گزارشی از روند اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در آذربایجان شرقی


گزارشی از روند اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در آذربایجان شرقی

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی یک طرح دو جانبه مابین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی است که سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی به عنوان یک ارگان تسهیل گر در نظر گرفته شده است تا پروژه‌های مبتنی بر توسعه مشاغل خانگی را به صورت هدفمند اجرا کند.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی در جلسه بررسی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، بیان کرد: هدف از اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی توانمند سازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار است.

دکتر جعفر محسنی افزود: شهرستان‌های پرجمعیت استان اعم از شهرستان‌های میانه، مرند و مراغه را نیز در اولویت کاری خود قرار داده‌ ایم تا بتوانیم این طرح را در شهرستان‌ها نیز اجرا کنیم.

وی اضافه کرد: از تمام کسانی که این فضا را به وجود آورده اند تا همفکری شده و در راستای اشتغال پایدار قدم برداریم، تشکر و قدر دانی می کنیم؛ امید است در جلسات آتی بیشتر روی سیاست‌گذاری در این طرح کار کنیم.

فرامرز نوری، کارشناس طرح نیز در جلسه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، گفت: در خصوص توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، لیست این افراد را از استانداری دریافت کرده‌ایم و در فاز اول، پالایش و نهایی سازی لیست انجام می‌گیرد.

وی با بیان این‌که در فاز دوم هدف اصلی شناسایی پیشران‌ها در واقع همان کارآفرینان و تولیدکنندگان است که می توانند در زمینه مشاغل خانگی اشتغال ایجاد کنند، گفت: حوزه های مرتبط با فرش، تابلو فرش، تابلوهای مصنوعات چرم، موارد مربوط به پوشاک و کیف و کفش و ... از عمده مشاغل خانگی به شمار می‌روند.

وی خاطرنشان کرد: مشکلات موجود در این طرح این است که بیشتر افرادی که در این لیست ها به ما ارائه می‌شود، تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند، بنابراین نمی‌توانند به این طرح ورود پیدا کنند.

وی با اشاره به این‌که جامعه هدف این طرح نباید تحت پوشش سازمان‌های حمایتی باشند، افزود: زنانی که همسرشان فوت کرده و یا طلاق گرفته اند و به هر دلیلی بد سرپرست هستند، و همچنین دختران مجردی که 45 الی 55 سال سن دارند، می‌توانند به این طرح ورود پیدا کنند.

وی با اشاره به این‌که طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در 24 استان اجرا می شود، گفت: بعد از پالایش و نهایی سازی لیست، زنان سرپرست خانوار به پیشران‌ها متصل شده و آموزش های تخصصی را سپری می‌کنند تا به اشتغال پایداری برسند.

وی بیان کرد: ظرفیت استان آذربایجان شرقی در قالب این طرح 310 نفر است که تاکنون 127 نفر آماده استعلام هستند.

نوری متذکر شد: قرار است به پشران ها تسهیلاتی با بهره چهار درصد اعطا شود و شبکه سازی صورت گیرد تا به لحاظ فیزیکی و الکترونیکی در راستای کمک به توسعه بازار گام برداشته شود.

معاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سال ۹۸ در استان ها اجرا شده و شامل زنان سرپرست خانوار و دختران مجرد بالای 45 سال است.

یونس طاهری اضافه کرد: همچنین خانم‌هایی که دارای همسر معتاد و یا زندانی هستند؛ در صورتی‌که تحت پوشش هیچ دستگاه حمایتی همانند بهزیستی و یا کمیته امداد نباشد، مشمول این طرح می‌شوند.

وی ادامه داد: امور بانوان استانداری به عنوان کارفرمای این طرح، سازمان جهاد دانشگاهی به عنوان مجری و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان ناظر این طرح است.

وی متذکر شد: در راستای شناسایی و پالایش جامعه هدف این طرح تلاش کرده و سعی می‌کنیم امکانات و آموزش‌های لازم را در اختیار آن‌ها قرار دهیم تا بتوانند حدالامکان بدون تسهیلات و یا در صورت نیاز با اعطای تسهیلات قرض الحسنه در جهت توانمند سازی زنان سرپرست خانواده استان گام های موثری برداریم.

وی اظهار کرد: افرادی به عنوان پیشران که در کار تولید بوده و به نیروی کار نیاز دارند، برخی مواد اولیه را در اختیار این بانوان قرار می‌دهند تا آن‌ها به صورت مشاغل خانگی خدمات ارائه دهند که این افراد نیاز به تسهیلات ندارند.

معاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: همچنین افرادی که تمایل به راه اندازی کسب و کار جدید دارند، با اعطای تسهیلات قرض الحسنه به کار و تولید پرداخته و محصولات خود را به بازار عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه راه اندازی یک کسب و کار برگرفته از پول بوده ولی به صورت وحدت رویه توزیع نمی شود، بلکه جزیره‌ای عمل می‌کنند، اظهار کرد: کسب و کار اعتبار تسهیلات اعطا شده در قالب ملی توسعه مشاغل خانگی بستگی به نوع طرح داشته و هرچه قدر نیاز باشد، پرداخت خواهیم کرد.

وی گفت: بهتر است طی جلسات آتی، سازمان فنی و حرفه‌ای نیز وارد عمل شده و در این جلسات شرکت کنند.

طاهری افزود: پیگیر راه اندازی بازارچه‌های مشاغل خانگی در شهرستان ها هستیم تا محصولات تولید شده مشاغل خانگی در این بازارچه ها عرضه شود.

همچنین در ادامه این جلسه مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی اظهار کرد: امیدواریم این طرح موفقیت آمیز باشد تا بتوانیم در شهرستان‌ها نیز به اجرا در بیاوریم، البته باید حمایت‌های لازم از این طرح از سوی ارگان‌ها انجام گیرد.

رقیه صادق زاده افزود: استان‌های کرمانشاه و خراسان رضوی در این طرح موفق عمل کردند و باید دلایل موفقیت‌های این شهر را نیز رایزنی کرده و در این راستا عمل کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نظر رهبر انقلاب درباره ادغام ارتش چه بود؟