مکنون: ضربه تغییر اقلیم را خورده‌ایم/ معصومی: 167گونه گیاهی به صورت انحصاری در تهران یافت می‌شود


مکنون: ضربه تغییر اقلیم را خورده‌ایم/ معصومی: 167گونه گیاهی به صورت انحصاری در تهران یافت می‌شود

استاد دانشگاه امیرکبیر گفت: ما شاهد تغییرات اقلیمی هستیم و این مسئله موجب شده تا میزان بارش‌ها به کمتر از 200 میلیمتر مکعب برسد. از طرفی آب تجدیدپذیر هم در دوران 15 ساله اخیر کاهش داشته و به زیر 90 میلیمتر معکب رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، رضا مکنون، استاد دانشگاه امیرکبیر عصر امروز در پنل نخست همایش "آب، فضای سبز و مدیریت شهری" گفت: آب و طبیعت با یکدیگر قوم و خویش هستند و می‌توان آنها را از یک پدر و مادر دانست. البته بقای طبیعت به وجود آب بستگی دارد. آب در کشور عمدتا از طریق خارج از کشور و سامانه‌های بارشی مدیترانه تامین می‌شود اما این موضوع، خود با مسائلی روبه‌رو است به گونه‌ای که این تامین آب هم فصلی است و هم پراکندگی بارش‌ها در غرب و شمال غرب انجام می‌شود و موجب می‌شود تا حدود دو، سوم کشور شرایط خشک و نیمه خشک داشته باشند.

وی با بیان اینکه آینده آب در حال تحول است، اظهار داشت: ما شاهد تغییرات اقلیمی هستیم و این مسئله موجب شده تا میزان بارش‌ها به کمتر از 200 میلیمتر مکعب برسد. از طرفی آب تجدیدپذیر هم در دوران 15 ساله اخیر کاهش داشته و به زیر 90 میلیمتر معکب رسیده است. سالیانه نیز پنج تا هشت میلیون مترمکعب هم از ذخایر آبی استفاده می‌شود. مجموع این شرایط به گونه‌ای است که می‌توان گفت با شرایط بحران آبی روبه‌رو هستیم.

این استاد دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: ما ضربه تغییر اقلیم را خورده‌ایم و نمی‌توان هم با آن مقابله کرد. تغییرات اقلیمی به گونه‌ای است که ایران هم گرمتر شده و هم کم‌آب‌تر شده است.

مکنون با انتقاد از رویکردهای فنی نسبت به روددره‌ها و میراث‌های طبیعی شهر تهران تصریح کرد: تهران هفت روددره داشته است که کریدور و کانال انتقال هوا نیز بوده‌اند اما این هفت روددره‌، یا کور شده‌اند، کف برخی از آنها سیمان شده و راه جذب آب را بسته‌ایم و و در برخی بزرگراه و معبر ساخته‌ایم در حالی که طبیعت، مجموعه بهم پیوسته‌ای است که اجزای آن به شکل پویا در حال فعالیت هستند.

کوی با اشاره به وجود 300 نقطه سیل‌خیز در شهر تهران خاطرنشان کرد: باید با طبیعت آشتی کرد مگرنه طبیعت از شما انتقام می‌گیرد. آب و طبیعت با یکدیگر رابطه دائمی دارند و اگر ما این رابطه را قطع کنیم، باید منتظر پیامدهای ناشی از آن باشیم. یکی از این پیامدها آن است که ما با مسئله فرونشست در تهران روبه‌رو هستیم.

این پژوهشگر برجسته در حوزه آب و محیط زیست با تاکید بر ضرورت طراحی و تدوین برنامه جامع برای حفاظت از منابع آبی ابراز داشت: هم‌اکنون مصرف سرانه آب خانگی در ایران، 220 لیتر نفر – روز است در حالی که در دنیا این سرانه به زیر 100 لیتر کاهش یافته و حتی برخی از کشورهای توسعه یافته برنامه دارند این میزان را به زیر 80 لیتر برسانند.

محمدعلی معصومی، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور هم در این همایش بیان کرد: فضای سبز در شرایط فعلی، در وضعیت مطلوبی قرار دارد ولی عمده نگرانی ناشی از کاهش منابع آبی برای آبیاری است. ایران کشوری است که از نظر فضای سبز صاحب سبک بوده و باغ‌هایی از قدیم‌الایام در ایران وجود داشته‌اند. همچنین در ایران درختان کهنسالی وجود دارد که عمر برخی از آنها به بیش از دو هزار سال می‌رسد.

وی افزود: فلور استان تهران بسیار غنی است و 1600 گونه گیاهی از 530 جنس و 82 تیره است که 167 گونه، به صورت انحصاری فقط در استان تهران از دست تا ارتفاعات یافت می‌شوند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در سال 57 فقط 75 پارک در تهران وجود داشت، یادآور شد: هم‌اکنون دو هزار و 268 پارک به مساحت شش هزار هکتار در تهران وجود دارد. کمربند سبز شهر تهران 41 هزار و 582 هکتار بوده و گیاهان آن شباهتی به گیاهان موجود در پارک‌های شهر تهران ندارد. باغات تهران نیز فضاهای ایده‌آلی بوده که می‌توان آنها را به پارک تبدیل کرد.

معصومی چنار، زبان گشنجک، نارون، سرو، آزاد، توت، گردو و داغداغان را درختان بومی ایران برشمرد و با تشریح ویژگی‌های درختان وارداتی، خواستار توجه بیشتر به درختان بومی برای کاشت در عرصه فضاهای سبز شهر تهران شد.

وی با تشریح نقش و وظیفه باغ گیاهشناسی تهران، بر آمادگی این موسسه برای همراهی و همکاری با مدیریت شهری تهران برای تغییر الگوی کشت تاکید کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق