وقتی دولت‌مردان اشتباهی می‌زنند/از جاخالی آشنا تا شماره بازی جهرمی و ماست سفید روحانی


خوبست دولت‌مردان محترم به این نکته توجه بفرمایند که این عزیزان تئوریسین اتاق فکر، استاد دانشگاه، کنش گر مدنی و اجتماعی، فعال فرهنگی، تحلیل‌گر عرصه سیاست خارجی یا شهروند معمولی نیستند، این گرامیان مسئول رتق و فتق امور و موظف به انجام تعهدات و وظایف قانونی خود هستند

سرویس سیاسی خرداد-رضا رئیسی:قدیم ترها وقتی می‌خواستند به رفتارورزی غیر مسئولانه و فرافکنی طرف اشاره کنند؛ می‌گفتند:«کی بود کی بود من نبودم» این روزها در ادبیات عامیانه، می‌گویند:داداش داری اشتباه میزنی» حالا حکایت دولت‌مردان ما و گفتار و رفتار این روزهای آنان مصداق همین تعابیر شده است.

به گزارش خرداد؛ تنی چند از مسئولان محترم دولت در روزهای اخیر (البته با این قید که مسبوق به سابقه است) حرف‌هایی می زنند و نقدهایی مطرح می‌سازند که خواننده را دچار حیرت و تعجب کرده و چند علامت سئوال به بزرگی قله اورست یا اصلا همین دماوند خودمان در سر و کله‌ بی نوای ما جرقه و حتی انفجار می‌زند

اولین نمونه از این دست اظهارات مشعشع و مطنطن متعلق به مرد شماره یک دولت در این قسم حرف‌های عجیب و غریب است.

ناگفته پیداست که از چه کسی حرف می‌زنیم؛ جناب مستطاب حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری و البته مغز متفکر و لیدر مرکز بررسی‌های استراترژیک ریاست جمهوری است. ایشان اخیرا در توئیتی به موضوع گرانی بنزین اشاره کرده و به انتقاد از نحوه اجرای طرح پرداخته و گوشزد فرموده‌اند که این اقدام تاثیر ویرانگری داشته و ذهن‌ها را ملتهب کرده است.

از عجایب استاد ما چه عجب که پنج انگشت را گفت یک وجب! خوب برادر ارجمند دیگر فقط مرحوم حافظ که دست ایشان هم از دنیا کوتاه است نمی‌داند که این سبک اجرا چه کرد و چه پیامدهایی داشت. حرف تازه چه داری؟

البته مهم تر از هر چیزی در این بیانات مشعشع آنست که گویی حسام الدین آشنا نه یکی از مهم ترین چهره های حلقه نزدیکان روحانی با سمت های عالی رسمی و سخنگویی غیر رسمی دولت در فضای مجازی، بلکه یک شهروند معمولی یا در بهترین حالت استاد دانشگاه امام صادق(ع) است.

نه عزیز دل، شما نمی‌توانی و نمی‌بایست اینگونه حرف بزنی، شما باید مسئولیت پذیر باشید، راه حل ارائه بدهید و راهکار داشته باشید، کاری که برای آن حقوق می گیرید و بر صندلی قدرت برآمده از رای ملت و انتظارات آنان تکیه زده‌اید. شما و دیگر دولت‌مردان در مقام یک کنش‌گر مدنی نیستید، شما مسئول و سبب ساز اتفاقات اخیر و کلیه عملکردهای دولت هستید، لطفا اشتباهی نزنید و روی اعصاب و روان ملت راه نروید!

اما اظهار نظر و اقدام دوم یکی از دولت مردان به دیگر چهره شاخص و البته پیش فعال دولت به خصوص در عرصه مجازی باز می‌گردد. وزیر جوان و خوش سر و زبان ارتباطات که همین چند روز پیش در اقدامی شیک و جالب توجه،در کسری از ثانیه شماره خود را به میلیون ها ایرانی داد! البته برای عرض دغدغه و مشکلات.

این وزیر محترم که شاید در قطعی اینترنت دستی هم بر آتش نداشته (که خودش کلی علامت تعجب و حیرت دارد) از مردم عذرخواهی کرده و تاکید کردند که در 10 روز گذشته خیلی زجر کشیده و سخت ترین روزهای طول عمر خود را سپری کردند که چرا ما مردم مهربان و دوست داشتنی اینترنت مان رفته بود هواخوری و نزدیک بود 3 طلاقه مان کند و خلاص.

خوب وزیر جان عزیز ما خیلی هم ممنونیم که شما خط ارتباطی تند و فرز و مستقیمی به ما زده‌اید و عذرخواهی هم می کنید اما سئوال اینجاست که وقتی شما نقشی در قطع اینترنت نداشتی پس چرا میایی و عذرخواهی می کنی؟ قضیه قاتل بروس لی است؟ اینها را ول بفرمایید خواستم خدمت تان عارض شوم که استان محروم و مستعد سیستان و بلوچستان هنوز اینترنت ندارد با تشکر!

و اما اظهار نظر سوم به عالی‌ترین مقام دولت دوازدهم باز می‌گردد (البته اگر اطلاع دارند و در جریان قرار گرفته باشند) جناب دکتر روحانی روز گذشته در دیدار با یوسف بن علوی؛وزیر امورخارجه عمان گفته‌اند:«مشکلی برای تجدید روابط با عربستان نداریم»

این مشکلی نداریم، خودش مشکل دارد! چرا؟ چون ماه سفید است،شب تاریک است،صبح خورشید طلوع می کند.اینها همگی اتفاقات بدیهی و گزاره‌های قطعی است. خوب معلوم است هیچ آدم عاقلی برای ارتباط با دیگری مشکل ندارد. مهم اینجاست که برای این ارتباط چه می کند، چه برنامه‌ای دارد، کدام هدف گذاری را انجام داده و چه تمهید و تدارکی دارد.

اینکه مسئولان ما در عرصه‌های مختلف تنها به بدیهیات اشاره کرده و شعار پردازی و گفتار درمانی می‌کنند و در عمل شاهد هیچ اتفاق مثبت و خروجی ملموسی نیستیم، به نظر حادترین مشکل این روزهای ماست.

سیاست خارجی شاید مهم‌ترین عرصه‌ای بوده که دولت روحانی در آن توفیقاتی را حاصل کرد اما این روزها شاهدیم که در این عرصه هم ما با یکسری حرف و شعارهای بزرگ اما فاقد خروجی ملموس و میدانی روبرو هستیم.

کلام آخر آنکه خوبست دولت‌مردان محترم به این نکته توجه بفرمایند که این عزیزان تئوریسین اتاق فکر، استاد دانشگاه، کنش گر مدنی و اجتماعی، فعال فرهنگی، تحلیل‌گر عرصه سیاست خارجی یا شهروند معمولی نیستند، این گرامیان مسئول رتق و فتق امور و موظف به انجام تعهدات و وظایف قانونی خود هستند








حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت