گرایش بارش فصل زمستان به کمتر از نرمال است/ افزایش نسبی دما در اکثر مناطق کشور


وظیفه گفت: بنابر برآورد‌های قبلی میزان بارش در آخرین ماه پاییز و اوایل زمستان گرایش به کمتر از نرمال دارد و سال خشکی را پیش رو خواهیم داشت.

گرایش بارش فصل زمستان به کمتر از نرمال است/ افزایش نسبی دما در اکثر مناطق کشوراحد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی کشور در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بارش از ابتدای سال زراعی در کشور اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال زراعی تا کنون میزان بارش‌های کل کشور ۴۰.۲ میلیمتر بوده است.

او افزود: از ابتدای سال آبی تاکنون استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، چهار محال و بختیاری، کرمانشاه، لرستان و کردستان کمتر از نرمال بارش دریافت کرده اند و در مقابل بارش در استان‌های البرز، تهران، قزوین، زنجان، مرکزی، مازندران و بوشهر در حد نرمال و فراتر از نرمال بوده است.

وظیفه با اشاره به اینکه از ابتدای سال زراعی تاکنون آخرین میزان دما به طور متوسط در کل کشور ۱ .۴ درجه کمتر بوده است، بیان کرد: بنابر نقشه‌های هواشناسی طی دو هفته اخیر هم دما همچنان پایین‌تر از نرمال بوده است.

این مقام مسئول میزان بارش در ماه‌های آتی را پیش بینی کرد و گفت: بنابر برآورد‌های قبلی میزان بارش در آخرین ماه پاییز و اوایل زمستان گرایش به کمتر از نرمال دارد که بدین ترتیب سال نسبتا خشکی را پیش رو داریم.

او با اشاره به اینکه طی دو هفته آینده بارش قابل ملاحظه‌ای در اکثر نقاط کشور نداریم، گفت: اگر چه این هفته بارش‌هایی برای استان‌های شمال غرب و شمال کشور پیش بینی می‌شود، اما میزان بارش‌ها چندان چشمگیر نیست.

رئیس مرکز خشکسالی کشور با بیان اینکه متوسط دما در اکثر نقاط کشور رو به افزایش است، اظهار کرد: در سال‌هایی که میزان بارش کمتر از نرمال است به طور طبیعی با افزایش نسبی دما و پایداری جو روبرو می‌شویم.

این مقام مسئول با بیان اینکه میزان دما طی هفته‌های آتی گرایش به بیش از نرمال دارد، افزود: بر این اساس بی هنجاری مثبت بارش و دما در سال زراعی فعلی دور از انتظار نیست.

برداشت از آب‌های زیرزمینی همانند سابق ادامه دارد

وظیفه در واکنش به اظهار نظر برخی کارشناسان مبنی بر خروج از خشکسالی و وورد به دوره ترسالی اظهار کرد: اگر چه در شرایط فعلی از دیدگاه هواشناسی خشکسالی شدیدی نداریم، اما از نظر کشاورزی همچنان با خشکسالی و افزایش برداشت از آب‌های زیر زمینی روبرو هستیم.

او در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه بارش‌های فعلی جوابگوی مصرف کشور نیست همانند سابق برداشت از آب‌های زیر زمینی ادامه پیدا می‌کند که این امر به سبب کاهش منابع آبی زنگ خطری برای سفره‌های زیر زمینی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی