سکه، طلا و دلار چرا گران شدند؟


حیدر مستخدمین حسینی کارشناس بازار ارز با تاکید بر اینکه افزایش قیمت بنزین و اعتزاضات اخیر علت اصلی افزایش قیمت دلار و یورو در بازاراست، گفت: ارز در تمامی کشور‌ها مولفه‌ای است که تحت تاثیر وقایع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی قرار می‌گیرد، طبعا با اعتراضات دوهفته اخیر، این امر روی بازار تاثیر گذاشت و قیمت‌ها را با رشد مواجه کرد.

فرارو- معاون اسبق بانک مرکزی می گوید: این روز‌ها دلالان تلاش زیادی به خرج می‌دهند تا قیمت ارز را وارد کانال ۱۳ هزار تومانی کنند، اما به اعتقاد بنده اثر افزایش قیمت بنزین بر روی نرخ فعلی دلار که الان در محدوده ۱۲۵۰۰ تومان است، تخلیه شده و دلار کشش بیشتر برای افزایش قیمت را ندارد.
"سکه، طلا و دلار" چرا گران شدند؟ به گفته حیدر مستخدمین حسینی،افزایش قیمت بنزین و اعتزاضات اخیر علت اصلی افزایش قیمت دلار و یورو در بازاراست

علت اصلی افزایش قیمت دلار و یورو در بازار
حیدر مستخدمین حسینی کارشناس بازار ارز در گفتگو با فرارو با تاکید بر اینکه افزایش قیمت بنزین و اعتزاضات اخیر علت اصلی افزایش قیمت دلار و یورو در بازار است، گفت: ارز در تمامی کشور‌ها مولفه‌ای است که تحت تاثیر وقایع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی قرار می‌گیرد، طبعا با اعتراضات دو هفته اخیر، این امر روی بازار تاثیر گذاشت و قیمت‌ها را با رشد مواجه کرد.

وی افزود: در سال گذشته نیز در ترکیه چنین اتفاقی افتاد و ارزش لیر در بازار دلار افت کرد، اما بعد از فروکش‌کردن التهابات ارزش لیر بهبود یافت، در مورد ریال نیز به اعتقاد بنده چنین موضوعی وجود دارد و در هفته‌های آتی دلار آرام خواهد کرد، چرا که اتفاق جدیدی به غیر از افزایش قیمت بنزین و این اعتراضات به وجود نیامد که بخواهد دلار و یورو را گران کند.

این‌کارشناس بازار ارز با اشاره به اینکه این روز‌ها دلالان تلاش زیادی به خرج می‌دهند تا قیمت ارز را وارد کانال ۱۳ هزار تومانی کنند، اظهار داشت: اما به اعتقاد بنده اثر افزایش قیمت بنزین بر روی نرخ فعلی دلار که الان در محدوده ۱۲۵۰۰ تومان است، تخلیه شده و دلار کشش بیشتر برای افزایش قیمت را ندارد.

معاون اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از این بود که قیمت دلار حتی به زیر ۱۱ هزرا تومان کاهش پیدا کند، بیان داشت: اما با بی تدبیری کامل دولت در مورد افزایش قیمت بنزین، نرخ دلار نیز دوباره سیر صعودی به خود گرفت، اما به اعتقاد بنده دلار در همین محدوده باقی خواهد ماند، مگر اینکه افزایش تقاضا صورت گیرد، یا اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی رخ دهد که دوباره قیمت‌ها را در بازار ارز افزایشی کند.

مستخدمین‌حسینی ادامه داد: دولت در چند وقت گذشته تقاضا را کنترل کرد و در زمینه واردات نیز محدودیت‌ها را همچنان حفظ کرد که این امر در ثبات قیمت‌ها بسیار تاثیرگذار بود، از سوی دیگر نرخ ارز نیمایی به اعتقاد بنده، یک قیمت مناسب است و اگر التهابات به طور کامل فروکش کند و فضا آرام شود، قیمت واقعی ارز تا پایان سال همان کانال ۱۱ هزار تومان است.
"سکه، طلا و دلار" چرا گران شدند؟
آیت محمدولی افزایش قیمت دلار در بازار داخل و افزایش هر اونس طلا را علت اصلی رشد قیمت طلا و سکه در بازار داخل دانست

دو دلیل اصلی افزایش قیمت سکه
آیت محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه طی چند روزهای اخیر قیمت‌ها در بازار بخصوص در قبال سکه صعودی شده است، گفت: افزایش قیمت دلار در بازار داخل و هر اونس طلا در بازار‌های جهانی علل اصلی افزایش قیمت طلا و سکه در بازار داخل هستند، در این رابطه هرچند که تقاضا نیز قدری زیاد شده، اما تاثیر چندانی بر روی قیمت‌ها نداشته است.

وی افزود: در مورد اینکه چه زمانی قیمت‌ها آرام می‌شود، نمی‌توان پیش‌بیتی دقیقی انجام داد، اما با توجه به وضعیتی که در یک سال اخیر بر روی بازار ارز حاکم بوده و بانک مرکزی نبض بازار را دست گرفته، به نظر می‌رسد این نوسانات کوتاه مدت باشد، اما برای کنترل بازار، به طور قطع بانک مرکزی باید حضور جدی داشته باشد، در غیر این صورت قیمت‌ها ممکن است سیر صعودی خود را حفظ کنند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران همچنین در مورد پیش‌بینی وضعیت بازار تا شب عید نیز اظهار داشت: به نظر می‌رسد اگر برای تنظیم بازار از سوی دولت اقدامی صورت گیرد، شرایطی که تا ۱۰، ۱۵ روز گذشته در بازار وجود داشت، بازهم همان شرایط حاکم شود، غیر از این، احتمال روند افزایشی و حفظ آن تا مدتی که بازار ارز توسط بانک مرکزی کنترل نشود، وجود دارد.
"سکه، طلا و دلار" چرا گران شدند؟
به گفته عباد محمد ولی شیب قیمتی طلا و سکه در بازار صعودی خواهد بود

افزایش قیمت‌ها کوتاه مدت خواهد بود
عباد محمد ولی کارشناس بازار طلا و سکه در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه سه دلیل عمده برای افزایش قیمت سکه و طلا در بازار وجود دارد، گفت: دلیل اول مربوط به رشد قیمت دلار در بازار است که این امر نیز به دلایلی نظیر نزدیک شدن به سال آخر میلادی و افزایش تقاضا اتفاق افتاده است، دلیل دوم نیز مریوط به افزایش تقاضا در بازار است که به وجود آمده و دلیل سوم نیز مرتبط با رشد جهانی قیمت طلا است که در بازار داخل نیز تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: به اعتقاد بنده این نوسان قیمت که مقداری نیز طی یک هفته اخیر شیب آن تند بوده با ورود بانک مرکزی به بازار ارز وکنترل آن در کوتاه مدت فروکش می‌کند، در مقابل، اما باید توجه داشته که به مرور زمان با توجه به شرایطی که وجود دارد، شیب قیمتی طلا و سکه در بازار صعودی خواهد بود.

عضو اتحادیه صنفی طلا و جواهر تهران ادامه داد: در بازار‌های جهانی نیز تقاضا برای طلا به صورت شمس با افزایش زیادی روبرو بوده و در این زمینه کشور‌های اروپایی که تصور نمی‌شد، برای طلا تا این حد تقاضا داشته باشند، این امر قیمت‌های جهانی را با رشد همراه کرده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان طلا ادامه داد: از سوی دیگر طی سالیان دراز استخراج فلز طلا و تبدیل آن به شمش با روند روبه تصاعدی مواجه بوده و همین امر منابع زیر زمینی طلا را با محدودیت روبرو ساخته، در چنین شرایطی عرضه کم شده و درطرف مقابا همان‌طور که گفته شده تقاضا زیاد، بنابراین در چنین شرایط هر اونس طلا مسیر افزایش را در پیش گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان