جاماندگان کمک معیشتی دولت چه می‌گویند؟


جاماندگان کمک معیشتی دولت چه می‌گویند؟

اگرچه دولت بعد از افزایش قیمت بنزین اعلام کرد که منابع حاصل از مابه التفاوت ساماندهی قیمت بنزین را به حساب 18 میلیون خانوار به عنوان اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه طی سه نوبت واریز می‌کند، اما امروز خانوارهایی در کشور هستند که از این کمک محروم مانده‌اند.

البته دولت اعلام کرد که جاماندگان از کمک‌های معیشیتی از روز یکشنبه می‌توانند با ارسال پیامکی به شماره #۶۳۶۹* درخواست خود را برای بررسی مجدد ارسال کنند.

بسیاری از جاماندگان کمک معیشیتی می‌گویند یا برای آنها کد رهگیری جهت پیگیری درخواستشان ارسال نشده و یا بعد از ورود به سایت گفته شده که دولت می تواند به تمام حساب‌های آنها دسترسی داشته باشد.

دیده‌ها و شنیده‌های ایسنا حاکی از آن است که عده‌ای از جاماندگان کمک‌ معیشتی دولت جهت شکایت و بررسی این مسئله به فرمانداری و برخی دیگر به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان مراجعه کرده اند و در این دو دستگاه اتاق‌های ویژه‌ای برای بررسی موضوع اختصاص یافته است.

طی یکی دو روز گذشته شاخص‌هایی که بر اساس آن برخی از افراد از گرفتن کمک معیشتی دولت باز ماندند، اعلام شد. علاوه بر شاخص اصلی، شاخص‌های زیر نیز مد نظر قرار گرفت:

الف- خانوارهایی که اعضای آن دارای «واحد مسکونی»، «شغل» و «خودرو» به طور «همزمان» هستند یا خانوارهایی که دارای «دو واحد ملکی» هستند.

ب- خانوارهایی که ارزش ملک آنها در تهران و کلانشهرها ۱۲ میلیارد ریال و در سایر شهرستان‌ها ۹ میلیارد ریال باشد.

ج- خانوارهایی که دارای خودروی سواری با ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون تومان یا خودروی عمومی با ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون تومان باشند.

د- کارفرمایانی که بیش از ۳ بیمه‌پرداز داشته باشند.

ه- خانوارهایی که بیش از ۳ سفر خارجی غیرزیارتی داشته‌اند.

و- گیرندگان تسهیلات بانکی به مبلغ جمعاً بیش از ۳ میلیارد ریال که در حال بازپرداخت اقساط باشند.

یکی از جاماندگان از کمک معیشیتی دولت به ایسنا، می‌گوید: در حالیکه یارانه بگیر و بازنشسته هستم و توان مالی بالایی ندارم کمک معیشیتی دولت به حسابم واریز نشده است. شرط واریزی نداشتن خانه است، اما من بعد از ۳۰ سال کار و سختی و پس انداز توانستم در همت آباد که یکی از مناطق محروم اصفهان است خانه ای ۴۰ متری خریداری کنم. سوالم این است فرق من و کسی که خانه هزار متری در مرداویج اصفهان دارد، چیست؟

علی، سرپرست خانواده پنج نفره‌ای که کمک معیشیتی دولت به حسابش واریز نشده به ایسنا، می‌گوید: بازنشسته یکی از شرکت‌های فولادی هستم و البته یارانه بگیر هستم، با این وجود این کمک برایم واریز نشده اما در سایت درخواست داده‌ام و حاضرم حساب‌های شخصی‌ام برای برقراری مجدد بررسی شود.

سمیه نیز می‌گوید: با همسر و فرزندم زندگی می‌کنم و یارانه بگیر هستم، اما متاسفانه کمک معیشیتی دولت به حسابمان واریز نشده است. ابتدای امسال بعد از سال‌ها پس انداز، قرض و وام یک آپارتمان ۶۰ متری خریداری کرده‌ایم که در رهن بانک است و امروز برای درخواست بررسی باید اجازه دهیم تمام حساب‌های ما بررسی شود، این در حالیست که افرادی که حتی درآمد میلیاردی دارند نه تنها یارانه بلکه کمک معیشت دولت را دریافت کرده اند.

ناهید می‌گوید: چرا دولت قصد تجسس در حساب‌های مردم به بهانه کمک معیشیتی را دارد، مگر یک کارمند چقدر درآمد دارد که اکنون به دلیل واریز نشدن کمک معیشیتی باید چنین اجازه ای را بدهیم.

مهرداد، سرپرست خانواده‌ای است که می‌گوید کمک معیشتی دولت به حسابش واریز نشده و با وجود پیامک به شماره ای که دولت اعلام کرده هیچ پاسخی به ما داده نشد. برای پیگیری روز گذشته در کافی نت به سایت مراجعه کردم که عنوان شد بعد از بررسی حساب‌های شخصی شما پس از ۳۰ روز پاسخ آن داده می شود.

او ادامه می‌دهد: خانواده چهارنفره خواهرم نیز با وجودی که یارانه بگیر بودند کمک معیشت به حساب آنها واریز نشده، بعد از چند روز بعد از ارسال پیامک از طریق سایت اعتراض خود را ثبت کرده اند.

او می‌گوید: متاسفانه امروز فساد اقتصادی در بخش‌های مختلف کشور در اخبار شنیده می‌شود و ای کاش دولت با گرفتن پول بیت المال از این افراد کمبود درآمد خود را جبران می‌کرد.

مریم نیز به ایسنا، می‌گوید: مادرم زن تنهایی است که با برادرم زندگی می‌کند و خانه و خودرو ندارد و تنها برادرم یک خودرو دارد با این وجود کمک معیشت دولت به حسابش واریز نشده است. متاسفانه دولت در تورم و افزایش نرخ دلار خودرو ۱۰۰ میلیونی را ۲۵۰ میلیون تومان و بیشتر کرده و اکنون ملاک حذف یارانه معیشت را داشتن خودرو یا مسکن اعلام کرده است، این درحالیست که تمام هزینه‌های زندگی افزایش یافته است.

این بخشی از صحبت افرادی است که کمک‌ معیشیتی دولت را دریافت نکرده‌اند.

۳۴ درصد جمعیت اصفهان کمک معیشت دولت را دریافت نکردند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در این خصوص به ایسنا، می‌گوید: در ابتدای اعلام این طرح از جمعیت ۶۰ میلیونی در کشور که کمک معیشتی دریافت می‌کردند، سهم استان اصفهان ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تخمین زده شده بود، اما با توجه به اینکه برخی استان‌ها افراد توانمند بیشتری نسبت به سایر استان‌ها دارند بنابراین این سهم در زمان پرداخت متفاوت شد.

محسن نیرومند با بیان اینکه مطابق این تغییرات ۶۶ درصد جمعیت استان اصفهان مشمول پرداخت یارانه معیشتی شدند، ادامه می‌دهد: بعد از پرداخت یارانه معیشتی در کشور مشخص شد که نزدیک به سه میلیون نفر در استان اصفهان مشمول یارانه معیشتی شده‌اند.

او در خصوص گلایه افرادی که از دریافت یارانه معیشت جا مانده‌اند، اظهار می کند: نگرانی و گلایه مردم به حق است و باید دستگاه مربوط پاسخگو باشد. متاسفانه بیشتر افرادی که از این موضوع اعتراض کرده‌اند به دلیل اینکه است که باید در سایت اجازه دسترسی به بررسی حساب‌های شخصی آنها وجود داشته باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان تاکید می کند: بیش از ۵۰ درصد افراد معترض اجازه دسترسی دولت برای بررسی حساب‌های شخصی خود را نداده اند و از عتراض خود منصرف شده‌اند.

نیرومند ادامه می دهد: افرادی که اجازه دسترسی دولت برای بررسی حساب‌های شخصی‌شان را داده اند، جواب بررسی آنها بعد از یک ماه داده می‌شود.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم آیتم‌های دولت را در حذف یارانه معیشیتی تغییر دهیم، تصریح کرد: شهروندان حتی اگر یکی از آیتم‌های موجود را داشته باشند، کمک معیشتی به آنها تعلق نمی‌گیرد، البته برخی افراد هیچ دارایی ندارند، سامانه #۶۳۶۹* برای رسیدگی به مشکل آنهاست که باید اجازه دسترسی جهت بررسی حساب هایشان را بدهند.

۲۰ درصد اعتراضات مردم به حق است

وی در خصوص گلایه مردم در مورد تصمیم دولت برای بررسی حساب‌هایشان در حالیکه حساب ۶۰ میلیون نفر دیگر بررسی نشده است، گفت: بعد از آخرین واریزی دولت جهت کمک معیشت، مردم روزانه در مراجعات بسیار و سوالات تکراری مواردی را مطرح می‌کنند که بعضا درست است، اما اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به غیر از بخشنامه هایی که به آنها ارسال شده جوابی ندارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان تاکید می کند: به طور قطع افرادی که یارانه دریافت نمی‌کنند و یا خانواده‌هایشان از یکدیگر جدا شده و ازدواج کرده‌اند، مشمول دریافت کمک معیشتی دولت نیستند.

وی تصریح می کند: در حقیقت اعتراض بیش از ۲۰ درصد افرادی که از عدم دریافت کمک معیشتی دولت گلایه دارند، به حق است و نباید از آنها کسر می‌شد و متاسفانه افرادی هستند که توان مالی خوبی دارند و این کمک را دریافت کرده‌اند، اما استان هیچ اختیاری در قطع و برقراری این هزینه و یارانه‌ها ندارد.

نیرومند با بیان اینکه کمک معیشیتی که پرداخت شده مربوط به آذر ماه بود، اظهار می کند: همچنین قرار است، کمک معیشت دولت نیز در دی ماه پرداخت شود، اما اگر مجلس مصوبه تک نرخی شدن بنزین را مصوب کند احتمال قطع کمک‌ها وجود دارد.

وی یادآور می شود: اگر افراد معترض به سامانه #۶۳۶۹* پیامک داده و هنوز کد رهگیری آنها نیامده، می‌توانند به جای کد رهگیری شماره حسابی را که یارانه به آن واریز می‌شد از این طریق وارد سامانه شوند.

به گزارش ایسنا، اگرچه افراد جامانده از کمک معیشت دولت دریافت این کمک را حق خود می دانند، اما به نظر می رسد بسیاری افراد حاضر نیستند دولت به حساب هایشان دسترسی پیدا کند، چرا که معتقدند در حق آنها تبعیض قایل شده و حساب ۶۰ میلیون نفر دیگر هیچ بررسی نشده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403