موتور محرک آشوب‌های لبنان کیست؟/ سفیر آمریکا در خانه «صالح حامد» چه می‌کند؟ +عکس


موتور محرک آشوب‌های لبنان کیست؟/  سفیر آمریکا در خانه «صالح حامد» چه می‌کند؟ +عکس

«صالح حامد» با عنوان فرزند سفارتخانه‌ها شناخته شده است. گفته می‌شود که سفیر آمریکا درلبنان دوباره به منزل وی رفته و او نیز منکر این امر نمی‌شود.

سرویس جهان مشرق - درحالی که لبنان روزهای متشنجی را سپری می‌کند٬ فردی به نام صالح حامد با یک بازی چندگانه٬ هم داعیه حمایت و همدردی با مردم و معترضان را دارد و هم در جناح سفارت‌خانه‌ها قرار گرفته است!

به نظر می‌رسد که نام صالح حامد رئیس انجمن فکر و زندگی در منطقه منیه٬ برای بسیاری مبهم و ناآشنا باشد؛ اما برای اهالی این منطقه و طرابلس این گونه نیست. حامد با عنوان فرزند سفارتخانه‌ها شناخته شده است. گفته می‌شود که سفیر آمریکا درلبنان دوباره به منزل وی رفته و او نیز منکر این امر نمی‌شود. همچنین در صفحه فیسبوک صالح٬ عکس‌های زیادی از او در کنار سفیران کشورهای عربی و اروپایی و روحانیون دیده می‌شود. او وابسته به جریان المستقبل بوده و عکس‌های زیادی با احمد حریری و فواد سنیوره و احمد فتفت دارد.

موتور محرک آشوب‌های لبنان کیست؟/  سفیر آمریکا در خانه «صالح حامد» چه می‌کند؟ +عکس

صالح حامد پیش از این ملقب به شیخ بود و دوست داشت تا وی را استاد صدا بزنند. اما در شان یک شیخ نیست که به عنوان یکی از نمادهای جامعه مدنی باشد که روی سفارت آمریکا درلبنان حساب باز می‌کند. او دیدگاه‌های صلح‌آمیز زیادی دارد و مردم را دعوت به محبت و گشودگی و دوری از جنگ و کینه و سخنان نفرت‌آمیز می‌کند. به طور خلاصه باید بگوییم که عناوین جذاب و جالب توجه او در سخنانش٬ طبق روند معمول لفاظی‌های گروه‌های وابسته به آمریکا٬ اهداف خبیث و بدخواهانه‌اش را پنهان می‌کند.

او همچنین طبق معمول در تظاهرات‌های مردمی لبنان در میدان‌های طرابلس شرکت داشت. اما مناسبت صحبت از محمد صالح در اینجا چیست؟

نام حامد تحت عنوان یکی از اندیشمندان عرب که خواستار عادی‌سازی و عدم قطع رابطه با رژیم صهیونیستی است٬ در روزنامه نیویورک تایمز مطرح شده است. صالح حامد به همراه تعدادی از شخصیت‌های عربی در کنفرانسی که در لندن به منظور ترویج عادی‌سازی با صهیونیست‌ها که امری مخالف با قانون لبنان است٬ برگزار شد شرکت کرد. وی در این کنفرانس صحبتی طولانی درباره ادیان و سازش و عشق و زندگی بیان کرد تا به یک نتیجه برسد: یهودیان حق دارند دولت خودشان را تاسیس کنند!

موتور محرک آشوب‌های لبنان کیست؟/  سفیر آمریکا در خانه «صالح حامد» چه می‌کند؟ +عکستصاویر صالح حامد در اعتراضات لبنان

او اصلا نسبت به دشمن صهیونیستی که زمین‌های عربی را غصب کرده، بی گناهان را قتل‌عام می‌کند، به مقدسات توهین و در جهان شرارت به پا می‌کند٬ موضع منفی نگرفته و در این خصوص تنها به کلمه متاسفم اشاره کرد؛ آن هم به این دلیل که إسرائیل به اقدامات مثبت در کشورهای عربی نپرداخته است! این صلح درونی که صالح در آن زندگی می کند او را بر آن داشت تا به جای اینکه بگوید رژیم صهیونیستی اقدامات بد و منفی در کشورهای عربی انجام می‌دهد، به این بسنده کند که صهیونیست‌ها اقدامات مثبتی در جهان عرب انجام نمی‌دهند. واقعا چه‌قدر صلح‌جویانه!

او در ادامه داستان رسواکننده‌اش می‌گوید: فرصت‌های زیادی از دست رفته و اقدامات جدی از جمله حذف موانع جاده‌ای و گذرگاه‌ها و شهرک‌ها و نیز کاهش رنج‌های فلسطینیان و اجرای حق بازگشت آنها صورت نگرفته است! پس که اینطور! آیا مشکل جهان عرب با حاکمیت صهیونیست‌ها تنها در عدم کاهش رنج‌های فلسطینی‌ها و عدم اجرای حق بازگشت آنهاست یا در اینکه رژیم صهیونیستی٬ سرزمین‌های فلسطین را اشغال و اهالی آن را آواره و بسیاری از آنها را به قتل رسانده و قدس را اشغال کرده است؟!

جای پروژه‌های گسترده صهیونیست‌ها در سخنرانی‌های حامد و امثال آن کجاست؟ چرا در سخنان آنها اصطلاحاتی همچون تجاوز صهیونیست‌ها، جنایت‌های صهیونیست‌ها، کشتار و قتل‌عام صهیونیست‌ها ضد فلسطینیان و دستگیری و اشغالگری صهیونیست‌ها دیده نمی‌شود؟ این مرد صلح‌جو! در سخنرانی خود در این کنفرانس طوماری طولانی از صلح و سازش میان ادیان و جلوگیری از کینه و نفرات ارائه داد تا در نهایت، یهود را به رسمیت شناخته و رژیم صهیونیستی را به عنوان یک رژیم جنایتکار و پرخاشگر در میان سخنان خود گم کند و نیز همه را قانع کند که جامعه عرب باید از سخنان نفرت‌آمیز و کینه‌جویانه ضد یهود ( که منظور همان دشمن صهیونیستی بود) دست بکشد.

موتور محرک آشوب‌های لبنان کیست؟/  سفیر آمریکا در خانه «صالح حامد» چه می‌کند؟ +عکس

نیویورک تایمز در مقاله‌ای که درباره این کنفرانس در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۹ منتشر کرد می‌گوید: شرکت‌کنندگان از مشارکت صالح حامد روحانی لبنانی از طرابلس در این کنفرانس که با وجود احتمال انتقام و بازجویی از وی در هنگام بازگشت به کشور، در کنفرانس مذکور حاضر شد، قدردانی کردند. این روزنامه اشاره کرد: این مرد که ندای صلح و سازش در کشورهای عربی سر می‌دهد٬ با دشمنی و انتقام‌جویی مواجه شده است!

این روزنامه آمریکایی ادامه داد: شیخ حامد با استناد به لطف و مهربانی پیامبر اکرم(ص) نسبت به یهودیان اعلام کرد که ما حق یهودیان در خصوص داشتن یک کشور مستقل را انکار نمی‌کنیم. وی در ادامه سخنرانی خود اعلام کرد که فلسطینی‌ها باید طبق مرزهای ۱۹۶۷ زمین‌های خود را داشته باشند. در همین راستا یک مجله خبری سعودی در دبی از مرد مومنی از لبنان که با این شجاعت صحبت می‌کند؛ آن هم زمانی که لبنانی‌ها در نشستی در سان‌فرانسیسکو به محض اینکه فهمیدند میزبانشان یهودی است، به طور ناگهانی آنجا را ترک کردند، تشکر و قدردانی به عمل آورد!

محمد منیر ملص یکی از وکلای اهل طرابلس٬ از این که یکی از همشهری‌های وی در موضع عادی‌سازی با صهیونیست‌هاست بسیار خشمگین شده و در گفتگو با پایگاه خبری العهد اعلام کرد که این مرد در ۲۵ نوامبر جاری به اتهام ترویج عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی به دادگاه ویژه احضار خواهد شد.

در این میان سرویس‌های امنیتی کاملا از موضوع خبر دارند اما هیچ حرکتی انجام نداده‌اند؛ بنابراین محمدمنیر ملص خودش را مسئول می‌داند تا به این امر بپردازد و نیز تاکید می‌کند که دستگاه قضایی نیز باید این مسئله را جدی بگیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک