50درصد مصوبات شوراهای شهری و روستایی مغایرت قانونی دارند


50درصد مصوبات شوراهای شهری و روستایی مغایرت قانونی دارند

کرمان - ایرنا - به گفته مدیرکل امور شوراهای اسلامی شهر و روستایی وزارت کشور بررسی های یکساله حکایت از آن دارد که 50درصد از 130هزار مصوبه شوراهای شهری و روستایی کشور که عمدتا به قانون شهری هم تبدیل شده اند ، مغایرت قانونی دارند .

به گزارش ایرنا ، محمدرضا صمیمی روز چهارشنبه در همایش شهرداران و روسای شوراهای اسلامی استان کرمان ضمن انتقاد از عملکرد سلیقه ای برخی فرمانداران اظهار داشت : : آمار یکساله ای که در سطح کشور از سوی فرمانداری‌ها به وزارت کشور ارسال شده نشان دهنده صدور حدود ۱۳۰ هزار مصوبه از سوی شوراهای شهر و روستا برای شهرها است که بررسی های ما نشان می دهد تقریبا ۵۰ درصد این مصوبات مغایرت قانونی داشته و یک سوم مصوبات نیز از سوی فرمانداری‌ها پاسخی داده نشده و آن مصوبه خود به خود به قانون شهری تبدیل شده است.

وی افزود: متاسفانه برخی فرمانداری‌ها گاهی با وارد شدن به بازی‌های سیاسی به شوراها فشار می آورند و مصوبات شوراها را نمی پذیرند و یا مصوبات شوراها در جاهایی با مشکل مواجه بوده که در این زمینه همه فرمانداری ها باید طبق قانون عمل کنند.

صمیمی عنوان کرد: سامانه ای در کشور در همین راستا با هدف شفاف سازی مصوبات طراحی شده و در مراحل نهایی است که از ایرادات نامعقول فرمانداران از مصوبات شورای شهرها جلوگیری می کند .

وی ادامه داد : نحوه کار در این سامانه طوری تعریف شده که شورای شهر بلافاصله پس از تدوین مصوبه باید آن را در این سامانه بارگذاری کرده تا به اطلاع وزارت کشور برسد و فرمانداران نیز باید ظرف دو هفته پاسخ این مصوبات را در سامانه بدهند.

صمیمی با بیان این مطلب که مشکلات شهری زیاد است، افزود: با توجه به تحریم‌ها مشکلات شهری بیشتر خواهد شد که با خرد جمعی باید مشکلات را حل کنیم.

مدیرکل امور شوراهای اسلامی شهر و روستایی وزارت کشور حجم زیاد وظایف تعیین شده در قانون برای شوراها را نشان از اهمیت شوراها دانست و گفت: از سال ۱۲۹۶ حدود ۳۰۰ وظیفه برای شهرداری ها مشخص شده که این امر نشانگر وسعت و حجم کاری شوراها است .

صمیمی در ادامه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۲ اشاره کرد و گفت: معظم له فرمودند یکی از بزرگترین چیزهایی که کام مردم را شیرین می کند این است که مردم ببینند و احساس کنند که مسئولان در پی خدمت صادقانه، پیگیرانه و عالمانه هستند.

وی افزود: بر این اساس شوراها باید کارها را صادقانه، پیگیرانه و عالمانه انجام دهند و بدانند که همین رویکردها مسائل را به بهترین نحوی حل خواهد کرد.

مدیرکل امور شوراهای اسلامی شهر و روستایی وزارت کشور قلعه گنج را نمونه بارزی از الگوپذیری نام برد و گفت: باید به دغدغه ها پاسخ گفت و نگذاشت که این دغدغه ها تبدیل به مساله، مشکل، بحران و در نهایت تبدیل به فاجعه شود.

وی با اشاره به موضوع پسماند در برخی شهرهای کشور که از دغدغه گذشته است و تبدیل به بحران شده گفت: در همه ی مسائل نمی توان نسخه واحد برای همه دغدغه ها پیچید و فلسفه تدوین مدیریت شهری هم همین است که تشخیص چگونگی پاسخ دهی به مسایل نیز به عهده شهرها گذاشته شده است.

صمیمی همچنین گفت: با ترکیب ظرفیت انسانی و منابع قطعا می توان به شایستگی سازمانی دست پیدا کرد و در شهرداری ها نیز باید با حفظ مزیت های شهرها و ترکیب آن با منابع خارج از شهر می توان وظایف خود را به خوبی انجام داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله مرگبار شرور خطرناک به 2 مرد جلوی جگرکی در شهریار / این قاتل 2 سال زندگی پنهانی داش...