نقل و انتقال ارز در صنعت داروسازی با مشکل مواجه است


نقل و انتقال ارز در صنعت داروسازی با مشکل مواجه است

مهم ترین مشکل صنعت داروسازی درحال حاضر، موضوع خرید مواد اولیه و نقل و انقال ارز است.

به گزارش اقتصادآنلاین، علی مقدسی راد، عضو هیئت مدیره و معاون مالی و اقتصادی شرکت داروسازی اکسیر در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: تحریم ها موجب شده است که پرداخت های ما با مشکل مواجه شود و درخصوص نقل و انتقال ارز مشکلاتی به وجود بیاید.

وی افزود: واسطه هایی که برای نقل و انتقال پول وجود دارد، کارمزد بالایی را دریافت می کنند و موجب بالا رفتن هزینه ها، تاخیر در انجام کار و ارسال مواد اولیه مورد نیاز تولید دارو می شوند.

مقدسی راد اضافه کرد: مجموعه این عوامل موجب می شوند که بهای تمام شده بالا رود و هزینه زمان به موضوع تولید تحمیل شود.

عضو هیئت مدیره شرکت داروسازی اکسیر درخصوص حمایت دولت از این صنعت گفت: دولت حمایت لازم را از صنعت داروسازی دارد. بزرگ‌ ترین حمایت دولت درحال حاضر این است که ارز را با نرخ 4200 تومانی در اختیار شرکت های داروسازی قرار می دهد.

وی اضافه کرد: در بحث اقلام اولیه نیز ارز دولتی را دراختیار شرکت های تولیدکننده دارو و در بحث اقلام ثانویه یا جانبی، ارز نیمایی را در اختیار صادرکنندگان قرار می دهد و همکاری های لازم را دارد.

مقدسی راد تصریح کرد: باتوجه به اینکه در خصوص برخی از داروها در داخل کشور، کمبود وجود دارد، تا زمانی که نتوانیم تولید داخل را پوشش دهیم و نیاز داخل کشور را تامین کنیم، سازمان غذا و دارو مجوز صادرات را به شرکت ها نمی دهد.

معاون مالی و اقتصادی شرکت داروسازی اکسیر بیان کرد: درحال حاضر گمرک تنها در صورتی اجازه صادرات را به شرکت ها می دهد که مجوز لازم را از سازمان غذا و دارو دریافت کنند و به این دلیل صادرات داروهایی که با کمبود مواجه هستند، عملی نیست و این امر بر کاهش صادرات تاثیر دارد.

وی افزود: هم‌چنین انتقال ارز در داخل و خارج از کشور هم مشکلات خاص خود را دارد زیرا اگر بخواهیم ارزی را که از طریق همکاری با کشورهای دیگر به دست می آوریم از طریق سیستم بانکی دریافت کنیم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

مقدسی راد اظهار داشت: شرکت های داروسازی باتوجه به شکل های مختلف داروهایی که تولید می کنند، متفاوت هستند. برخی از شرکت ها 30 درصد از مواد اولیه خود را از خارج کشور وارد می کنند و برخی دیگر از شرکت ها تا 70 درصد از مواد اولیه را وارد می کنند. شرکت داروسازی اکسیر بالغ بر 65 درصد از مواد اولیه مورد نیاز خود را از خارج از کشور وارد می‌کند.

عضو هیئت مدیره شرکت داروسازی اکسیر بیان کرد: مهم ترین مشکل صنعت داروسازی درحال حاضر، موضوع خرید مواد اولیه و نقل و انقال ارز است. راهکارهایی نیز برای حل این مشکل درنظر گرفته شده است اما بسیار هزینه بر هستند.

وی گفت: اگر با سیستم بانکی در دنیا هماهنگی صورت نگیرد، هزینه ها بیشتر می‌شود و زمان زیادی را باید صرف کرد. از طرف دیگر با شرکت های معتبر در دنیا نیز امکان همکاری وجود ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صبح بخیر دلبرانه با انواع متن های عاشقانه و خاص