دستگاه شتاب‌نگار زلزله در آستارا راه‌اندازی شد


دستگاه شتاب‌نگار زلزله در آستارا راه‌اندازی شد

آستارا - ایرنا - دستگاه شتاب‌نگار زلزله با هدف کنترل پهنه لرزه‌خیزی، توسط کارشناسان مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی در شهرستان مرزی بندر آستارا نصب و راه‌اندازی شد.

کارشناس ارشد شتاب نگاری زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی روز سه شنبه در حین نصب دستگاه شتاب نگار در محوطه فرمانداری آستارا گفت: برای راه اندازی این دستگاه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده و ۱۳ دستگاه شتاب نگار زلزله برخط در شهرهای رشت، لاهیجان، تالش، رودبار، رضوانشهر، چابکسر، خشکبیجار، جیرنده نصب شده است و تا پایان هفته در شهرهای ماسوله، دیلمان، حویق و زیاز نصب خواهد شد.

محمد رضا ابراهیم پور اظهار کرد: میزان بالای شتاب زلزله، نشانگر قدرت تخریب آن است و این دستگاه چند ثانیه قبل از وقوع زلزله، اطلاعاتی را به اداراتی مانند گاز و برق و بعد از وقوع زلزله، میزان شتاب آن را به مدیریت بحران شهرستان اعلام خواهد کرد.

وی افزود: این دستگاه‌ها ابعاد حوادث زلزله و خسارات ناشی از آن را می سنجد و انتقال سریع اطلاعات شتاب زلزله به مراکز مدیریت بحران، افزایش سرعت عمل مسئولان و گسیل نیروهای امدادی به مناطق زلزله را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ دستگاه شتاب‌نگار از نوع آفلاین و ۲۳۸ شتاب‌نگار آنلاین با فناوری روز دنیا در شهرستان‌ها، بخش‌ها و مناطق لرزه‌خیز کشور نصب و راه‌اندازی شده است.

ابراهیم پور گفت: مرحله اول خرید دستگاه‌های شتاب‌نگار برخط درسال ۱۳۹۷ با پیگیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی انجام شده و به تناسب نیاز در مناطق لرزه خیزدر حال نصب است.

کارشناس ارشد شتاب‌نگاری زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی اظهارکرد: با توجه قرارگیری سامانه‌های گسلی گیلان در پهنه البرز، وقوع زلزله‌هایی در بخش غربی استان به ‌ویژه در شهرهای آستارا، تالش، حویق و رضوانشهر دور از انتظار نیست.

کامبیز لقمانی مقدم معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار آستارا هم گفت: تهیه نقشه حریم گسل با همکاری اداره راه و شهرسازی، دانشگاه ها و نهادهای متولی و جابجایی یا تغییر کاربری ساختمان های خطرزا در حریم گسل های اصلی ضروری است و باید پیگیری شود.

بندر مرزی آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و زمین لرزه های مناطق و نواحی دور و نزدیک، در این شهرستان احساس می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری