مدیریت ریسک و لزوم توسعه ضریب نفوذ بیمه در استان مرکزی


مدیریت ریسک و لزوم توسعه ضریب نفوذ بیمه در استان مرکزی

اراک - ایرنا - چتر بیمه در جامعه عاملی اطمینان بخش در حوزه اقدامات توسعه محور است و هر اندازه ضریب نفوذ بیمه گسترده‌تر باشد؛ آهنگ پیشرفت و پویایی و نشاط در جامعه تندتر می‌شود و در واقع شاکله مدیریت ریسک با خدمات بیمه ای، با کاهش آسیب کمتری مواجه است.

براساس الواح به‌دست آمده از تخت جمشید کار نظام بیمه در بین ایرانیان از دیرباز رایج بوده و در واقع بیمه به شکل سنتی آن به‌مفهوم وجود نوعی تعاون و همیاری اجتماعی به‌منظور سرشکن کردن زیان احتمالی فرد و یا افراد معدودی در جامعه تلقی می شده و ردپای این فرهنگ مترقی و موثر در تعالیم اسلامی و فرهنگ اصیل ایرانی به صورت پررنگ دیده می‌شود که از آن برای جبران خسارت‌های ناخواسته استفاده شده است.

شاکله گفتمان بیمه حرفه‌ای و امروزی نیز نخستین بار در سال ۱۲۶۹ هجری شمسی در کشور شکل گرفت که عمل به مفاد آن می‌تواند سطحی از ایمنی و حمایت را برای اقشار مختلف فراهم کرده و در مواقع بحران کمک کننده و اثربخش باشد.
پیچیدگی از ویژگی‌های مدرنیته است که با سویه‌های نوین فناوری اطلاعات و رشد روزافزون ابعاد زندگی نیاز به بیمه دوچندان احساس می‌شود و تمامی بازیگران اقتصاد از تولیدکنندگان بزرگ تا مشاغل با ریسک بالا و اقشار مختلف در بهره‌مندی از مزایای حمایتی آن در رویدادهای پیش بینی نشده‌ باید دیده شوند و برای استان مرکزی که قطب تولید و صنعت است و با مخاطرات طبیعی و انسان‌ساخت بالقوه متعددی مواجه است، تقویت چتر بیمه با هدف جبران خسارات احتمالی و پشتوانی بیشتر امری ضروری است.
بیمه از جمله ابزارهای کارآمد مدیریت ریسک است که با تامین امنیت و آرامش خاطر جامعه در کنار گسترش رفاه اجتماعی، رشد سرمایه گذاری و رونق اقتصادی را همراه‌ دارد.
کارشناسان حوزه اجتماعی استان مرکزی بر این باورند که افزایش ضریب پوشش بیمه در لایه‌های جمعیتی تسریع و تسهیل در بازسازی و بازتوانی افراد و کاهش هزینه ‌هابرای دولت در جریان حوادث طبیعی را به همراه دارد.
آنان معتقدند: تامین خسارت ها توسط شرکت های بیمه موجب می‌شود هزینه‌ها و منابع مالی دولت در راستای توسعه و پیشرفت کشور هدایتگری درستی داشته باشد و رونق اقتصادی به معنای واقعی شکل بگیرد.

زنگ خطر ضریب نفوذ بیمه در واحدهای مسکونی استان مرکزی

مدیریت ریسک و لزوم توسعه ضریب نفوذ بیمه در استان مرکزی
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی گفت: موقعیت جغرافیایی ایران و استان مرکزی در قلب آن به گونه‌ای است که از نظر خطرپذیری و بروز حوادث ریسک بالایی دارد به‌طوری که ایران در زمره ۱۰ کشور بلا خیز دنیا شناخته شده که از نظر تنوع حوادث و بالایای طبیعی در سطح پنج کشور نخست جهان است.
«حمید غیاثی» افزود: استان مرکزی با اقلیم خشک و نیمه خشک در معرض مخاطرات طبیعی ازجمله سیل، خشک‌سالی، طوفان و سرمازدگی است و وجود چند گسل در استان احتمال بروز زلزله را نیز گوشزد می‌کند.
وی ادامه داد: خسارات ناشی از حوادث و بلایای طبیعی در دهه اخیر در کشور بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده درحالیکه به تناسب و حجم این تهدیدات راهبردهای پیشگیری، آموزش و ابزارهای حمایتی تقویت نشده و یکی از مولفه‌ها که پوشش بیمه‌است به شدت نیازمند فرهنگ‌سازی است و باید سهم و اثر بیمه در تسریع و تسهیل بازسازی و بازتوانی در شرایط بحران برای اقشار مختلف نهادینه شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی با بیان اینکه بر اساس آمار ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور وجود دارد که تنها ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد پوشش بیمه‌دارد و ضریب نفوذ بیمه در این حوزه ۱۲ درصد است، خاطرنشان کرد: از ۴۴۴ هزار واحد مسکونی استان مرکزی تنها ۶۶ هزار و ۲۰۰ واحد پوشش بیمه دارند و در این حوزه ضریب نفوذ بیمه استان ۱۵ درصد است.
وی ادامه داد: استان مرکزی با افزایش سه درصدی نفوذ بیمه دراین حوزه رتبه دوازدهم را در سطح کشور به خود اختصاص داده‌است که این مهم رضایت‌بخش نیست.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی اظهار داشت: با توجه به اینکه استان مرکزی در ضریب نفوذ بیمه بخش مسکن شهری رتبه‌هشتم در بخش مسکن روستایی رتبه یازدهم کشور را دارد، باید اقدامات اثربخشی در ترمیم فرهنگ بیمه در این خطه انجام شود.
غیاثی خاطرنشان کرد: ارزیابی که بر وقوع حوادث طبیعی و غیر مترقبه در استان مرکزی صورت گرفته نشان می‌دهد که حجم و تعدد این رخدادها موجب شده اعتبارات و بنیه مالی دولتی به‌جای سرمایه‌گذاری برای عمران و آبادانی در حوزه جبران خسارت‌ها هزینه شود و این لزوم تکیه بیشتر بر امور پیشگیرانه و گسترش چتر بیمه را گوشزد می‌کند.
وی ادامه داد: می توان با بهره‌گیری از صندوق های پشتیبان و حمایتی همانند بیمه‌ها زمینه کاهش هزینه‌هایی که باید صرف تقویت زیرساخت‌ها شود را به مسیر خود هدایت کرد و و از منابع بیمه آگاهانه و هوشمند برای بازسازی و بازتوانی شهرها و مناطق حادثه دیده از بحران‌ها بهره جست.

فعالیت ۲۰ سازمان بیمه گر و یک هزار و ۴۰۰ نمایندگی فعال در استان مرکزی

مدیریت ریسک و لزوم توسعه ضریب نفوذ بیمه در استان مرکزی

رییس شورای هماهنگی بیمه‌های استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: استان مرکزی به دومین قطب صنایع مادر تخصصی و یکی از قطب‌های مهم اقتصاد کشاورزی ایران شهرت دارد بنابراین باید بر سهم بیمه‌ای موثر پشتیبان واقعی از حوزه اقتصاد این خطه ایجاد کرد.
«جاسب ملکی» افزود: ۲۰ شرکت بیمه ای با ۳۳ شعبه و یک‌هزار ۴۰۰ نماینده فعال در استان مرکزی وجود دارد و ۸۵۰ کارمند در این شعب فعال دارند.

وی ادامه داد: فعالیت شرکت‌های بیمه‌ای برای ۲ هزار و ۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم در استان اشتغال‌زایی کرده که این تعداد قابل افزایش است.
ملکی افزود: ضریب نفوذ بیمه در استان مرکزی یک و ۵۳ صدم درصد است و شاخص مذکور بیان می‌کند که اوضاع ضریب بیمه این خطه مطلوب نیست و این استان در پوشش بیمه‌ای در زمره هشت استان پایین جدول کشور به‌شمار می‌رود و امید می‌رود که با تلاش شرکت‌های بیمه‌ای و مسوولان بهبود کمی و کیفی در خدمات بیمه و ارتقای جایگاه استان حاصل شود.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از بیمه‌نامه‌ها برای شرکت‌های صنعتی و تولیدی استان مرکزی در پایتخت و استان های مجاور صورت گرفته که این عواملی در پایین بودن ضریب پوشش بیمه استان است و می‌طلبد که این نقیصه با رایزنی مقامات ارشد استان و بهبود همکاری و آگاهی کارآفرینان اصلاح شود.
رییس شورای هماهنگی بیمه‌های استان مرکزی پایین بودن ضریب پوشش بیمه را از جمله مهمترین عوامل کاهش درآمد استان عنوان کرد و گفت: به گواه آمار درآمدهای استان ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است که این منابع مالی بر اساس ظرفیت شرکت‌های بیمه‌ای بین آن‌ها تقسیم شده‌ ست.
ملکی ادامه داد: صدور بیمه‌نامه در استان تهران و سایر استان ها موجب کاهش درآمد و افزایش ضریب خسارت در استان شده‌ است.
وی ادامه داد: صدور بیمه نامه در استان مرکزی علاوه بر افزایش ضریب نفوذ بیمه و درآمد، افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری دراستان را به همراه دارد.

افزایش نفوذ بیمه در ساختمان‌ها اولویتی حیاتی

مدیریت ریسک و لزوم توسعه ضریب نفوذ بیمه در استان مرکزی

معاون امور هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این خصوص گفت: یکی از کارگروه‌های چهارده‌گانه این استان محوریت بهبود ضریب پوشش بیمه و بازتوانی در جامعه را دنبال می‌کند.
«مهدی زندیه وکیلی» نفوذ بیمه ساختمان‌های مسکونی در جامعه را از برنامه‌های اولویت‌دار وزارت کشور عنوان کرد و افزود: استان مرکزی در این زمینه نسبت به میانگین کشور از وضعیت مناسب‌تری برخوردار است و افزایش این ضریب در دستور کار مسوولان استانی قرار دارد.
وی ادامه داد: استان مرکزی در زمینه بیمه ساختمان‌های مسکونی در کشور رتبه دوازدهم را به خود اختصاص داده که می‌توان با تشویق زمینه ترویج و افزایش ضریب بیمه در استان و نقاطی که در حوادث طبیعی با آسیب پذیری بیشتری روبه‌رو هستند را فراهم کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: بیمه برخی از ساختمان‌های این استان به‌دلیل استفاده از تسهیلات بانکی است و افزایش ضریب پوشش بیمه در این بخش نیازمند تلاش بیشتر مدیران و مسوولان صندوق‌های بیمه‌گر دارد.
زندیه وکیلی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ اکنون تمامی ساختمان‌های دولتی استان مرکزی در برابر حوادث طبیعی بیمه هستند و ساختمان دولتی بدون بیمه در استان وجود ندارد.
وی عامل انسانی، جاده و وسیله نقلیه را سه عامل مهم در تصادفات رانندگی عنوان کرد و گفت: اقدامات بسیاری برای کاهش حوادث رانندگی در استان مرکزی انجام شده و نیاز است برای افزایش فرهنگ استفاده از بیمه، اعتباری توسط سازمان‌های بیمه‌ای به این بخش اختصاص یابد.
استاندار مرکزی نیز گفت: صنعت بیمه ابزار مناسبی برای افزایش آسایش و آرامش افراد جامعه و کاهش مشکلات و رنج مردم در زمان بلایای طبیعی به شمار می رود.
سید «علی آقازاده» افزود: آشنا نبودن مردم از مزایای بیمه و مشکلات اقتصادی از جمله مهمترین عوامل بی‌میلی مردم برای استفاده از صنعت بیمه در فعالیت‌ها است و می‌طلبد مزایای این صنعت از سوی مسوولان به افراد جامعه منتقل شود.
وی ادامه داد: مدیران صنعت بیمه استان مرکزی باید با برگزاری همایش‌ها و انجام هدفگذاری‌ها، زمینه افزایش ضریب بیمه در استان را فراهم کنند تا زمینه افزایش ضریب نفوذ بیمه فراهم شود.
وی افزود: ترویج فرهنگ بیمه در کشور و استان مرکزی افزایش آسایش و آرامش، کاهش مشکلات در جامعه و افزایش روحیه امید را به همراه دارد.
آقازاده یادآور شد: استان مرکزی چهارمین استان صنعتی کشور است و باید برای کاهش فاصله پرداخت ضریب خسارت با ضریب پوشش بیمه، عقد قرارداد این صنایع برای بهره‌مندی از بیمه با شرکت‌های استانی انجام شود.

ضریب نفوذ بیمه در کشور باید به هفت درصد برسد

مدیریت ریسک و لزوم توسعه ضریب نفوذ بیمه در استان مرکزی

دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران نیز در این خصوص معتقد است: ضریب پوشش بیمه در بین مردم کشور ۲ و چهار دهم درصد است که باید به حدود هفت درصد افزایش یابد تا صنعت بیمه به ویژه در حوادث و بلایای طبیعی بتواند پاسخگو باشد.

«سید محمد کریمی» افزود: ضریب پوشش این صنعت در کشورهای پیشرفته بین ۶ و پنج دهم تا هفت درصد است.
وی بر فرهنگ‌سازی و همکاری رسانه‌ها در ترویج صنعت بیمه تاکید کرد و اظهار داشت: ستاد حوادث غیرمترقبه در کشور فعال است اما بلایای طبیعی در ایران اسلامی زیاد است و بهره‌گیری از صنعت بیمه از جمله راهکارهای مقابله با این حوادث به شمار می‌رود.
کریمی یادآور شد: لایحه ایجاد صندوق حوادث غیرمترقبه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارایه شده که با رفع برخی ایرادات و فعال شدن این صندوق، بیمه مسکن در شهرها و روستاها تا یک کف مشخص اجباری می‌شود.
وی ادامه داد: اجباری شدن بیمه در شهرها و روستاها نقش مهمی در افزایش ضریب بیمه در کشور و مصون شدن مردم در برابر حوادث طبیعی به همراه دارد.
دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران خاطرنشان کرد: بخشی از حق بیمه در صندوق بلایای طبیعی از سوی دولت و بخشی توسط مردم پرداخت می‌شود.
کریمی تشویق و آگاهی مردم از مزایای بهره گیری از بیمه، ارایه خدمت مناسب، پرداخت خسارت به هنگام و ترویج فرهنگ بیمه در جامعه را از جمله مهمترین راهکارهای افزایش ضریب پوشش بیمه در کشور عنوان کرد.

کارشناسان امور اقتصادی و اجتماعی استان مرکزی بر این باورند که آموزش و به‌کارگیری کارشناسان حرفه‌ای در در سطح ارایه خدمات کیفی به مردم بسیار اهمیت دارد و از سویی مردم باید دایره اطمینان بالا نسبت به بیمه‌ها داشته باشند تا بتوان ضریب نفوذ بیمه را افزایش داد و این مهم نیز به بهبود و ترمیم زمان پرداخت غرامت‌های بیمه‌ای و بالا بردن سطح رضایتمندی مردم نیاز دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا