تشکیل شورایی از نخبگان و اعضای جامعه معلولان


تشکیل شورایی از نخبگان و اعضای جامعه معلولان

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تشکیل شورایی متشکل از نخبگان و اعضای جامعه معلولان کشور خبر داد.

تشکیل شورایی از نخبگان و اعضای جامعه معلولانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی، " محمد شریعتمداری " در نشست سه ساعته با جمعی از نخبگان دارای معلولیت به مناسبت ۱۲ آذر، روز جهانی افراد دارای معلولیت گفت: تلاش می‌کنیم بیشتر این شورا از بخش‌های غیردولتی باشد تا با یک نگاه نقادانه به مسائل نگاه کند و مسیر درستی را به ما نشان دهد.
وی با بیان اینکه این شورا می‌تواند در طول سال نظر و دیدگاه‌های خود را در حوزه معلولان ارائه کند، اظهار امیدواری کرد که تشکیل این شورا در پیشبرد برنامه‌های سازمان بهزیستی کشور موثر باشد.
شریعتمداری تاکید کرد: این شورا به عنوان شورای مشورتی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌تواند به عنوان یک دستاورد مهم از نشست امروز مطرح شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: معلولان علاوه بر حقوق اساسی ملت دارای حقوق اختصاصی هم هستند. از این رو باید در جستجوی بستری مناسب برای ایجاد شرایط مطلوب برای حل مشکل‌ها و دست یابی به حقوق شان باشیم.
وی یاد آورشد: در فرهنگ اسلامی و ایرانی ما احترام به افراد دارای معلولیت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است چرا که آن‌ها توانمندی‌هایی خوبی دارند و محدودیت باعث نشده است تا آن‌ها از این مسیر باز بمانند.
شریعتمداری ادامه داد: یقینا بدون دسترسی به یک وحدت عمومی و انسجام ملی و یکپارچگی در فکر و اندیشه بین همه آحاد جامعه به خصوص جامعه نخبگان دسترسی به این هدف مقدور نیست.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: باید از جداسازی معلولان از سایر افراد جامعه جلوگیری کنیم و از راهکار‌های اجتماعی برای حل مشکل‌های جامعه بهره‌مند شویم.
وی افزود: باید از اقدام مبتنی بر حل مشکل یک فرد خارج شد و به سمت حل مشکل مبتنی بر جامعه معلولان حرکت کرد و به این ترتیب می‌توانیم به یک موفقیت بزرگ دست پیدا کنیم.
شریعتمداری افزود: بر اساس همین رویکرد باید در تامین نیاز‌های اصولی افراد دارای معلولیت و سایر افراد جامعه علاوه بر استفاده از حقوق اساسی آن‌ها سیاستگذاری اصولی هم در این زمینه انجام شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:: باید در زمینه بهداشت، تامین سلامت، استقلال برای زندگی در جامعه، تامین مشارکت برای همکاری با بقیه افراد جامعه و خود شکوفایی معلولان گام‌های موثری برداشت.
وی به محور‌های همکاری دولت با سازمان‌های مردم نهاد و مجموعه‌ها با جامعه معلولان اشاره کرد و گفت: با همکاری دولت با مجموعه‌های یاد شده و بدون نیاز به منابع مالی می‌توان بخشی از مشکلات و مسائل جامع معلولان را حل و فصل کرد. در همین زمینه هم نیازمند فکر و اندیشه جامعه افراد دارای معلولیت هستیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت:: در خصوص قانون جامع حمایت از معلولان چند آئین نامه پیش بینی کرده بودیم. همچنین موفق شدیم اساسنامه صندوق فرصت‌های شغلی معلولان را به تصویب برسانیم. آخرین آئین نامه این قانون مربوط به مساله مناسب سازی بود که در ۱۶ ماده به تصویب هیات وزیران رسید.
وی در خصوص اساسنامه صندوق فرصت‌های شغلی معلولان نیز تصریح کرد: مقدمات این آئین نامه آماده و در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح شد که امیدوار بودیم در این هفته به نتیجه برسد، چرا که این اساسنامه می‌تواند اقدامی موثر در جهت حل مشکلات جامعه باشد.
شریعتمداری با اشاره به اینکه اجرای قانون جامع معلولان به ۲۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، گفت:: امروز متناسب سازی و همسان سازی حقوق بازنشستگان به ویژه جامعه معلولان امری ضروری است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تصویب آئین نامه‌های قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و شروع اولین تخصیص اعتباری آن را گامی بزرگ دانست و افزود: امروز نیمی از مسکن خانوار‌های دارای دو معلول تامین و واگذار شده است و امیدواریم واگذاری مسکن مابقی خانوار‌ها نیز در عمر باقی مانده دولت محقق شود.
وی در خصوص وجود نواقص احتمالی در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به ویژه در حوزه ناشنوایان کشور نیز بیان کرد: می‌توان برای رفع نواقص قانون جامع حمایت از حقوق معلولان با برگزاری جلسات در قالب لایحه و پیشنهاد آن را برای مصوبه هیات وزیران با کمک رییس سازمان بهزیستی آماده و ارسال کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین به افزایش تعداد تشکل‌های جامعه معلولان نیز اشاره کرد و گفت:: ۱۵ درصد تعداد تشکل‌های معلولان در این دوره افزایش پیدا کرده است که در این زمینه سازمان بهزیستی تسهیلات لازم را فراهم خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: در خصوص نظارت بر اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت نیز کمیته‌ای به ریاست معاون اول رییس جمهور تشکیل شده، وزیرتعاون، کارو رفاه اجتماعی دبیر آن و دبیرخانه آن در سازمان بهزیستی کشور مستقر است. توصیه می‌کنم این دبیرخانه به سازمان‌های مردم نهاد واگذار شود و سازمان بهزیستی خود متکفل دبیرخانه نباشد، اما می‌تواند دبیری آن را بر عهده بگیرد
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
دسترسی عادلانه همه معلولان به توسعه زیر ساخت‌های درمانی و آموزشی و مهارتی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مناسبت فرا رسیدن دوازدهم آذرماه روز جهانی معلولان در پیامی بر دسترسی عادلانه همه معلولان به توسعه زیر ساخت‌های درمانی و آموزشی و مهارتی تاکید کرد.
متن کامل محمد شریعتمداری به این شرح است:
سلام و درود بر همه آنانی که برغم محدودیت‌های جسمی، با نیروی اراده و ایمان موانع را هوشمندانه پشت سر نهاده و می‌کوشند تا فردای بهتر را برای خود و جامعه ترسیم نمایند. افرادی که منبع تداوم امید هستند.
کسانی که نشان داده اند امید تنها یک احساس نیست، بلکه اساس اراده‌ی اجتماعی و به خودی خود یک کنش است. کسانی که زندگی و شیوه‌ی زیستن آنان بیش از این‌ها اراده‌ی شکست ناپذیرشان را به نمایش می‌گذارد و منبع بی پایانی برای امید اجتماعی است.
دوازدهم آذرماه، روز جهانی معلولان، روز تجلی اراده‌های بزرگ را گرامی می‌داریم. چرا که این روز یادآور تعهدی است که در مسیر اجرای حداکثری قوانین و مقررات مرتبط با رفاه افراد دارای معلولیت بر عهده داریم.
در دنیای کنونی ما رویکرد‌های حاکم به مسائل انسانی به نحو چشمگیری تحول یافته و انسان عصر امروز امکان مشارکت کامل در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در مسیری عاری از محدودیت‌ها و تبعیض‌ها جستجو می‌کند. در تدوین اهداف و چشم‌انداز‌های توسعه هزاره سوم نیز آنچه در مدار توجه جامعه قرار دارد، نقش‌هایی است که آحاد جامعه، گروه‌ها و اقشار در پیشبرد و جهت‌دهی به تحولات ایفا می‌کنند و در سایه تعامل آن‌ها توسعه مبتنی بر خرد جمعی و مشارکت جوامع تحقق می‌یابد که گروه‌های دارای معلولیت نیز در بسیاری از این عرصه‌ها حرکت‌های مؤثر را شکل داده‌اند. در نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز که بر اصول عدالت محوری و برابری حقوق انسان‌ها بنا گردیده، نگاه مسئولان امر همواره بر توزیع عادلانه امکانات و فرصت‌های اجتماعی معطوف بوده است که عزیزان معلول یکی از اقشار اصلی ذیحق در این عرصه هستند. در همین چارچوب برطرف کردن موانع در دسترسی عادلانه و به خدمات بهداشتی، توسعه‌ی زیر ساخت‌های درمانی و آموزشی و مهارتی برای شما توان جویان عزیز، اصلی‌ترین گام از سوی مجموعه‌ی این وزارتخانه تلقی می‌گردد. چرا اصلی‌ترین گام، به این دلیل که با برطرف کردن این موانع، شما می‌توانید با منزلت و شأنی که حقش را دارید آنگونه که می‌خواهید اهداف و چشم انداز‌های زندگی تان را طراحی و پیگیری نمایید. بر این اساس بوده است که تخصیص کمک هزینه ارتقای کارایی فرد دارای معلولیت، آموزش عالی رایگان افراد دارای معلولیت و معافیت مالیاتی یکی از اولیای معلولان شدید و خیلی شدید در چارچوب قانون حمایت از حقوق معلولان در ماه‌های اخیر با پیگیری‌های وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی در هیات دولت به تصویب رسید.
سالی که در آن قرار داریم با رهنمود‌های روشنگرانه مقام معظم رهبری به فرصتی برای حمایت از تولید و سرمایه‌های ملی تبدیل شده است. بی‌تردید تقویت زیرساخت‌های اشتغال، تولید و سرمایه ملی، جز با مشارکت کامل تمامی اقشار جامعه، امکان‌پذیر نخواهد شد. عزیزان معلول هم به عنوان قشر عظیمی از جامعه تاکنون اثبات نموده‌اند که با وجود محدودیت‌های جسمی، از توان مشارکت کامل در تمامی عرصه‌ها برخوردارند.
دسترسی عادلانه همه‌ی شهروندان به رفاه، بدون مبارزه با فساد امکان پذیر نیست. زیرایکی از آثار فساد، توزیع نامتناسب منابع در یک جامعه است، به همین مناسب در سازمان متولی امر بهزیستی و در همه اجزای امور رفاهی و حمایتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استقرار شفافیت بعنوان یک اقدام مهم و موثر در مبارزه با فساد به اجرا درآورده است.
حرف آخر آنکه در بستر اعتماد و حمایت‌های جامعه و ساختار‌های مختلف دولت و نهاد‌های ذیربط از معلولان و همچنین تعاملات سازنده توانخواهان با سایر آحاد جامعه و از مسیر یکپارچگی هر چه بیشتر جامعه معلولان و ایجاد تشکل‌های قوی، جلوه‌های قادرسازی معلولان همچون برگ سبزی در دفتر پرافتخار نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد درخشید.
محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیر کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی