برنامه سایپا برای عرضه اوراق بهادار و خودرو در بازار سرمایه و بورس کالا


برنامه سایپا برای عرضه اوراق بهادار و خودرو در بازار سرمایه و بورس کالا

اگر سایپایی‌ها بتوانند تا دو ماه آینده مجوز افزایش سرمایه خود را بگیرند، احتمال می‌رود در اسرع وقت اقدامات مربوط به انتشار دومین نوبت امسال مراجعه آنها انجام شود

به گزارش «اخبار خودرو»، این روزها خودروسازان درگیر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به‌منظور خروج از شمولیت ماده 141 قانون تجارت هستند. اگر این امر محقق شود، جاده‌مخصوصی‌ها می‌توانند رشد خوبی را در بورس تهران تجربه کنند و متعاقب آن تامین مالی از طریق بازار سهام می‌تواند ازسوی خودروسازان پیگیری شود. چراکه آن‌ها درحال‌حاضر به دنبال تامین سرمایه در گردش خود از طریق شبکه بانکی هستند، اما باتوجه به این‌که این امر زمان‌بر بوده و بانک‌ها نیز با محدودیت روبه‌رو هستند، ممکن است نیاز جاده‌مخصوصی‌ها از این طریق تامین نشود، اما آن­ها از طریق بازار سرمایه می‌توانند به‌راحتی نیاز خود به نقدینگی را تامین کنند.

ابوالفضل شهرآبادی، معاون تامین مالی شرکت «تامین‌ سرمایه لوتوس‌ پارسیان» که مسئولیت بازارگردانی اوراق مرابحه منتشره ایران‌خودرو سایپا را در بازار سرمایه برعهده دارد، در گفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو» به تشریح آخرین وضعیت خودروسازان در این موضوعات پرداخته است.

درحال‌حاضر وضعیت انتشار اوراق بهادار ازجمله مرابحه و مشارکت از سوی ایران‌خودرو و سایپا در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

با ‌توجه به این‌که درحال‌حاضر این دو شرکت مشغول افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها هستند و مقدمات اجرای آن در حال فراهم شدن است، آن‌ها ابتدا باید مبادرت به این امر کرده و بعد از آن نسبت به تامین مالی خود از بازار سهام اقدام کنند.

آیا این موضوع بدان معناست که خودروسازان پس از افزایش سرمایه، به‌سمت تامین مالی از بورس خواهند رفت؟

بله؛ با توجه به مذاکراتی که در جریان است، خودروسازان اول باید از شمولیت ماده 141 قانون تجارت خارج شوند و بعد از آن نیز در سال آینده باتوجه به ظرفیتی که در بورس تهران وجود دارد، آن‌ها با انتشار اوراق در بازار سهام اقدام به تامین سرمایه در گردش خود خواهند کرد.

آیا این احتمال وجود دارد تا پایان سال این اتفاق روی دهد؟

بله؛ باتوجه به این‌که سایپا شرکت چابکی از نظر مالی است، اگر آن‌ها بتوانند تا دو ماه آینده مجوز افزایش سرمایه خود را دریافت کنند، این احتمال می‌رود در اسرع‌وقت اقدامات مربوط به انتشار اوراق انجام شود و تا پایان سال این شرکت برای دومین بار در سال جاری دست به انتشار اوراق بزند، همان‌گونه که در ابتدای سال سایپا 400میلیارد تومان اوراق منتشر کرد.

با ‌توجه به اینکه سایپا در سال 94 اقدام به افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها کرد و 5‌سال این شرکت برای افزایش سرمایه دوباره نگذشته است، آیا آن‌ها می‌توانند اقدام به این کار کنند؟

باتوجه به این‌که سایپا در سال 94 در طبقه‌ای خاص از دارایی‌ها، اقدام به تجدید ارزیابی کرد، در سال‌جاری می‌تواند از سایر دارایی‌ها نیز افزایش سرمایه دهد و در این زمینه با مشکل خاصی روبه‌رو نیست.

آیا در مورد عرضه خودرو در بورس کالا تحولات تازه‌ای رخ داده است و این امکان وجود دارد که دوباره عرضه‌ای انجام شود؟

بله؛ سایپا در دو سال گذشته با عرضه سراتو در بورس کالا توانست 500میلیاردتومان از طریق اوراق سلف موازی اقدام به تامین مالی کند. در این مورد نیز مذاکراتی انجام شده است و احتمالا در سال آینده دوباره عرضه خودرو در بورس کالا توسط ایران‌خودرو و سایپا از سر گرفته خواهد شد.

مزایای انتشار اوراق برای خودروسازان در تالار حافظ چیست؟

از آن‌جا که فرایند اخذ تسهیلات از شبکه‌بانکی برای خودروسازان با موانع و مشکلات زیادی روبه‌رو است و گاه زمان زیادی برای به ثمر نشستن این امر صرف می‌شود، ایران‌خودرو و سایپا از چند سال قبل اقدام به تامین مالی از طریق بورس تهران کردند و این کار برای آن‌ها سهولت بیشتری دارد. این ابزار، امکان راحت‌تری برای تامین مالی خودروسازان را فراهم می‌کند.

درصورت عرضه دوباره خودرو در بورس کالا، این موضوع چه نتایجی می‌تواند به دنبال داشته باشد؟

اولین موضوع این است که قیمت خودرو به‌صورت رقابتی تعیین خواهد شد. دوم این‌که در زمینه قیمت‌گذاری شفافیت حاکم خواهد شد و سومین مورد آنکه با وقتی پس از مدتی عرضه خودرو به‌صورت فیزیکی جا افتاد، در ادامه با انتشار اوراق خریدوفروش خواهد شد و این بستر به‌خوبی می‌تواند موضوع تامین مالی خودروسازان را به‌صورت پایدار پیش ببرد.

در این صورت می‌توان امیدوار بود ابزارهای تامین مالی بازار سرمایه تبدیل به جایگــــزین مناسبی برای تامین مالی خودروسازان از بازار پولی کشــــور یعنی بانک‌ها شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام