غریب‌آبادی بر لزوم تداوم رویکرد بی‌طرفی آژانس تأکید کرد


غریب‌آبادی بر لزوم تداوم رویکرد بی‌طرفی آژانس تأکید کرد

هم‌زمان با آغاز به کار رسمی مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نماینده کشورمان نزد سازمان های بین‌المللی مستقر در وین بر لزوم ادامه رویه مستقل، حرفه‌ای و بی‌طرفانه آژانس تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «کاظم غریب‌آبادی» روز دوشنبه (۱۱ آذر) در نشست ویژه تأیید نهایی انتصاب «رافائل گروسی» به عنوان مدیرکل جدید آژانس، گفت: استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای نباید به‌ واسطه اقدامات قهری غیرقانونی و یکجانبه با مانع مواجه شود و همچنین نمی‌بایست مشروط به هیچ پیش‌شرط خودسرانه ناموجه از سوی دیگر کشورها شود.

وی با تأکید بر اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای جمهوری اسلامی یکی از سازمان های بسیار مهم است، افزود: ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه و با فعالیت ها و برنامه های هسته ای قابل ملاحظه، همواره به آژانس و نقش شاخص آن در ظرفیت سازی مبتنی بر نیازها و اولویت های خود توجه داشته است.

نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین‌المللی مستقر در وین، افزود:‌ در همین راستا، ایران معتقد است که استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای نباید به‌واسطه اقدامات قهری غیرقانونی و یکجانبه با مانع مواجه شود و همچنین نمی‌بایست مشروط به هیچ پیش‌شرط خودسرانه ناموجه از سوی دیگر کشورها شود.

این دیپلمات کشورمان با اشاره به اینکه نظارت و راستی آزمایی در ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، جزو مأموریت های اصلی کنونی آژانس است، گفت: ایران یک شریک مهم آژانس است. قابل ذکر است که صرفاً در سال جاری تا نوامبر ۲۰۱۹، بیش از ۵۸۸ بازرسی معادل ۱۳۷۶ نفر-روز بازرسی در ایران انجام شده است. بنابر این، حفظ روابط کاری سازنده بین ایران و آژانس، حائز اهمیت فراوانی بوده و ما معتقدیم چنین امری بایستی در یک رویه مستقل، حرفه‌ای و بی‌طرفانه صورت پذیرد.

غریب‌آبادی در پایان تأکید کرد: هیچ شکی نیست که بقای سه رکن ان.پی.تی (پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) و همچنین اعتبار آژانس، عمدتاً وابسته به پایبندی به این اصول است.

نشست ویژه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز برای تأیید انتصاب «رافائل گروسی» به عنوان مدیرکل جدید آژانس، برگزار شد. گروسی نخستین فرد از منطقه آمریکای جنوبی است که در این سمت ایفای نقش می‌کند. او امروز گفت که قصد دارد در آینده‌ی نزدیک به تهران سفر کند./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها