30 میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری تکاب اختصاص یافت


30 میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری تکاب اختصاص یافت

مهاباد- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی گفت: در سال جاری 30 میلیارد ریال برای توسعه و بهبود زیرساخت‌های گردشگری تکاب اختصاص یافته است.

جلیل جباری روز دوشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه توسعه و بهبود زیرساخت‌های گردشگری تکاب در سال‌های اخیر شتاب خوبی گرفته است افزود: سال گذشته نیز ۵۰ میلیارد ریال به منظور افزایش خدمات و امکانات گردشگری در اماکن تاریخی این شهرستان هزینه شده بود.

وی بیان کرد: با بهبود خدمات و امکانات گردشگری، اقامت مهمانان و گردشگران در این شهرستان در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲ برابر افزایش یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی اظهار داشت: ارتقای زیرساخت‌های مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان و افزایش امکانات و خدمات گردشگری در این مجموعه، ساماندهی و توسعه مجموعه آب‌گرم احمدآباد و بهره‌برداری از هتل سینما تخت سلیمان از مهمترین اقدامات در راستای توسعه زیرساخت‌های گردشگری تکاب است.

جباری ادامه داد: همچنین اولین مرکز آموزش و ترویج صنایع دستی در سطح شهرستان‌های آذربایجان‌غربی در تکاب در حال احداث است که هم‌اکنون از بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه جهت‌گیری دولت در توسعه زیرساخت‌های گردشگری در آذربایجان‌غربی به سمت تکاب بوده است اضافه کرد: علاوه بر احداث و تکمیل هتل تخت سلیمان، ۶ واحد بوم‌گردی در تکاب نیز احداث شده که مورد توجه و استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

«جباری»، با اشاره به اینکه ساماندهی و احداث راه دسترسی مناسب به جاذبه طبیعی چمن متحرک «چملی گول» تکاب از مهمترین اقدامات در توسعه زیرساخت‌های گردشگری این شهرستان محسوب می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی با تشریح اقدامات انجام یافته در حوزه مرمت و حفاظت آثار تاریخی تکاب نیز گفت: پل تاریخی ساروق، مسجد تاریخی و یخچال طبیعی روستای «اغولبیک» و «قلعه رشیدالدوله» روستای «دورباش» تکاب در چند سال گذشته مرمت شده است.

جباری با بیان اینکه از ۶ اثر طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی در آذربایجان غربی چهار اثر در تکاب واقع شده است افزود: گام بزرگی در ثبت آثار طبیعی تکاب در فهرست آثار ملی در دولت تدبیر و امید برداشته شده است به طوری که در ۶ سال گذشته کوه میان تهی «زندان سلیمان» در نزدیکی مجموعه تخت سلیمان، «زندان برنجه»، «زندان نبی‌کندی» و چمن متحرک تکاب در فهرست آثار طبیعی ثبت ملی قرار گرفت.

وی اظهار داشت: کوه میان تهی مخروطی شکل زندان سلیمان که یکی از جاذبه‌های طبیعی منحصربفرد منطقه به شمار می‌رود به عنوان اولین اثر طبیعی استان آذربایجان‌غربی، ثبت ملی شده است.

«جباری»، اضافه کرد: جشنواره منطقه‌ای تخت‌سلیمان نیز با هدف معرفی بیشتر و بهتر این مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری و تلاش برای جذب گردشگران در فصل‌های پاییز و زمستان و ماه‌های خارج از فصل گردشگری با مشارکت استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، گیلان، اردبیل و زنجان روزهای ۱۴ و ۱۵ آذرماه جاری در این شهرستان برگزار خواهد شد.

مجموعه میراث فرهنگی تخت سلیمان تکاب در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهارمین اثر ملی کشور در فهرست جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است و هم‌اکنون آثار و بقایای دوره‌های تاریخی ساسانی و ایلخانی از جمله برج‌ها، باروها و بقایای آتشکده آذرگشنسب، یکی از سه آتشکده مهم ایرانیان باستان، در اطراف دریاچه‌ای اسرارآمیز این مجموعه خودنمایی می‌کند.

تکاب با ۸۱ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع است و بیش از ۱۷۰ اثر میراث فرهنگی و گردشگری تاریخی و طبیعی ثبت شده ملی دارد؛ آثار این مجموعه یکی از مهمترین مقصدهای گردشگران خارجی در سفر به ایران است.

چمن متحرک «چملی‌گول» ، آبشار دوقلوی «قینرجه»، زندان سلیمان، مجموعه چشمه‌های آبگرم احمدآباد و قینرجه، کاخ‌ها و خانه‌های اربابی از سایر آثار طبیعی و تاریخی شهرستان تکاب است

در این شهرستان ۲ باب هتل و ۶ واحد بوم‌گردی در مجموع به ظرفیت بیش از ۶۰۰ تخت وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات