کلینیک درمان ناباروری خراسان شمالی، همچنان عقیم


کلینیک درمان ناباروری خراسان شمالی، همچنان عقیم

بجنورد- ایرنا- طرح ایجاد کلینیک درمان ناباروری خراسان شمالی که مرحله نخست آن پارسال در جهاد دانشگاهی این استان افتتاح شده و امید می‌رفت بخشی از مشکل بیماران این حوزه را برطرف کند، عقیم مانده و هرگز به بهره‌برداری نرسید.

مرحله نخست تنها مرکز درمان ناباروری خراسان شمالی، که به گفته رییس وقت جهاد دانشگاهی استان ۳۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده بود، بهمن پارسال با حضور استاندار گشایش یافت و در تفاهم نامه ای سه‌جانبه بین جهاد دانشگاهی، استانداری و دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، قرار شد مرحله تکمیلی این طرح نیز اجرا شود که البته این طرح ابتر ماند و بدون اقدام خاصی متوقف شد.

این در حالی است که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، ایجاد مرکز درمان ناباروری را، با توجه به فراوانی آن، از اولویت های درمانی استان می خوانند که در صورت به نتیجه رسیدن آن بسیاری از خانواده ها که برای درمان مشکل خود با مسائل مالی مواجه هستند، می توانستند به حل مشکل خود با هزینه کمتر، امیدوار باشند.

امیدهایی که به یاس بدل شد

یکی شهروند خراسان شمالی که در این زمینه مشکل دارد، به خبرنگار ایرنا گفت: با افتتاح این مرکز در سال قبل این امید به وجود آمد که در خود استان هم می توان برای درمان اقدام کرد اما اخیرا با مراجعه به این مرکز متوجه تعطیلی آن شدیم.

وی که خواستار عدم افشای نام خود شد، افزود: با اندکی پرس و جو دریافتیم این مرکز مدت هاست که تعطیل شده است و متولیان امر نتوانسته اند شرایط لازم برای تکمیل و بهره برداری از آن را فراهم کنند.

وی یکی از مشکلات اساسی زوج های نابارور این استان را نبود مراکز درمان ناباروری خواند و گفت: خانواده هایی که با مشکل مواجهند مجبورند برای درمان به استان های دور و نزدیک، از جمله استان یزد مراجعه کنند که این دوری، علاوه بر هزینه های درمانی، مستلزم تحمل هزینه های رفت و آمد نیز هست.

وی افزود: درمان در این بخش باید مستمر باشد اما با توجه به هزینه هایی که باید پرداخت کنیم نمی توانیم به طور مستمر به شهرهای دیگر رفت و آمد داشته باشیم و متأسفانه تعداد خانواده هایی که وضعیتی مشابه ما را دارند، کم نیستند.

وی اظهار داشت: به دلیل مشکلات مالی از سال گذشته تا کنون درمان من نیمه رها شده است و امسال که با هزاران امید به مرکز بجنورد مراجعه کردم متوجه تعطیلی آن شدم.

وی خاطرنشان کرد: هزینه ها بالاست و هزینه های سفر برای امر درمان نیز سبب شده تا تعدادی از خانواده ها برای تامین هزینه های درمان دچار مشکل و از ادامه درمان منصرف شوند.

وی با بیان اینکه بیمه به‌تازگی هزینه های درمان ناباروری را متقبل می شود، اظهار داشت: با این وجود بازهم همه زوج های نابارور نمی توانند از بیمه استفاده کنند و فقط آنهایی که از طریق سامانه بهداشت و درمان به این مراکز ارجاع شوند، مشمول تخفیف های بیمه ای خواهند شد.

شوک تعطیلی مرکز درمان ناباروری

تعطیلی مرکز درمان ناباروری شوکی بود که به خانواده های نابارور خراسان شمالی وارد شد و آنهایی که امیدوار بودند در محل زندگی خود برای این مشکل چاره جویی کنند، دچار یاس و سردرگمی شدند.

رییس جهاد دانشگاهی خراسان شمالی نیز با تأیید تعطیلی این مرکز درمانی، می گوید: در تفاهم نامه ۳ جانبه ای که با استانداری و دانشگاه علوم پزشکی منعقد شد قرار بر این شد که با انتقال تجهیزات و تأمین نیروی انسانی این مرکز به بهره برداری برسد و مکان مورد نیاز نیز از سوی جهاد دانشگاهی تأمین شود.

محسن رحمانی با بیان این که مرحله نخست این مرکز (آ. وی. آ) راه اندازی شد، اظهار کرد: قرار بود مرحله نخست شامل تشکیل پرونده و بیماریابی فعال شده و مرحله تکمیلی آن نیز در مراحل بعدی اجرا شود اما دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد باید در کنار راه اندازی مرحله نخست، مرحله دوم نیز فعال باشد.

وی اظهار داشت: راه اندازی مرحله دوم موسوم به «آ. وی. اف» نیاز به هزینه دارد و از سوی دیگر تجهیزاتی که در اختیار ما قرار گرفت کامل نبود و علاوه بر آن احتیاج به ۵۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر داشت که تأمین نشد.

رحمانی با بیان اینکه ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار استانی نیز که قرار بود توسط استانداری تأمین شود که این امر محقق نشد، افزود: با وجود این که جهاد دانشگاهی فضایی در حدود هزار و ۲۰۰ متر برای استقرار مرکز درمان ناباروری فراهم کرد، این مرکز به سامان نرسید.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد که این دانشگاه نیز در حال راه اندازی کلینیک ناباروری است و به همین دلیل و برای این که خدمات به مردم ارائه شود و کار مردم معطل نماند تجهیزات مرکز مزبور به دانشگاه بازگردانده شد تا در محلی که این دانشگاه تأمین می کند، کلینیک ناباروری راه اندازی شود.

کلینیک ناباروری در راه بیمارستان بنت الهدی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز با اشاره به اقدامات انجام شده برای ایجاد مرکز درمان ناباروری در استان، گفت: این مرکز در جهاد دانشگاهی با وجود انعقاد تفاهم نامه برای راه اندازی به دلیل برخی مشکلات متوقف شد.

دکتر قاسم بیانی افزود: با توجه به تفاهم نامه ای که دانشگاه علوم پزشکی و جهاد دانشگاهی منعقد کردند، قرار شد که با تامین مکان مناسب توسط جهاد دانشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی نیز تأمین تجهیزات و نیروی انسانی متخصص را عهده دار شود که البته دانشگاه علوم پزشکی به وظیفه خود عمل کرد.

وی در ادامه گفت: با توجه به این که اقدام درخوری برای فعال ساختن مرکز مزبور در این مدت انجام نشد، دانشگاه علوم پزشکی تجهیزاتی را که به مرکز درمان ناباروری داده بود بازگرداند تا مرکزی مشابه را در درمانگاه مامایی بیمارستان و زایشگاه بنت الهدای مرکز استان راه اندازی کرده و به بهره برداری برساند.

بیانی با بیان اینکه ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای راه اندازی این مرکز توسط دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی منظور شده است، اظهار داشت: با تکمیل فضای درمانگاه مامایی و ساخت آزمایشگاه و دیگر بخش های مورد نیاز کلینیک، تا سال آینده شاهد بهره برداری از این مرکز خواهیم بود.

وی افزود: با توجه به وجود آمار قابل توجهی از خانواده های خراسان شمالی، که مشکل ناباروری دارند، راه اندازی این مرکز از اولویت های درمانی استان و دانشگاه علوم پزشکی است.

وی ارائه آمار از میزان ناباروری در خراسان شمالی را منوط به راه اندازی این مرکز دانست و گفت: تا زمانی که کار را شروع نکنیم نمی توانیم هیچ آماری از تعداد بیماران این بخش به دست بدهیم.

باز هم مشکل اعتبار

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی نیز در این خصوص گفت: مشکلات مالی موجب شد تا استانداری نتواند اعتبار مربوط به این طرح را تأمین کند.

رضا رجب زاده به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: منابع مالی مورد نیاز این طرح با توجه به شرایط کنونی قابل تأمین نبود.

بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی، حدود ۲۰.۲ درصد زوج ها در کشور نابارور هستند اما رقم دقیقی از زوج های نابارور خراسان شمالی وجود ندارد.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد و هم اکنون طرح سنجش ناباروری در شهرهای بجنورد، شیروان، راز و جرگلان و فاروج در حال اجرا است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کنایه معاون رئیسی به ادعای یک رسانه عربی