مطبوعات ترکیه سه شنبه 3 دسامبر 2019


اهم اخبار و گزارشات روزنامه های ترکیه

روزنامه ینی شفق طی گزارشی تحت عنوان " اردوغان و پوتین روز هشتم ژانویه در استانبول دیدار خواهند کرد " می نویسد : کاخ کرملین اعلام کرده است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با ولادیمر پوتین رئیس دولت روسیه در هشتم ماه ژانویه در استانبول ملاقات خواهد نمود.

این روزنامه می افزاید : دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین اعلام کرده بود که پوتین و اردوغان در ماه ژانویه سال 2020 در نظر دارند تا طی مراسمی خط لوله گاز طبیعی جریان ترک را که قرار است گاز طبیعی روسیه را از طریق دریای سیاه و ترکیه به اروپا انتقال دهد ، افتتاح کنند. انتظار می رود در دیدار پوتین از استانبول پروژه غول آسای جریان ترک افتتاح شود.

روزنامه وطن طی گزارشی ضمن اشاره به امضای توافق‌نامه پیرامون حوزه صلاحیت دریایی میان ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی از سوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و فایز السراج رئیس شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی به تاریخ 27 ام نوامبر می نویسد چاغاتای ارجیس قائم مقام مدیر کل أمور دریایی، هوانوردی و مرزی و أمور سیاسی دو جانبه وزارت أمور خارجه ترکیه در شبکه های اجتماعی نقشه مرزهای جدید درپی امضای این قرار داد را که همسایگی دریایی ترکیه و لیبی را نشان می دهد ، به اشتراک گذاشته است.

همین روزنامه می افزاید وزارت أمور خارجه ترکیه این پیام ارجیس را در حساب رسمی توییتر خود منتشر کرده است.

روزنامه خبر ترک طی گزارشی تحت عنوان " وزارت دفاع ملی ترکیه : ترکیه ماموریت های خود در ناتو را ایفا خواهد کرد " می نویسد : سرهنگ اولجای دنیزر طی مصاحبه مطبوعاتی در وزارت دفاع ملی ترکیه اعلام کرده است : ترکیه در پیمان آتلانتیک شمالی که به تاریخ 18 ام فوریه سال 1952 در آن عضویت یافته است، در تامین ثبات و امنیت بین المللی یاری های مهمی انجام داده است. وی تاکید کرده است : ناتو نیز در تامین امنیت کشورمان نقش مهمی ایفا کرده و ترکیه نیز همیشه وظایف محوله را به بهترین نحو بجای آورده و منبعد نیز بجای خواهد آورد.

روزنامه حریت طی یک گزارش اقتصادی نوشته است : برائت آلبایراک، وزیر خزانه‌ داری و دارایی ترکیه در حساب توئیتر خود درباره رشد 0.9 درصدی اقتصاد کشور در سه ماهه سوم سال جاری نوشت: پیش بینی می کنیم در سه ماهه آخر سال نیز با توجه به کاهش هزینه‌ها، افزایش شاخص‌های اعتماد و رشد صنعتی کشور، شاهد شتاب رشد اقتصاد باشیم.

آلبایراک تاکید کرد: شاخص‌های پیشرو در سه ماهه چهارم سال جاری نشانگر آن است که شتاب رشد اقتصادی ترکیه ادامه خواهد یافت. برای تحقق هدف رشد 5 درصدی باید بر افزایش ارزش افزوده صنعتی، تسریع حذف موانع برای رونق سرمایه‌گذاری و تقویت بخش‌های تولید و اشتغال‌زایی تمرکز کنیم.

روزنامه استار طی گزارشی به نقل از" Nouriel Roubini " اقتصاد دان معروف جهان می نویسد که سیر پیشرفت اقتصادی ترکیه در مسیری مثبت جریان خواهد یافت.

وی ضمن اشاره به اینکه اقتصاد ترکیه از دوره رکود که در نیمه دوم سال گذشته بعلت بحران ارزی و فشارهای مالی با آن مواجه شده بود، خارج شده است تاکید نموده است : با افزایش رقابت در عرصه صادرات میزان کسری تجاری کاهش یافته است. رشد اقتصادی ترکیه مسیری مثبت طی خواهد کرد و میزان رشد اقتصادی در سال آینده حدود 3 درصد خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ترکیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان