نماینده اراک: دخالت نهادهای مختلف در فرایند قانونگذاری زیبنده نیست


نماینده اراک: دخالت نهادهای مختلف در فرایند قانونگذاری زیبنده نیست

تهران-ایرنا- عضو فراکسیون امید با بیان اینکه نامزد انتخابات مجلس بعدی نخواهد شد، دلیل این اقدام را دخالت نهادهای مختلف در فرایند قانونگذاری عنوان کرد و گفت: دخالت نهادهای مختلف در فرایند قانونگذاری زیبنده نظام اسلامی نیست.

«سیدمهدی مقدسی» نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از انصراف خود از ثبت‌نام نمایندگی مجلس یازدهم خبر داد و گفت: تا زمانی که در مجلس حضور دارم وظایف نمایندگی مردم در مجلس را به نحو احسن و به صورت کارشناسی انجام می‌دهم، اما با توجه به ضعف هایی هم که در مجلس دیدم، احساس کردم که در حوزه اجرا می‌توانم به کشور بیشتر کمک کنم.

تعداد قوانین کشور با توان دستگاه اجرایی تناسب ندارد

وی در بیان یکی از نقاط ضعف مجلس شورای اسلامی به تعداد بسیار زیاد قوانین موجود کشور اشاره کرد و توضیح داد: به عنوان مثال می‌توان به سرنوشت قوانین مفیدی اشاره کرد که در این دوره به تصویب رسیده که از نقاط قوت دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.
نماینده مردم اراک در مجلس گفت: تصویب قانون برنامه ششم توسعه از وظایف مجلس نهم بود اما به مجلس دهم محول شد که از اقدامات درخشان این مجلس بود. از مزیت‌های مهم این قانون افزایش سهم مدیریت زنان، افزایش سهم اعتبارات ورزشی، پیش‌بینی کافی برای دریافت مطالبات تامین اجتماعی از دولت و افزایش سهم اعتبارات عمرانی استان ها بود.
مقدسی اضافه کرد: علاوه بر قانون برنامه توسعه ششم، در مجلس دهم قوانین مترقی و موثر دیگری مانند قانون هوای پاک، قانون مدیریت بحران که تا پیش از این فقدان آن در کشور به شدت احساس می شد، نیز به تصویب رسید. قانون حمایت از معلولین، قانون توسعه نظام استاندارد، قانون حمایت از صنایع دستی و هنرمندان این صنایع، قانون حمایت از سرمایه گذاری در انرژی های پاک و تجدید پذیر از دیگر مصوبات مهم این مجلس بود.
عضو فراکسیون امید مجلس اضافه کرد: بحث افزایش اعتبارات دهیاری‌ها و شهرداری‌ها تحولی را خصوصا در دهیاری‌ها ایجاد کرده است، تصویب ۱.۵ میلیارد دلار برای اشتغال روستایی که با اذن مقام معظم رهبری انجام شد نیز از دیگر مصوبات مفید مجلس بود، اما تمامی این قوانین به دلیل تعداد فراوان قوانین و ضعف‌های دستگاه‌های اجرایی به صورت کامل اجرا نشد.
مقدسی افزود: امروز ما در کشور حدود ۱۲ هزار قانون مصوب مجلس داریم که در ادوار پیش و پس از انقلاب به تصویب رسیده‌اند. این تعداد که در مقایسه با سایر دموکراسی‌های جهان بسیار زیاد است و در مرحله اجرا تناقض‌ها و ابهام‌های فراوانی ایجاد کرده است.

در حوزه قانونگذاری دخالت می‌شود

عضو کمیسیون صنایع در ادامه به موانع فراقانونی مجلس در فرایند قانون‌گذاری اشاره کرد و گفت: در این مجلس قانون انتخابات تصویب شد که طی آن بحث استانی‌شدن انتخابات هم مطرح بود. اما متاسفانه در فرآیندهای بعدی این قانون متوقف شد و هیچ‌گاه برای اجرا به دولت ابلاغ نشد. البته امیدوارم در آینده این قانون مجددا برای رفع موارد مورد ابهام به مجلس بازگردد و از این وضعیت معلق نجات پیدا کند.
نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مورد دیگر لوایح چهارگانه موسوم به لوایح FATF بودند که دولت ارائه کرد. از نظر من اجرای این لوایح برای کشور ضروری بود و فوایدش بر مضراتش برتری داشت و در نهایت هم به رغم وجود موافقان و مخالفان، این لوایح در مجلس تصویب شدند. ولی متاسفانه امروز در مجمع تشخیص مصلحت متوقف شده‌اند.
وی ابراز امیدواری کرد این لوایح به نتیجه برسد و گفت: در صورت نهایی نشدن این لوایح،مشکلات عدیده‌ای برای کشور ایجاد می‌شود. امروز در جهان به جز کره شمالی و ایران همه کشورها مفاد این لوایح را اجرا می‌کنند.

عضو فراکسیون امید با بیان اینکه در انتخابات آتی مجلس حضور نخواهم داشت در توضیح علت این اقدام خود، گفت: یکی از دلایل انصراف از نامزدی مجلس این است که حوزه‌های دیگر در قانونگذاری دخالت می‌کنند که اصلا زیبنده نظام اسلامی ما نیست.
نماینده مردم اراک در مجلس یادآورشد: به عنوان مثال مجمع تشخیص مصلحت نظام جایگاه رفیعی در قانون اساسی دارد، اما همانطور که در مورد لوایح چهارگانه مشاهده شد، برخلاف متن صریح قانون در حوزه قانونگذاری دخالت می‌کند. مثال دیگر شیوه اجرای افزایش قیمت بنزین است که می‌شد با در نظر گرفتن نظرات کارشناسان و نمایندگان مردم در مجلس آن را به شیوه ای بسیار بهتر اجرا کرد و از تبعات اجتماعی و اقتصادی آن جلوگیری به عمل آورد.

جایگاه مجلس تضعیف شده است

مقدسی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری به مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جایگاه مجلس تضعیف شده است، دلیل انصراف از نامزدی در انتخابات مجلس این است که حداقل به خودم اجازه ندهم در تصمیماتی شریک باشم که شاید به ضرر کشور باشد. از سوی دیگر احساس می‌کنم نیاز امروز کشور بیشتر از تصویب قوانین جدید، تقویت حوزه اجرا است و با توجه به تجاربی که در حوزه اجرا دارم، می‌توانم در این حوزه موثرتر عمل کنم.

باید در انتخابات مجلس آینده مشارکت حداکثری داشت

نماینده مردم اراک با تاکید به اهمیت انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: با توجه به مسائلی که امروز کشور ما به آنها دچار است اعتقادم این است که همه مردم باید در انتخابات شرکت کنند و از تمام افراد فرهیخته و توانمندی که می‌توانند در حوزه قانونگذاری و نظارت به کشور خدمت کنند نیز دعوت می‌کنم که در فرصت موجود در انتحابات ثبت نام کنند و شرایط حضور حداکثری مردم را فراهم سازند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(اینفوگرافیک) تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی