50درصد مصوبات شوراهای شهری و روستایی مغایرت قانونی دارند


50درصد مصوبات شوراهای شهری و روستایی مغایرت قانونی دارند

کرمان - ایرنا - به گفته مدیرکل امور شوراهای اسلامی شهر و روستایی وزارت کشور بررسی های یکساله حکایت از آن دارد که 50درصد از 130هزار مصوبه شوراهای شهری و روستایی کشور که عمدتا به قانون شهری هم تبدیل شده اند ، مغایرت قانونی دارند .

به گزارش ایرنا ، محمدرضا صمیمی روز چهارشنبه در همایش شهرداران و روسای شوراهای اسلامی استان کرمان ضمن انتقاد از عملکرد سلیقه ای برخی فرمانداران اظهار داشت : : آمار یکساله ای که در سطح کشور از سوی فرمانداری‌ها به وزارت کشور ارسال شده نشان دهنده صدور حدود ۱۳۰ هزار مصوبه از سوی شوراهای شهر و روستا برای شهرها است که بررسی های ما نشان می دهد تقریبا ۵۰ درصد این مصوبات مغایرت قانونی داشته و یک سوم مصوبات نیز از سوی فرمانداری‌ها پاسخی داده نشده و آن مصوبه خود به خود به قانون شهری تبدیل شده است.

وی افزود: متاسفانه برخی فرمانداری‌ها گاهی با وارد شدن به بازی‌های سیاسی به شوراها فشار می آورند و مصوبات شوراها را نمی پذیرند و یا مصوبات شوراها در جاهایی با مشکل مواجه بوده که در این زمینه همه فرمانداری ها باید طبق قانون عمل کنند.

صمیمی عنوان کرد: سامانه ای در کشور در همین راستا با هدف شفاف سازی مصوبات طراحی شده و در مراحل نهایی است که از ایرادات نامعقول فرمانداران از مصوبات شورای شهرها جلوگیری می کند .

وی ادامه داد : نحوه کار در این سامانه طوری تعریف شده که شورای شهر بلافاصله پس از تدوین مصوبه باید آن را در این سامانه بارگذاری کرده تا به اطلاع وزارت کشور برسد و فرمانداران نیز باید ظرف دو هفته پاسخ این مصوبات را در سامانه بدهند.

صمیمی با بیان این مطلب که مشکلات شهری زیاد است، افزود: با توجه به تحریم‌ها مشکلات شهری بیشتر خواهد شد که با خرد جمعی باید مشکلات را حل کنیم.

مدیرکل امور شوراهای اسلامی شهر و روستایی وزارت کشور حجم زیاد وظایف تعیین شده در قانون برای شوراها را نشان از اهمیت شوراها دانست و گفت: از سال ۱۲۹۶ حدود ۳۰۰ وظیفه برای شهرداری ها مشخص شده که این امر نشانگر وسعت و حجم کاری شوراها است .

صمیمی در ادامه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۲ اشاره کرد و گفت: معظم له فرمودند یکی از بزرگترین چیزهایی که کام مردم را شیرین می کند این است که مردم ببینند و احساس کنند که مسئولان در پی خدمت صادقانه، پیگیرانه و عالمانه هستند.

وی افزود: بر این اساس شوراها باید کارها را صادقانه، پیگیرانه و عالمانه انجام دهند و بدانند که همین رویکردها مسائل را به بهترین نحوی حل خواهد کرد.

مدیرکل امور شوراهای اسلامی شهر و روستایی وزارت کشور قلعه گنج را نمونه بارزی از الگوپذیری نام برد و گفت: باید به دغدغه ها پاسخ گفت و نگذاشت که این دغدغه ها تبدیل به مساله، مشکل، بحران و در نهایت تبدیل به فاجعه شود.

وی با اشاره به موضوع پسماند در برخی شهرهای کشور که از دغدغه گذشته است و تبدیل به بحران شده گفت: در همه ی مسائل نمی توان نسخه واحد برای همه دغدغه ها پیچید و فلسفه تدوین مدیریت شهری هم همین است که تشخیص چگونگی پاسخ دهی به مسایل نیز به عهده شهرها گذاشته شده است.

صمیمی همچنین گفت: با ترکیب ظرفیت انسانی و منابع قطعا می توان به شایستگی سازمانی دست پیدا کرد و در شهرداری ها نیز باید با حفظ مزیت های شهرها و ترکیب آن با منابع خارج از شهر می توان وظایف خود را به خوبی انجام داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ آرمین زارعی به اسم مثل خار تو چشم دشمنیم