ارتباط بارداری در سنین بالا و مشکلات قلبی نوزاد


ارتباط بارداری در سنین بالا و مشکلات قلبی نوزاد

ایران اکونومیست-طبق گزارش محققان، بروز تغییرات در جفت مادران باردار سن بالا منجر به افزایش احتمال بروز مشکلات قلبی در نوزادان پسر می شود.

ارتباط بارداری در سنین بالا و مشکلات قلبی نوزاد

به گفته محققان دانشگاه کمبریج هر دو جنین دختر و پسر در مادران سن بالا به خوبی رشد نمی کنند اما تغییرات ایجادشده در رشد و عملکرد جفت براساس جنسیت جنین متفاوت است. مطالعات نشان می دهد تغییرات جفت نقش مهمی در افزایش احتمال بروز مشکلات قلبی در سنین بالا و فشارخون بالا در نوزادان پسر دارد.

در این مطالعه، زنان بالا ۳۵ سال مورد بررسی قرار گرفتند. بارداری در سنین بالا با افزایش ریسک مشکلاتی هم برای نوزاد و هم برای مادر مرتبط است که شامل فشارخون بالا در دوره بارداری برای مادر، دیابت بارداری، مرده زایی و محدودشدن رشد جنین است.

جفت عامل انتقال مواد مغذی و اکسیژن از مادر به جنین است، فاکتورهای سیگنال دهی را در مادر ترشح می کند و بدین ترتیب از رشد جنین حمایت می شود، و عامل حفاظتی اصلی برای جنین در مقابل مواد سمی، باکتری ها و هورمون های نظیر هورمون استرس در خون مادر است.

مطالعه نشان داد بارداری در سنین بالا موجب کاهش تاثیر و کارآمدی جفت در هر دو جنین دختر و پسر می شود. بخصوص سن بالا بر ساختار و عملکرد جفت در جنین پسر تاثیر گذاشته و توانایی آن را در حمایت از رشد جنین کاهش می دهد.

فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی