عامل بوی بد تهران هنوز در هاله ای از ابهام است


 عامل بوی بد تهران هنوز در هاله ای از ابهام است

رکنا : مسئولان شهرداری و محیط زیست و برخی دیگر از افراد نظرات متفاوتی درباره بوی نامطبوع چند روز پیش در تهران دارند.

به گزارش رکنا ، عصر روز دوشنبه شهروندان تهرانی در راه بازگشت به منازل خود بودند که متوجه بوی نامطبوعی شدند، تعدادی از مسؤولان علت این موضوع را وزش باد عنوان می‌کنند اما یکی دیگر از مسؤولان از عدم وزش باد می‌گوید، با اینکه در حال حاضر بوی نامطبوعی حس نمی‌شود اما همچنان مشخص نیست که چه دستگاهی، متولی پاسخگویی به این وضعیت‌ها است.

زمستان سال گذشته بود که اولین بار با انتشار بوی نامطبوع مرموز در سطح شهر تهران مواجه شدیم و بلافاصله ارگان‌های مختلف از جمله شهرداری تهران، سازمان محیط‌زیست، استانداری، آتش‌نشانی و شرکت آب و فاضلاب تهران به بیان فرضیه‌های کارشناسی خود در رابطه با منشأ و علت این پدیده پرداختند.

تا جایی که سخنگوی روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران گفت: بوی نامطبوع تهران هیچ ارتباطی با عملیات مجموعه شرکت ملی گاز ندارد و کیومرث کلانتری، مدیرکل محیط‌زیست وقت استان تهران نیز گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با وجود منشأ این بوی نامطبوع از سوی گدازه‌های قله را رد کرد و تا این لحظه هیچ منشأ مشخصی از بابت این بوی نامطبوع در پایتخت به دست نیامده است.

بوی نامطبوع در پایتخت ارتباطی با مرکز پردازش و دفع پسماندها ندارد

گرچه آرادکوه محتمل‌ترین گزینه برای انتشار این بوی عجیب بود اما مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با صدور تکذیبیه‌ای، ادعای مطرح‌شده از سوی برخی افراد در خصوص نسبت دادن منبع بوی نامطبوع به مرکز پردازش و دفع پسماندها را تکذیب و رسماً اعلام کرد.

مهدی زارع، عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه بین‌المللی مهندسی زلزله با اشاره به انتشار بوی نامطبوع گفت: انتشار این بوی نامطبوع، بیشتر به نظر می‌رسد که ناشی از زباله باشد.

نتیجه آن‌که بعد از ماه‌ها هیچ منبع و عاملی به مردم معرفی نشد با گذشت یک سال از آن ماجرا اتفاق افتادن دوباره این ماجرا موضوع را جالب‌تر کرد.

اینورژن علت احتمالی بوی نامطبوع پایتخت

ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره انتشار بوی نامطبوع در شهر تهران گفت: این پدیده مصادف شده است با زمانی که سال گذشته چنین بویی در شهر تهران استشمام شد.

قرار بود سازمان محیط‌زیست یک دستگاه سنجش میزان بو و تشخیص ترکیبات بو خریداری کند

وی ادامه داد: این هم‌زمانی و وجود پدیده اینورژن (وارونگی دما) می‌تواند این احتمال را قوت ببخشد که شاید به دلیل تغییرات آب و هوایی و وجود پدیده اینورژن یکسری از بوهای موجود در مناطق خارج از شهر تهران در این فصل از سال به داخل شهر آمده و از طریق شهروندان استشمام می‌شود.

خداکرمی گفت: قرار بود سازمان محیط‌زیست یک دستگاه سنجش میزان بو و تشخیص ترکیبات بو خریداری کند تا در چنین مواقعی به شناسایی دقیق منشأ بو کمک کند اما بر اساس آنچه ما کسب اطلاع کردیم این اتفاق نیفتاده است.

تشابه و تفاوت بوی بد امسال و پارسال

شهید زاده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: سال گذشته به‌محض انتشار بوی نامطبوع در نقاط مختلف شهر، غلظت دی‌اکسید گوگرد در بعضی ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه این موضوع نشان می‌دهد که بوی نامطبوع سال ۹۷ در تهران سبب افزایش گاز دی‌اکسید گوگرد شده بود اما روز دوشنبه هم‌زمان با پخش بوی نامطبوع شاهد افزایش غلظت دی‌اکسید گوگرد نبودیم.

به گفته شهیدزاده تنها مشابهت بوی امسال با سال پیش این بود که در هر دو موقعیت باد از سمت جنوب و جنوب شرق به سمت تهران وزیده بود و این در حالی است که بادهای تهران عموماً از سمت غرب و جنوب غرب می‌وزند.

منشأ بوی نامطبوع تهران که هرازگاهی استشمام می‌شود از خارج از شهر است

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه می‌دهد: به همین دلیل شاید بتوان گفت که منشأ بوی نامطبوع تهران که هرازگاهی استشمام می‌شود از خارج از شهر است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان در حال حاضر گفت که این بو از سمت آرادکوه یا زمین‌های کشاورزی و دامداری‌های اطراف تهران است، می‌گوید: دستگاه‌هایی وجود دارند که می‌توانند مواد اولیه این بو را تشخیص دهند اما ما در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مجهز به این دستگاه‌ها نیستیم.

باد عامل اصلی بوی بد در سطح شهر

شهبازی مدیرکل دفتر مخاطرات زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی نیز، علت بوی بد تهران را جهت باد جنوبی دانست و گفت: بی‌تردید علت بوی بد تهران وزش باد از جنوب همراه رطوبت است.

وی افزود: هر زمان جهت باد در تهران به سمت جنوب تغییر کند این بو به مشام می‌رسد.

استاندار تهران: جهت باد تغییر کرده است

سرانجام استاندار صبح دیروز در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره انتشار بوی نامطبوع روز دوشنبه در استان تهران گفت: چون اغلب وزش باد از غرب به جنوب شرق است این باد برعکس شده بود و باد از جنوب به مرکز وزید.

وی با بیان اینکه، ۲۷ کانون بوی نامطبوع در جنوب شهر شناسایی‌شده است، افزود:‌ شهرداری و محیط‌زیست نسبت به سنجش گازها اقدام کردند و شاهد افزایش غلظت گازها نبوده‌ایم، کانون بویی که در جنوب تهران است بوی نامطبوع آن کمتر شده است و با یک وزش باد و طی شرایط جوی شاهد انتشار این بو بوده‌ایم.

محیط‌ زیست: دوشنبه وزش باد در شهر ری نداشتیم!

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان ری با اشاره به اینکه روز دوشنبه وزش باد نداشتیم، گفت: بررسی این‌که آیا بوی نامطبوع آرادکوه می‌تواند تا تهران منتقل شود یا نه نیازمند مدل‌سازی و کارشناسی دقیق است.

وی ادامه داد: احتمال دارد به خاطر سکون هوا و نبود جریان باد، بو به سمت بالا پخش نشده و در حالت افقی تا شهرری آمده باشد اما چون بوی نامطبوع در تهران نیز منتشر شده است، نمی‌توان به طور قطعی آرادکوه را منشا اصلی بو عنوان کرد.

سؤالات بی‌پاسخ!

پس از مصاحبه استاندار تهران اما همچنان سه سوال وجود دارد که هنوز هیچ مسؤولی به آن‌ها پاسخ نداده و یا از پاسخگویی به آن طفره رفته است.

۱- کانون‌های بویی که در جنوب تهران شناسایی‌شده چه اقداماتی برای مهارسازی آن صورت گرفته و چرا به ابلاغیه‌های اجرایی از جانب رئیس‌جمهور توجهی نشده است و آرادکوه در جنوب شهر چه میزان در تغذیه این کانون‌ها مؤثر بوده است؟

۳- چرا با وجود نیاز کارشناسان و پژوهشگران در خرید تجهیزات موردنیاز برای واکاوی ماجرا و پی بردن به دلایل آن پس از یک سال این تجهیزات تأمین نشده است؟

سازمان محیط‌زیست استان تهران همچنان پاسخگو نیست

طبق وظایفی که برای سازمان محیط زیست تعریف شده است، می توان این سازمان را یکی از متولیان این امر بر شمرد اما خبرنگار فارس برای رسیدن به پاسخ سه پرسش بالا سعی در ارتباط با مسؤولان اداره کل محیط‌زیست استان تهران را داشت که متأسفانه مسئولان مربوطه پاسخگو نبودند و انگار قرار بر این است که این باد با آمدن خود دلیلی باشد بر بوی نامطبوع شهر تهران و با نیامدن خود توجیهی بر آلودگی افسارگسیخته پایتخت!برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در