آمریکا منشاء بحران ناتو و اروپا است


آمریکا منشاء بحران ناتو و اروپا است

اندیشکده| آمریکا منشاء بحران ناتو و اروپا است یک اندیشکده معروف اروپایی با انتقاد شدید از سیاست‌های اختلاف‌انگیز آمریکا در روابط دو سوی اقیانوس اطلس، حضور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور را دردسر اصلی پیمان‌ ناتو می‌داند. به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا که مقر آن در لندن است و در هفت پایتخت اروپایی دفتر دارد در...

اندیشکده| آمریکا منشاء بحران ناتو و اروپا است

یک اندیشکده معروف اروپایی با انتقاد شدید از سیاست‌های اختلاف‌انگیز آمریکا در روابط دو سوی اقیانوس اطلس، حضور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور را دردسر اصلی پیمان‌ ناتو می‌داند.

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا که مقر آن در لندن است و در هفت پایتخت اروپایی دفتر دارد در مقاله‌ای نوشت: هر چند که به نظر می‌رسد مقصران اصلی در شرایط بوجود آمده در اتحاد نظامی ناتو و دردسرسازان برای این سازمان پیمان آتلانتیک (اطلس) شمالی، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه باشند، اما این بحرانی آمریکایی است.

در این مقاله با اشاره به اوضاع فعلی ناتو، آمده است: بی‌تفاوتی آمریکا در قبال تعهداتی که ذیل اتحاد با این سازمان نظامی فراآتلانتیک ملزم به اجرای آنها شده، این اتحاد را به کما فرو برده و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا همچنان بزرگترین دردسر ناتو به شمار می‌رود.

بحران فعلی که در این اتحادیه نظامی بوجود آمده بیشتر از آن که یک بحران فرانسوی و یا ترکیه‌ای باشد، سرمنشأ آن آمریکا به شمار می‌رود و یک بحران کاملا آمریکایی است. از سوی دیگر، حتی اگر ترامپ هم در تنش فعلی بوجود آمده میان فرانسه و ترکیه بر سر ناتو دخالت نمی‌کرد، باز هم این اتفاقات را می‌توان ناشی از اقدامات گذشته رئیس‌جمهور آمریکا قلمداد کرد که منجر به رخداد چنین آسیب جدی به بدنه این پیمان نظامی دو سوی اقیانوس اطلس شده است.

بنا بر این گزارش، در حال حاضر ماکرون با متحد آمریکایی مواجه است که به اعتقاد او به اروپا پشت کرده و همچنین با اروپایی که حاضر به کنار آمدن با تغییرات در داخل آمریکا نیست. اردوغان نیز برداشتش از رئیس‌جمهور آمریکا، به عنوان فردی است که به راحتی می‌توان نظراتش را تغییر داد؛ شخصی که وقتی درباره حمله به شمال سوریه با ترکیه به توافق برسد، حتی با متحدان خود در ناتو مشورت نیز نخواهد کرد.

بنابراین، بحران فعلی در این اتحاد را می‌توان نوعی بحران آمریکایی تلقی کرد که البته تمام آن برای متحدان اروپایی آمریکا، پدیده‌ای نسبتاً جدید است. بازیگر اصلی ناتو که نقطه ثقل آن نیز به شمار می‌رود، دیگر به اندازه کافی به این اتحاد نظامی ایمان ندارد تا هزینه‌های دیپلماتیک و نظامی لازم برای حفظ آن را بپردازد.

این اندیشکده اروپایی در ادامه این احتمال را مطرح می‌کند که شاید رئیس‌جمهور آمریکا این بار تلاش نکند تا با یک توییت ناامیدکننده دیگر، بیش از پیش از احتمال به نتیجه رسیدن این اجلاس ناتو بکاهد، اما به هر حال وضعیت فعلی ناتو به «لشکر شکست‌خورده‌ای» می‌ماند که اوضاع اسفناک و پرهرج و مرج آن دیگر بهبود نخواهد یافت.

شورای روابط خارجی اروپا در ادامه مسبب اصلی این بحران را دونالد ترامپ معرفی می‌کند و معتقد است که حل این بحران آمریکایی ناتو نیازمند یک واکنش جدی و جدید از جانب اروپا خواهد بود و اگر نوعی چانه‌زنی جدید اتفاق نیفتد تا بی‌تفاوتی آمریکا را جبران کند، این اتحاد نظامی از وضعیت کمای فعلی رهایی نخواهد یافت و هرگز احیا نخواهد شد و شاید تا ابد در وضعیت «مرگ مغزی» که گرفتار آن شده باقی بماند.

افزایش درگیری و تنش اعضای ناتو با ترکیه می‌تواند وضعیت فعلی را بدتر کند و آنکارا را نیز به مدار روسی یا چینی پرتاب کند. بنابراین اعضای اروپایی ناتو اگر به دنبال بهبود شرایط هستند باید به دنبال راهی باشند تا برای ترکیه نیز جایگاهی ایجاد کنند که این کشور به ناتو ملحق شود هر چند که هرگز همانند گذشته تلاش نخواهد کرد تا در جهت تحقق اهداف مدنظر ناتو حرکت کند و البته بسیار بعید به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا کوچکترین گامی برای ترسیم مسیری بردارد که بتواند نتیجه دیپلماتیک مثبتی برای ناتو در پی داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


روزای بچگی