه مسوولان در مسوولیت خود و مردم به‌عنوان ناظران و دغدغه‌مندان، باید آن را اجرا کنند.

وی با تاکید براینکه مردم باید احساس کنند که در جامعه عدالت اجرا می‌شود، افزود: اگر این موضوع مورد بی‌توجهی قرار گرفت، این وظیفه امر به معروف و نهی از منکر است که آن را در جامعه تقویت کند و اگر جایی ببینند که معروفی، تَرک یا منکری انجام می‌شود، احساس مسوولیت کنند.

رییس قوه قضاییه اظهار داشت: یکی از شاخص‌های مهم اجرای عدالت، اجرای طرح نظارت ملی و همگانی یا به‌عبارت قرآنی آن، امر به معروف و نهی از منکر است.

وی با بیان‌اینکه امروز همه مردم مسائل جامعه را می‌بینند، تصریح کرد: باید نسبت به دردها، دردمند و نسبت به دغدغه‌ها، دغدغه‌مند بود و روحیه احساس مسوولیت داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رییسی با اشاره به اینکه اگر در جامعه‌ای، روحیه امر به معروف و نهی از منکر نباشد، آن جامعه مرده است، خاطرنشان کرد: اگر فردی دید که معروفی ترک می‌شود و گفت "به من چه یا به تو چه"، این فرد بر اساس روایات، مُرده تلقی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است امر به معروف، موانعی داشته باشد یا به‌سهولت پذیرش نشود اما سرور آزادگان و شهید کربلا به همه جهانیان آموخت که باید در این راه، خطرپذیر بود و احساس مسوولیت کرد.

رییس قوه قضاییه با اشاره به شهدای این مرز و بوم از جمله اصفهان، گفت: آنها درس‌آموزان ما هستند، نشانه صِدق دارند و چراغِ راه همگان محسوب می‌شوند.

حجت‌الاسلام رییسی ادامه داد: هیچگاه نباید شهادت و مقاومت در کشورمان کمرنگ شود و همه باید در قبال آن احساس مسوولیت کنیم.

رییس قوه قضاییه همچنین با تاکید براینکه فعال شدن شبکه ملی اطلاعات بسیاری از مسائل را حل می‌کند، تصریح کرد: ما با قوت این موضوع را دنبال خواهیم کرد زیرا شبکه ملی اطلاعات از ضرورت های کشور است.

وی با بیان‌اینکه همه بخش‌ها موظفند دستور رهبری مبنی بر فعال شدن شبکه ملی اطلاعات را اجرا کنند، افزود: به این حوادث(اخیر) که برمی‌خوریم ضرورت آن بیشتر مشخص می‌شود.

رییس قوه قضاییه، در راس هیاتی روز چهارشنبه برای سفری ۲ روزه وارد اصفهان شد.

وی در راس یک هیات عالی قضایی برای بررسی آخرین مسائل قضایی و حقوقی اصفهان، به این استان سفر کرده است.

حجت‌الاسلام رییسی در چارچوب این سفر با خانواده شهدا، ایثارگران و روحانیون، دیدار و همچنین در جلسه شورای اداری استان شرکت می‌کند.

در این سفر، رییس قوه قضائیه ضمن دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی، در جلسه شورای عالی قضایی استان نیز شرکت و مسائل قضایی منطقه را بررسی می‌کند.

دیدار با نمایندگان تشکل‌های کشاورزی، فعالان اقتصادی، کارآفرینان و صنعتگران و حضور در نهمین اجلاس منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه از دیگر برنامه‌های رییس قوه قضاییه در اصفهان اعلام شده است.
در این سفر ٢ روزه معاونان و مدیران کل قوه قضاییه به شهرستان‌های استان سفر و از زندان‌ها و برخی از کارخانه‌های منطقه نیز بازدید می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403