یک قلاده سیاه‌گوش در استان اردبیل تلف شد


یک قلاده سیاه‌گوش در استان اردبیل تلف شد

اردبیل - ایرنا - یک قلاده سیاه‌گوش که توسط روستاییان و ماموران محیط زیست در منطقه عنبران شهرستان نمین زنده‌گیری و تحت تیمار قرار گرفته بود، لحظاتی قبل از رهاسازی تلف شد.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در باره جزییات این حادثه گفت: جمعه گذشته بر اساس گزارش واصله مردمی به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نمین مبنی بر رویت یک قلاده گربه وحشی (سیاه گوش) در شهر عنبران از توابع شهرستان نمین، ماموران یگان حفاظت محیط زیست به منطقه اعزام شدند.

ودود رستم‌نژاد روز سه‌شنبه افزود: ماموران یگان حفاظت محیط زیست پس از حضور در محل مورد نظر مشاهده کردند که جمعی از اهالی عنبران به همراه ماموران نیروی انتظامی و

آتش‌نشانی در محلی تجمع کرده‌اند و عنوان شده که یک قلاده سیاه‌گوش وارد مناطق مسکونی شده است.

وی اظهارداشت: بلافاصله حیوان مذکور توسط ماموران حفاظت محیط زیست زنده‌گیری و در عصر همان روز با هماهنگی دامپزشک اداره نظارت بر امور حیات وحش استان به قرنطینه کلینیک حیات وحش استان منتقل و بلافاصله توسط کارشناسان این اداره و دامپزشک مستقر مورد معاینه بالینی قرار گرفت.

رستم‌نژاد گفت: به دلیل استرسی که بر این حیوان در اثر تعقیب و گریز توسط اهالی روستا وارد شده بود و همچنین جراحت پنجه پای جلو و شکستگی ناخن ها و بر اساس نظر کارشناسی دامپزشک اداره نظارت بر حیات وحش تصمیم بر بستری و تیمار این حیوان گرفته شد که به مدت ۴۸ ساعت مورد مداوا و تیمار در کلینیک حیات وحش قرار گرفت و در این مدت وضعیت جسمی حیوان مذکور توسط تیم دامپزشکی و کارشناسی مورد بررسی و بنا به تشخیص دامپزشک قرار شد در زیستگاه اصلی خود رهاسازی شود.

وی افزود: برای انجام عملیات بیهوشی و رهاسازی این گونه در زیستگاه اصلی و طبیعی خود تیم کارشناسی متشکل از یگان حفاظت، اداره نظارت بر امور حیات وحش و دامپزشک حفاظت محیط زیست استان به کلینیک حیات وحش استان اعزام و پس از انجام موفق بیهوشی با بلوپایپ و طبق استانداردهای مورد عمل و در چهارچوب اصول بیهوشی، حیوان مذکور جهت رهاسازی به زیستگاه اصلی منتقل شد.

او گفت: بر اساس گزارش این تیم حیوان مذکور با موفقیت از بیهوشی خارج شده و علائم بالینی و حیاتی خوبی داشته ولی متاسفانه قبل از رهاسازی تلف و لاشه حیوان مذکور جهت انجام آزمایشات تکمیلی و کالبد شکافی به اداره کل دامپزشکی استان منتقل گردید که بر اساس اظهارنظر رسمی اداره کل دامپزشکی استان، علت اتلاف، خونریزی ریه، ادم ریه و درگیری حیوان با انگل آسکاریس و در نهایت ایست قلبی عنوان شده است.

سیاه‌گوش پستانداری از راسته گوشت‌خواران و خانواده گربه‌سانان بوده و در زبان ترکی به ورشک معروف و در مناطق جنگلی و استپی، بوته‌زارهای کوهستانی و مرتفع استان اردبیل بصورت محدود زیست می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی