رشد ۲/ ۰درصدی نماگر اصلی بازار سهام درحالی روز گذشته رقم خورد که شاخص کل هموزن با افزایش ۹/ ۰درصدی (معادل ۸۵۷واحدی) رشد به مراتب بیشتری را تجربه کرد. بر این اساس شاخص کل هموزن با عبور از سطح ۹۷هزار و ۴۷۵ واحدی، سقف تاریخی خود را شکست. این صعود که می‌تواند سیگنال موج مثبت جدیدی در بورس تهران باشد، تاکیدی بر توجه معامله‌گران در خرید سهام نمادهای کوچک و متوسط بورسی دارد. در همین راستا ارزش معاملات خرد بورس نیز هر چند نسبت به معاملات روز دوشنبه کمی کاهش یافت، ولی از سطح ۱۴۰۰ میلیارد تومان فراتر رفت تا بار دیگر شاهد معاملات پرحجم در این بازار باشیم. در این میان یکی از نکات قابل‌توجه در بازار دیروز، نبود هیچ صف فروشی در پایان معاملات بود. امری که تاکید برای برتری محسوس خریداران بر فروشندگان در معاملات دارد. تشدید عرضه‌ها که از معاملات روز دوشنبه به‌طور محسوسی در نمادهای مختلف از صنایع گوناگون آغاز شده بود، در نیم ساعت اولیه شروع معاملات دیروز نیز ادامه داشت. امری که سبب شد تا شاخص کل بورس با ریزش بیش از هزار واحدی همراه شود و به سطح ۳۱۹هزار واحدی کاهش یابد. ولی این روند دوامی نداشت و با خریدهای پرحجم به‌ویژه از سوی سهامداران خرد شاهد تغییر مسیر نماگر اصلی بازار بودیم. به‌طوری‌که در پایان معاملات نه تنها شاخص کل بورس با نوسان مثبت ۶۱۹واحدی همراه شد، بلکه اثری از صف‌های فروش نیز در بازار نبود. این موضوع تاکیدی بر برتری محسوس خریداران بر فروشندگان داشت؛ به‌طوری‌که در نهایت خالص خریدی بالغ بر ۶۱ میلیارد تومان در کارنامه سهامداران خرد بازار ثبت شد. همچنین از ۳۲۳ نماد معاملاتی بورسی، ۶۱ نماد با صف خرید به‌کار خود پایان دادند و قیمت پایانی ۱۹۳ نماد مثبت و ۱۲۸ نماد منفی بود. در همین راستا ارزش معاملات خرد روزانه نیز به ۱۴۳۵ میلیارد تومان رسید. به این ترتیب بازار در آستانه ورود مجدد به قله تاریخی، روندی متعادل را در پیش گرفت و کمتر از ۶۵۰۰ واحد از سطح تاریخی فاصله گرفت. در این میان مولفه‌های تاثیرگذاری از جمله رشد نرخ دلار و همچنین تاثیر تحولات بنزینی می‌تواند روند آتی بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد.

جزئیات بیشتر از معاملات روز سه‌شنبه

در جریان معاملات روز گذشته از میان صنایع ۳۹گانه فعال در بورس، گروه دارویی توانست بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دهد. به‌طوری‌که در مجموع دیروز حدود ۱۹۰میلیون سهم و اوراق به ارزش بیش از ۲۰۰میلیارد تومان در این گروه معامله شد.سهام گروه دارویی که طی هفته‌های گذشته و با ثبت رشدهای متوالی قیمت با تقاضای زیادی از سوی سرمایه‌گذاران مواجه شده بودند، این روزها درگیر دو دیدگاه متفاوت درخصوص حذف ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی در بودجه یا عدم وقوع این اتفاق هستند. به عبارت دقیق‌تر موتور محرک رشد قیمت سهام این گروه بر مبنای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و رشد حاشیه ریالی سود در این صنعت در آینده‌ای نه چندان دور است. در این راستا و تاثیرگذاری موضوع عنوان شده، گمانه‌زنی‌های مختلف و حضور دیدگاه‌های متضاد در میان خریداران و فروشندگان شکل گرفته که معاملات پرحجم دارویی‌ها در روزهای اخیر را شکل داده است.همان‌طور که عنوان شد گروه دارویی بیشترین ارزش معاملات دیروز را به خود اختصاص داد که در این میان سرمایه‌‌گذاری‌ البرز با معامله بیش از ۵۶میلیون سهم به ارزش ۳۷میلیارد تومان، بیشترین میزان معاملات را به خود اختصاص داد. همچنین هر سهم «والبر» نوسان مثبت ۳درصدی را در بازار دیروز تجربه کرد و در پایان با صف خرید به‌کار خود پایان داد. در ادامه این روند نیز داروسازی زاگرس فارمد پارس با دادوستد ۲۶میلیارد تومانی از دیگر نمادهای دارویی مورد توجه در بازار دیروز بود. همچنین در این گروه افزایش سرمایه شیشه دارویی رازی نیز بر سایت کدال قرار گرفت. بر این اساس «کرازی» تصمیم دارد با هدف اصلاح ساختار مالی و تامین سرمایه در گردش، سرمایه فعلی خود را از ۸۵میلیارد تومان به ۱۲۰ میلیارد تومان افزایش دهد. این افزایش سرمایه ۴۱درصدی از محل سود انباشته اعمال خواهد شد.همچنین روز گذشته گروه خودرویی نیز در کانون توجه معامله‌گران قرار داشت. به‌طوری‌که در مجموع نمادهای معامله‌شده در این گروه ارزشی بالغ بر ۱۴۵میلیارد تومان به ثبت رساندند. در این میان بیشترین ارزش معاملات ثبت‌شده به نماد پارس‌خودرو تعلق داشت که معاملات۳۰ میلیارد تومانی را در بازار دیروز شاهد بود. البته در این گروه روز گذشته اخباری پیرامون فروش اعتباری ۳ محصول ایران‌خودرو منتشر شد. بر این اساس ایران‌خودرو فروش اقساطی سه محصول پژو ۴۰۵ بنزینی، پژوپارس سال و پژوپارس TU۵ را از ساعت ۱۱ صبح دیروز سه‌شنبه ۱۲ آذر تا زمان تکمیل ظرفیت و با موعد تحویل ۳۰ روزه آغاز کرده است.

بازیگران بورسی چه کردند؟

بررسی روند خرید و فروش‌های صورت‌گرفته از سوی بازیگران اصلی بازار سهام نشان از آن دارد که سهامداران خرد با خریدهای پرحجم خود توانستند برای یازدهمین روز متوالی، نقدینگی را در زمین بازی خود حفظ کنند. بر این اساس خالص خرید معامله‌گران حقیقی در جریان معاملات روز گذشته به ۷/ ۶۰میلیارد تومان رسید.جزئیات جابه‌جایی‌های این بازار نشان می‌دهد که تامین‌ ماسه‌ ریخته‌گری‌ بیشترین خالص خرید از سوی حقیقی‌ها را تجربه کرد. به‌طوری‌که حدود ۱۲میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «کماسه» جابه‌جا شد. همچنین از ۵/ ۷میلیون سهم معامله‌شده «کماسه» در بازار دیروز، ۹۹درصد از خریدها توسط سهامداران خرد صورت گرفت. این درحالی است که در پایان معاملات نیز صف خرید بیش از ۲ میلیون سهمی برای آن باقی ماند. شنیده‌ها حاکی از آن است که روز گذشته یک شخص حقیقی خرید سنگینی در سهام «کماسه» داشته است. البته عصر دیروز گزارش عملکرد میان‌دوره‌ای تلفیقی «کماسه» برای دوره ۶ماهه نخست سال‌جاری و به‌صورت حسابرسی شده بر سایت اطلاع‌رسانی کدال منتشر شد. بر این اساس «کماسه» تا پایان شهریور ماه سال‌جاری به‌صورت تلفیقی سود ناخالصی بالغ بر ۴/ ۶میلیارد تومان محقق کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد ۱۰۵درصدی نشان می‌دهد. در این راستا سود خالص تلفیقی «کماسه» نیز در دوره ۶ماهه نخست سال‌جاری به ۷/ ۳میلیارد تومان رسیده که رشد ۱۸۳درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل را تجربه کرده است.همچنین روز گذشته سهامداران خرد به خرید سهام پتروشیمی خارک نیز تمایل نشان داده و خالص خرید ۷/ ۶میلیارد تومانی را در این نماد ثبت کردند. در همین راستا تولیدی چدن‌سازان نیز با انتقال حدود ۶میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی روبه‌رو شد. در این میان روز گذشته اخباری پیرامون افزایش سرمایه «چدن» منتشر شد. بر این اساس چدن‌سازان تصمیم دارد سرمایه فعلی را از ۱۰۰ به ۱۷۰ میلیارد تومان برساند. این افزایش سرمایه ۷۰درصدی از محل سود انباشته و با چهار هدف جلوگیری از خروج منابع، تکمیل مخارج تکمیل طرح‌های در دست اقدام، انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید و تقویت سرمایه در گردش صورت می‌گیرد.در مقابل بازیگران عمده بیشترین خرید را در نماد پارس خودرو داشتند. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «خپارس» به حدود ۶میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان رسید. به این ترتیب با حمایت‌های صورت‌گرفته از «خپارس» این نماد با نوسان مثبت ۶/ ۳درصدی همراه شد. البته در جریان معاملات روز دوشنبه نیز شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنعتی نیوان ابتکار به‌عنوان سهامدار ۹۵/ ۲۳درصدی «خپارس»‌ به خرید ۲۰۰هزار سهم مزبور پرداخته بود.

روز رفت و برگشت بورس تهران

ترین‌های بورس ترین‌های فرابورس اخبار مجامع
صنایع بورسی شرکت‌های بورسی بازار نفت
بازار طلا بازار فلزات بازار پتروشیمی‌ها
بورس کالا شاخص‌های بورس تحلیل بورس
این مطلب برایم مفید است
بلی
0 نفر این پست را پسندیده اند