فقط لمپن‌ها به فرهنگ و هنر توهین نمی‌کنند! / در بودجه‌ریزی فرهنگ «زیر فرش» هم نیست/ سلبریتی‌های میلیاردی باید مشمول مالیات شوند


فقط لمپن‌ها به فرهنگ و هنر توهین نمی‌کنند! / در بودجه‌ریزی فرهنگ «زیر فرش» هم نیست/ سلبریتی‌های میلیاردی باید مشمول مالیات شوند

طیبه سیاوشی، فاطمه ذوالقدر و احمد مازنی سه نماینده مجلس در نشست «هم‌اندیشی هنرمندان تئاتر و نمایندگان مجلس» از مشکلات و مسائل حوزه هنر و بودجه و مالیات تئاتر گفتند.

طیبه سیاوشی، فاطمه ذوالقدر و احمد مازنی سه نماینده مجلس در نشست «هم‌اندیشی هنرمندان تئاتر و نمایندگان مجلس» از مشکلات و مسائل حوزه هنر و بودجه و مالیات تئاتر گفتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست «هم‌اندیشی هنرمندان تئاتر و نمایندگان مجلس» پیرامون مسائل روز هنرهای نمایشی همچون بودجه تئاتر، معافیت مالیاتی، مشکلات این حوزه بعداز ظهر دیروز (سه‌شنبه ۱۲ آذر) برگزار شد.

قطب‌الدین صادقی، مسعود دلخواه، محمودرضا رحیمی، مهدی میامی، شهرام گیل‌آبادی، مریم معترف، هادی مرزبان، سعید اسدی، پیان فروتن، امیرکاوه آهنین جان، مریم کاظمی، فریبا متخصص، مصطفی کوشکی، شاهین چگینی، داود فتحعلی‌بیگی، ساسان پیروز به اتفاق احمد مازنی، طیبه سیاوشی و فاطمه ذوالقدر (از نمایندگان مجلس) و همچنین ملکی (مدیرکل امور مجلس وزارت ارشاد) از جمله حاضران در این جلسه بودند.

طیبه سیاوشی شاه عنایتی (عضو کمیته «زنان، خانواده و ورزش» کمیسیون فرهنگی مجلس) در این نشست، گفت: ما در مجلس از روز گذشته درگیر معافیت مالیاتی هنرمندان هستیم؛ گرچه خود مدیران سازمان برنامه و بودجه گفتند در شبکه خبر حاضر شده و درباره این معافیت مالیاتی به طور شفاف صحبت می‌کنند اما ظاهرا صحبت‌هایشان آن چنان که باید تاثیرگذار نبوده است و تبعات آن هنوز باقی است.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوال مصطفی کوشکی که از نمایندگان حاضر در این جلسه پرسیده بود آیا به تئاتر اعتقاد دارند یا خیر؟ گفت: این مساله نه فقط در مورد تئاتر که در مورد موسیقی هم مطرح است؛ بارها جلساتی برای گفتگوهای فرهنگی در مجلس داشتیم ولی تکلیف حاکمیت با هنر چندان مشخص نیست؛ شما کار خود را باید بکنید اما ما هم نمی‌توانیم کار شما را به حاکمیت بباورانیم.

سیاوشی ادامه داد: بارها از من پرسیده‌اند کجا به دیدن تئاتر می‌روی؟ سالن دولتی یا خصوصی؟ بارها در کمیسیون فرهنگی عکس‌هایی از تماشاخانه‌های خصوصی آورده‌اند اما تلاش کردیم این حرف‌ها در کمیسیون بماند و به عموم جامعه کشانده نشود.

او تاکید کرد: ما معتقدیم هنرمند آزاده است و نیازی ندارد دنبال حاکمیت بدود؛ اما بحث مسئولیت اجتماعی هنرمند مطرح است که بتواند مطالبات مردم را از طریق هنر به گوش حاکمیت برساند که امیدوارم در این راه تداوم داشته باشد.

فاطمه ذوالقدر (سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس) نیز در این نشست با اظهار امیدواری مبنی بر اینکه این جلسات تداوم داشته باشد، گفت: ما در کمیسیون فرهنگی اولین دغدغه‌مان موسسات فرهنگی و مسائل هنر بود که خوشبختانه در اوایل سال 97 بودجه دو میلیاردی برای این امر اختصاص یافت.

این نماینده مجلس با اشاره به کاهش بودجه فرهنگ و هنر از سوی دولت، همچنین بر معافیت مالیاتی هنر تاکید کرد و گفت: باید در مورد درآمدهای هنرمندان شفافیت انجام بگیرد که در این صورت ما هم از معافیت هنرمندان دفاع می‌کنیم اما باید چهارچوبی تعیین شود که در آن، سلبریتی‌های میلیاردی مشمول مالیات شوند.

ذوالقدر با بیان اینکه برخی از نمایندگان مجلس هم مانند مردم مشکل دارند، از هنرمندان و مردم خواست «شما هم ما را حلال کنید.»

احمد مازنی هم دیگر نمایندگان مجلس حاضر در این نشست بود که با اشاره به مثالی که قطب‌الدین صادقی از نیچه آورده بود مبنی بر اینکه «ما همیشه دیر و کم یاد می‌گیریم» گفت: باید منصفانه قضاوت کنیم تا ببینیم چه کسانی باید بیش از همه در زمینه هنر کار می‌کردند؟ من تا خودم را شناختم اهل فرهنگ بودم؛ و باید بگویم ما اهالی فرهنگ و هنر سهم بالایی در این دیر و کم یاد گرفتن داشتیم.

مازنی با اشاره به اینکه سهم فرهنگ و هنر از بودجه کل کشور شش دهم درصد است، گفت: مسئولان وقتی می‌خواهند شعار دهند می‌گویند فرهنگ اصل و زیربنا و ریشه است اما در عمل وقتی می‌خواهند بودجه ببندند زیر فرش هم نیست.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به آقای فرهنگی گفتم این شش دهم درصد بودجه فرهنگی را هم حذف کنید و بگذارید روی بودجه سایر بخش‌ها و مشکلات‌شان را حل کنید! متاسفانه شاهدیم که نه تنها لمپن‌ها به فرهنگ و هنر توهین می‌کنند و حرف‌های مفت می‌زنند که گاهی کسانی در جایگاه مشاور رئیس جمهور هم در توییترشان از این حرف‌ها می‌زنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عواقب مخالفت با اسرائیل برای یهودیان