عراقچی و الجبیر در توکیو


عراقچی و الجبیر در توکیو

تهران - ایرنا - «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی دیروز (دوشنبه) و «سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه ایران امروز (سه شنبه) با مسئولان عالیرتبه ژاپنی در توکیو دیدار و در خصوص آخرین تحولات منطقه ای و جهانی گفت و گو کردند. ژاپن طی ماه های اخیر تلاش هایی را برای کاهش تنش ها در منطقه داشته است.

الجبیر روز دوشنبه وارد توکیو شد و در دیدار با وزرای خارجه و دفاع ژاپن آخرین تحولات منطقه ای و جهانی را بررسی کرد.

از سوی دیگر عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه و فرستاده ویژه رییس جمهوری اسلامی ایران عصر امروز سه شنبه در توکیو با «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن دیدار کرد.

موضوع برجام و ابلاغ پیام روحانی به آبه شینزو از محورهای اصلی سفر عراقچی به ژاپن بود اما در عین حال معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به طرح «صلح هرمز» که از سوی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل ارایه شد گفت: ایران به منظور حفظ امنیت و صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، همه کشورهایی را که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متأثر می‌شوند به حمایت از ائتلاف امید یعنی ابتکار صلح هرمز دعوت می‌کند.

این سخنان نشانه مثبت دیگری از سوی ایران برای گرد آمدن حول منافع مشترک در خلیج فارس و دوری از اختلاف ها با کشورهای منطقه بود.

«توشی میتسو موتگی» وزیر خارجه ژاپن نیز در دیدار با عراقچی به شرایط ویژه منطقه اشاره کرد و گفت: ما نگران شرایط در خاورمیانه هستیم و باید با تلاش های دیپلماتیک تنش ها را کاهش دهیم.

صحبت های امروز وزیر خارجه ژاپن هم نشان داد که توکیو نه تنها نگران شرایط خاورمیانه است بلکه به دنبال آن است که با تلاش های دیپلماتیک به کاهش تنش ها کمک کند؛ اتفاقی که نمونه مشابه آن را می توان در سفر چند ماه قبل آبه شینزو نخست وزیر این کشور به تهران و دیدار با مقامات عالیرتبه ایران در خصوص تنش های موجود میان تهران و واشنگتن مشاهده کرد.

روحانی هم امروز (سه شنبه) در دیدار با «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان در تهران گفت: از منظر جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی برای توسعه روابط با همسایگان و تجدید روابط با عربستان سعودی وجود ندارد و برای تامین امنیت و ثبات در منطقه باید همه کشورها در کنار یکدیگر قرار داشته باشند.

همزمانی سفر دیپلمات های ارشد ایران و عربستان به ژاپن و تاکید رییس جمهوری ایران بر آمادگی تهران برای برقراری مجدد روابط با ریاض می تواند نشانه هایی از میانجیگری ژاپن و حتی عمان برای از سرگیری روابط دوجانبه تهران و ریاض باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند