دشتی: ویروس آنفلوآنزا ممکن است هر سال تغییر پیدا کند/ عرفانی: کنترل بیماری، شستشوی دست‌ها


دشتی: ویروس آنفلوآنزا ممکن است هر سال تغییر پیدا کند/ عرفانی: کنترل بیماری، شستشوی دست‌ها

تازه‌ترین خبر‌ها از بیماری آنفولانزا در برنامه گفتگوی ویژه خبری 11 آذر ماه بررسی شد.

دشتی: ویروس آنفلوآنزا ممکن است هر سال تغییر پیدا کند/ عرفانی: کنترل بیماری، شستشوی دست‌ها به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تازه‌ترین خبر‌ها از بیماری آنفولانزا ۱۱ آذر ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور حسین عرفانی رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و مسعود مردانی دشتی عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا بررسی شد.

مردانی دشتی عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا در ابتدا با تاکید بر اینکه شستشوی دستان باعث قطع اولیه انتقال ویروس از فرد مبتلا به سایر افراد می‌شود گفت: استفاده از ماسک n ۹۵ می‌تواند از ذرات ریز جلوگیری کند لذا به کسانی که در معرض ابتلا به ویروس آنفولانزا هستند توصیه می‌کنیم تا واکس تزریق کنند.

او با اشاره به اینکه در ایران مشکل مقاومت به ویروس نداریم خاطرنشان کرد: آمار‌ها زیر یک درصد را نشان می‌دهد یکی از کشور‌ها در دنیا داروی آنفولانزا را به صورت بدون نسخه و آزاد در دسترس عموم مردم قرار داده است لذا مردم این کشور یعنی ژاپن بالاترین میزان مقاومت به دارو را پیدا کرده اند.

مردانی دشتی با اشاره به اینکه خیلی از همکارانم اعتقادی به زدن واکسن ندارند گفت: بنده و اعضای خانواده ام هر سال واکسن آنفولانزا را تزریق می‌کنیم لذا از روزی که اولین دوز واکسن به ایران وارد شد مرتب این واکسن را استفاده می‌کنم.

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با اشاره به اینکه 'شست‌وشوی دست با آب معمولی به مدت ۳۰ ثانیه می‌تواند ویروس آنفولانزا را از بین ببرد افزود: توصیه می‌کنیم که افراد در طول روز مدام دستان خود را بشوند و واجدین شرایط می‌توانند سالی یکبار واکسن تزریق کنند.

او گفت: گونه‌های ویروس ممکن است هر سال تغییر پیدا کند افراد در معرض خطر باید محافظت شوند و تا حد امکان از ورود به اماکنی که بیماری امکان انتشار آن وجود دارد جلوگیری کنند.

مردانی تصریح کرد: تشخیص سرما خوردگی از آنفلوآنزا کار ساده‌ای نیست، اما انتقال آنفلوآنزا بسیار سریع‌تر از سرماخوردگی رخ می‌دهد و تنها با یک دست دادن ساده این ویروس به فرد دیگری انتقال پیدا می‌کند.

او با اشاره به اینکه مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان آنفلوآنزا نه تنها کمکی به درمان این بیماری نمی‌کند بلکه ممکن است عوارض آن را تشدید کند خاطرنشان کرد: تزریق دگزامتازون در موارد ابتلا به آنفلوآنزا اصلا توصیه نمی‌شود، دگزامتازون باعث کاهش قوای سیستم ایمنی فرد می‌شود و وضعیت آنفلوآنزا را در بیمار وخیم‌تر کند، بنابراین توصیه می‌کنیم که افراد مبتلا به آنفلوآنزا حاد به هیچ عنوان به تزریق دگزا به‌ویژه به صورت خودسرانه اقدام نکنند.

عضو کمیته کشوری آنفولانزا عنوان کرد: همه افراد به ویژه افراد بالای ۶۵ سال و کودکان زیر ۶ سال مجاز به دریافت واکسن آنفلوآنزا هستند و کسانی که بیماری‌هایی مانند پرفشاری خون، دیابت و به نوعی با دارو‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی سروکار دارند و زنان باردار بهتر است این واکسن را تزریق کنند.

او با تأکید بر لزوم پیشگیری و رعایت بهداشت گفت: افراد مبتلا از دست دادن، روبوسی کردن و حضور در جمع بپرهیزند، همچنین شست‌وشوی مداوم دست‌ها بسیار مورد تأکید است، این موج حدود دو هفته دیگر ادامه دارد، اما بعد از دو هفته فروکش خواهد کرد.

حسین عرفانی رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: تب بالای ۳۸ درجه به همراه سرفه، سر درد و بدن درد شدید، از علائم ابتلا به آنفلوانزا است البته تشخیص دقیق آنفلوانزا فقط با آزمایش ترشحات گلو امکان پذیر است، هیچ متخصصی نمی‌تواند سرماخوردگی و آنفلوانزای خفیف را تشخیص دهد و باید از طریق آزمایش ترشحات گلو صورت بگیرد.

عرفانی ادامه داد: بر اساس برنامه مراقبت سازمان جهانی بهداشت، نیازی نیست که همه موارد آنفلوانزا تشخیص داده شود، از طریق پایگاه دیده ور نمونه‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: پایه اصلی کنترل این بیماری، شستشوی دست‌ها است. گفته می‌شود که حداقل ظرف ۳۰ دقیقه این ویروس از طریق دست‌های آلوده می‌تواند به فرد دیگری منتقل شود، آنفلوانزا در تمام طول سال اتفاق می‌افتد، اما در فصول سرد سال شرایط انتقال ویروس بیشتر فراهم می‌شود که با رعایت بهداشت فردی و عمومی، می‌توان از انتقال این بیماری جلوگیری کرد.

در حال تکمیل ...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام