عکاسی ما به روح زمان پاسخ نمی دهد


عکاسی ما به روح زمان پاسخ نمی دهد

تهران-ایرنا- مدرس عکاسی گفت: مشکل عکاسی ما در سال‌های اخیر این بوده که به جای اینکه به روح زمانی و همچنین معضلات و مشکلات خودش پاسخ دهد، درگیر مفاهیم و ایده ها شده است.

نخستین روز هشتمین نشست‌ ۱۰روز با عکاسان ایران که مهدی مقیم نژاد عضو شورای هنری این رویداد اجرای آن را برعهده داشت هادی آذری گفت: بسیاری از عکاسانی که عکس هایشان در دیوار و خیابان های شهر وجود دارند، عکاسان حرفه‌ای محسوب نمی شوند اما در اینجا پرسشی مطرح می‌شود که آیا عکاس آماتور عکاس بد و کم توانی است؟ در جواب این پرسش باید بگویم که خیر این طور نیست. همچنین بسیاری از عکاسانی که عکس هایشان در کوچه و خیابان هستند، تحصیلات آکادمیک در زمینه عکاسی ندارند.

آذری ادامه داد: بسیاری از هنرمندان مفهومی در آثارشان زبان را وارد می‌کنند و اصرار دارند که هنرهای تجسمی به پایان رسیده و تنها باید خوانده شود بنابراین این اتفاق همان قدر که می‌تواند اتفاق فرخنده ای باشد، به همان اندازه می‌تواند اتفاق فرخنده ای نیز نباشد.

عکاسی ما به روح زمان پاسخ نمی دهد

هادی آذری تصریح کرد: مشکل عکاسی ما در سال‌های اخیر این بوده که به جای اینکه به روح زمانی و همچنین معضلات و مشکلات خودش پاسخ دهد، درگیر مفاهیم و ایده ها شده است. در حال حاضر باید ببینیم که صرف اینکه ۴۰ عکاس برای این دوره انتخاب شده است اتفاق خوبی است یا خیر و آیا پس از آن می‌تواند واکنش منفی برای مسوولان ۱۰ روز با عکاسان به دنبال داشته باشد.

حمید حکاکی از عکاسان حاضر در این رویداد گفت: عکاسی پروژه من با چرایی و دغدغه هایی که دو ماه در ذهنم بود آغاز شد و باید از اینجا شروع کنیم که چرا عکاسی و همین طور عکاسی دیجیتال را انتخاب کردم و بسیاری مسائل دیگر که باعث شکل گیری این مجموعه شد. در همین ارتباط شروع به مطالعه کردم و مطالعه در این زمینه را از سال ۹۴ به مدت سه سال آغاز کردم و در این مدت سفری برای به نتیجه رساندن این مجموعه داشتم.

به دنبال فرم متعلق به خودم بودم

وی افزود: در این سفر تنها دوربین عکاسی ام را همراه خود داشتم و عکاسی خیابانی انجام می‌دادم و سعی کردم به فرمی برسم که متعلق به حمید حکاکی باشم در این مسیر کسب تجربه کردم و به جایی رسیدم که این موضوع با حوزه دیگر علاقه مندی هایم تلاقی پیدا کرد و برای اینکه عکس‌ها فرم بهتری پیدا کنند، آن‌ها را ویرایش کردم و در بعضی مواقع عناصر را جابجا و یا حذف کردم. روش کارم این بود که از شات هایی که می‌گرفتم، افرادی را که متفاوت بودند و یا می‌توانستند بستر یک روایت باشند، انتخاب می‌کردم و با آن‌ها ترکیب‌های متفاوتی را ایجاد می‌کردم و سعی کردم مرزهایی را در این روایت ها رعایت کنم.

چندین مرحله به جای عکاسی نظاره گر بودم

سپس پریا احمدی نیز در مورد آثار خود گفت: دوست داشتم که در مکان هایی که مردم اوقات فراغتشان را در آنجا می‌گذارنند عکاسی کنم و یکی از مکان هایی که از نظر خودم بسیار برای عکاسی مناسب بود، مجتمع ایران مال بود. بار نخستی که به مجتمع ایران مال برای عکاسی مراجعه کردم، تنها نظاره گر اطراف خودم بودم و نتوانستم عکاسی کنم و این اتفاق برای چندین مرتبه رخ داد و این موضوع را درک نمی‌کردم اما سعی کردم فضای آن مکان را با تصاویری که می‌توانست هرجایی گرفته شود، نشان دهم طوری که مخاطب بتواند به یک تصوری از آن مکان برسد.

اسطوره های تکرار شونده موضوع عکسهایم است

سودابه شایگان در مورد آثار خود گفت: برای کار خودم تصمیم گرفتم که تکرار شونده بودن اسطوره ای را موضوع کارم قرار دهم. الگوهایی هستند که به تخیلات بشر شکل می‌دهند که در تمام مکان ها یکسان هستند. ممکن است تمام اتفاقاتی که در زندگی بشر افتاده است بر روی او تأثیر بگذارد. کارم را تنها محدود به فضای داخلی خانه کردم و با چیدمان فضای خانه سعی کردم این عکس‌ها را بگیرم.

عکسهایم الهام از یک کتاب بود

در ادامه گلرو علی آبادی زاده گفت: شکل پیشین این پروژه از یک کتابی الهام گرفته شده که این کتاب زندگی همه افراد جامعه از طریق یکسری دوربین چک می شدند و این دوربین ها به تمام مسائل عاطفی، فردی و اجتماعی افراد نظارت داشتند. این دوربین ها یکسری نقاط کوری داشتند که تصاویری را می توانستند ثبت کنند و آن افراد آن نقاط را شناخته بودند و آن افراد می توانستند در آن نقاط خودشان باشند. این دوربین ها من را به فکر واداشت که به چه صورت می‌تواند این کار را انجام دهد. نخستین کاری که انجام دادم این بود که دوربین های مدار بسته را چک کردم. سپس پروژه پرورش پیدا کرد و به سمت دوربین عکاسی رفتم و محدودیت‌ها و قابلیت های بیانی عکاسی بررسی شد.

در پایان به سخنرانان حاضر در این نشست لوح تقدیر از طرف انجمن عکاسان ایران اهداء شد.

عکاسی ما به روح زمان پاسخ نمی دهد

اسماعیل عباسی دبیر هشتمین دوره ۱۰روز با عکاسان ایران مهدی مقیم نژاد، بهنام صدیقی، رامیار منوچهرزاده و زانیار بلوری را به عنوان شورای هنری این رویداد معرفی کرد.

در بخش گفت‌وگو با عکاسان ۱۲ نشست با حضور ۳۰ عکاس از بین ۴۰ عکاسی که پروژه‌های آنان در نمایشگاه هشتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان ایران به نمایش درآمده است، برگزار می‌شود و هفت نشست نقد و بررسی با حضور هنرمندان، استادان و منتقدان و پژوهشگران هنر در بخش نقد و بررسی نمایشگاه برگزار می‌شود.

عکاسی ما به روح زمان پاسخ نمی دهد

انجمن عکاسان ایران هشتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان را از هشتم تا ۱۸ آذرماه جاری در خانه هنرمندان ایران برگزار می کند و در این دوره ۴۰ پروژه به نمایش گذاشته شده است.

عصر روز یکشنبه دهم آذرماه سال جاری و با حضور هنرمندان، استادان، منتقدان و پژوهشگران هنر در گالری تابستان خانه هنرمندان برگزار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا