بازار داغ اخبار مسجدی در ایران و جهان/ از بزرگداشت شخصیت‌ها تا حمایت از مسجدالاقصی


بازار داغ اخبار مسجدی در ایران و جهان/ از بزرگداشت شخصیت‌ها تا حمایت از مسجدالاقصی

برگزاری ماراتن «از کویت تا بیت‌المقدس» برای حمایت از مسجدالاقصی، بزرگداشت حجت‌الاسلام مرتضی عاملی، برگزاری جشنواره «امام المتقین(ع)» و بزرگداشت آیت‌الله افتخاری در همایش «ستارگان محراب» ازجمله اخبار حوزه مسجد در 11 آذرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در یازدهمین روز از آذرماه ۹۸:

بزرگداشت آیت‌الله افتخاری در همایش «ستارگان محراب»

بازار داغ اخبار مسجدی در ایران و جهان/ از بزرگداشت شخصیت‌ها تا حمایت از مسجدالاقصی

مراسم بزرگداشت آیت الله «سید جمال الدین افتخاری» در قالب سلسله نشست های ستارگان محراب، پنجشنبه، 14 آذر ماه بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد صاحب الزمان(عج) واقع در بزرگراه شهید نواب صفوی، خیابان کمیل، تقاطع خیابان خوش جنوبی برگزار می شود.

این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام «سیدناصرالدین نوری زاده»، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار می شود.

آیت الله سید جمال الدین افتخاری در سال 1295 هجری شمسی در شهرستان آوج متولد شده و پس از تحصیل در مکتبخانه آن شهرستان، رهسپار حوزه علمیه قم شد؛ ایشان در قم از محضر حضرت آیت الله العظمی بروجردی بهره های فراوانی برد. وی پس از نائل شدن به درجه اجتهاد به دعوت حضرت آیت الله آخوند ملاعلی معصومی همدانی، متولّی حوزه علمیه همدان، عازم این شهر شده و در آن حوزه علمیه مشغول به تدریس می شوند؛ در حوزه علمیه همدان مفاخری همچون حضرات آیات نوری همدانی، محی الدین انواری و شهید دکتر مفتح تحصیل و از کرسی تدریس آیت الله افتخاری نیز استفاده کرده اند.

آیت الله افتخاری در دهه 1330 به تهران عزیمت کرد و در مسجد صاحب الزمان(عج) به عنوان امام جماعت به ارشاد مردم و تبلیغ معارف دینی مشغول شد و در زمینه تفسیر قرآن کریم جلسه ای ویژه ائمه جماعات مساجد غرب تهران راه اندازی کرد.

وی در ایام مبارزه با رژیم منحوس ستمشاهی چندین مرتبه همراه با مردم در راهپیمایی شرکت داشته و پس از قیام مردم در خرداد 1342 به علت نام بردن از حضرت امام خمینی(ره) در سخنرانی هایش چندین بار توسط نیروهای ساواک تهدید شد؛ در دوران دفاع مقدس نیز خدمات ارزنده ای توسط ایشان به نظام مقدس جمهوری اسلامی ارائه شد.

حضور فعال و اقدامات فاخر آیت الله افتخاری در مسجد صاحب الزمان(عج) سبب شد تا این مسجد در زمره مساجد فعال قرار گرفته و برنامه های آن با استقبال چشمگیر مردم مواجه شود، تا جایی که به جهت اقبال گسترده متدینین، با مدیریت ایشان فضای مسجد توسعه یافت.

محبت نسبت به اهل بیت(ع)، امانت داری، احترام به نمازگزاران و سایر اقشار، توجه به صله رحم، دستگیری از مستمندان و پرهیز از دنیاطلبی از جمله سجایای اخلاقی سید جمال الدین افتخاری بود که زبانزد همگان است. آن مرحوم بیش از نیم قرن امامت جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) را بر عهده داشته و از سال 1390 به علت کهولت سن و بیماری از حضور در مسجد معذور شد و سرانجام در تیر ماه سال 1397 رحلت کرد.

یادآور می شود، برگزاری سلسله نشست‌های «ستارگان محراب» به منظور معرفی چهره‌های برجسته و مفاخر امامان جماعات مساجد استان تهران و با هدف الگوسازی برای نسل جوان و استحکام و پیوند آنان با روحانیت شیعی از سال‌های گذشته در دستور کار مرکز رسیدگی به امور مساجد است.

در سال های گذشته و سلسله همایش های ستارگان محراب بزرگداشت آیت‌الله برهان، آیت الله شیخ محمد حسین زاهد، آیت الله شاه آبادی، آیت الله مهدوی کنی، آیت الله خوانساری، آیت الله خوشوقت، آیت الله شیخ مرتضی زاهد، آیت الله حدیدی، آیت الله فیروز آبادی و آیت الله ایروانی و آیت الله انواری و ملاعلی کنی، آیت الله محمد تقی آملی، سید محمدرضا علوی تهرانی و آیت الله محمود تحریری، آیت‌الله آشتیانی و … برگزار شده است.

افزایش روزافزون تعداد مساجد در ژاپن

بازار داغ اخبار مسجدی در ایران و جهان/ از بزرگداشت شخصیت‌ها تا حمایت از مسجدالاقصی

به نقل از «مصرالعربیه»، روزنامه ژاپنی «ماینیچی شیمبون» در گزارش خود منتشر کرد: تعداد مساجد و مسلمانان به شکل مستمر در کشورهای آسیایی رو به افزایش است.

در این گزارش آمده است: سال های اخیر شاهد افزایش تعداد دانشجویان و کارگران از کشورهای اسلامی هستیم که به ژاپن می آیند و به همین میزان به تعداد مساجد در مناطق مختلف کشور افزوده می شود.

این روزنامه به تحقیقات «هیبوفومی تانادا»، استاد علوم انسانی در دانشگاه «واسیدا» استناد کرده و آورده است: تعداد مساجد تا پایان سال 2018 میلادی در ژاپن به 105 مسجد رسید.

این روزنامه نوشت: مساجد در ژاپن فقط اماکن عبادی نیستند کارهای اجتماعی دیگر مانند آموزش را نیز انجام می دهند.

در ادامه گزارش آمده است: با وجود افزایش مساجد در این کشور سوال اینجا است که چگونه می توان همزیستی مسالمت آمیز با جامعه ژاپن پیدا کرد؟ این روزنامه در ادامه در پاسخ به این سوال نوشت: در مسجد و مرکز تحقیقات اسلامی در یکی از ساختمان های کیوتو در غرب ژاپن حدود 50 تا 100 مسلمان جمع می شوند.

«رمضان میرزا» (53 ساله) مدیر شرکت مجاور این مسجد، ساختمان این مسجد را 10 سال پیش خریداری کرده و 8 سال است که این مکان عبادی افتتاح شده است.

در این منطقه، تعداد بسیاری شرکت های خرید و فروش خودرو است که به طور تدریجی به مرکزی برای حضور کسانی که از کشورهای اسلامی به ژاپن می آیند تبدیل شده است.

میرزا در این باره نوشت: پس از آنکه شرکت را تاسیس کردم، تصمیم گرفتم برای مسلمانان کاری بکنم و یک مکان برای مسجد خریداری کردم.

»محمد علی» (37 ساله) که از بنگلادش از 6 سال پیش که به ژاپن آمده کار خود را در زمینه خرید و فروش خودرو آغاز کرد. وی در این باره گفت: من سالی یک بار به کشور خود باز می گردم و همسر و فرزندانم از من دور هستند و برای همین حضور من در مسجدی که نزدیک خانه ام است به من آرامش می دهد.

«خالد سلطان» (30 ساله) که سوری تبار است و هفت سال پیش با برادر کوچک تر (25 ساله) خود به این کشور آمده نیز، گفت: با وجود دور بودن از وطن، دیدن دوستانم در مسجد حس خوبی به من می دهد.

وی اظهار کرد: پیش از افتتاح این مسجد مجبور بودم با قطاری دوساعته به مسجد «کوب» در غرب ژاپن بروم.

بنابراین گزارش، مسجد«یاواتا» یک موسسه دینی و مرکز تحقیقات اسلامی است که با مشارکت دانشگاه ژاپن ساخته شده است.

گفتنی است، اسلام در ژاپن قدمت زیادی ندارد و بیشتر مسلمانان ژاپن مهاجر هستند، اما در طول این سال ها به تعداد مسلمانان در این کشور افزوده شده است.

برگزاری جشنواره «امام المتقین(ع)»/ معرفی برترین‌ها همزمان با ۱۳ رجب

بازار داغ اخبار مسجدی در ایران و جهان/ از بزرگداشت شخصیت‌ها تا حمایت از مسجدالاقصی

مهلت شرکت در ششمین جشنواره «امام المتقین(ع)» که از دهه ولایت و امامت آغاز شده تا ۱۱ بهمن ماه ادامه دارد و آئین اختتامیه آن 13 رجب (۱۸ اسفند ۹۸) همزمان با سالروز ولادت امام علی(ع) و به میزبانی استان لرستان برگزار می شود.

اهداف جشنواره:

فراهم کردن بستر مساجد برای معرفی سلوک اخلاقی و اجتماعی امیر المومنین(ع)، معرفی کتاب نهج البلاغه به مردم برای مطالعه هرچه بیشتر آن، تعریف شاخص های اجتماعی برای شناخت سبک زندگی علوی از اهداف این فراخوان است.

این جشنواره با محوریت سبک زندگی علوی و در قالب های قطعات ادبی و شعر، خوشنویسی و قصه گویی برگزار می شود.

بنابراین گزارش، آثار علاقه مندان باید در سه مقطع سنی16 تا 23 سال ، 23 تا 27 سال و 27 تا 35 سال داوری شود.

بازار داغ اخبار مسجدی در ایران و جهان/ از بزرگداشت شخصیت‌ها تا حمایت از مسجدالاقصی

قالب های مسابقه

قطعات ادبی و شعر

منظور از نثر در این جشنواره، ‌نثر شاعرانه ( دارای خیال ، عاطفه و...) با رعایت موارد فنی ادبیاتی است.

هر شاعر می تواند دو اثر را جهت شرکت در جشنواره، ارائه کند.

منظور از نثر در این جشنواره ، ‌نثر شاعرانه ( دارای خیال ، عاطفه و...) با رعایت موارد فنی ادبیاتی است.

آثار غیر مرتبط با موضوعات جشنواره ، از داوری و شرکت در جشنواره حذف خواهند شد.

همه شرکت کنندگان باید متن تایپ شده اثر خود رادر یک فایل ورد با فونت 14 BNAZANIN به دبیرخانه جشنواره ارسال شود.

دبیرخانه جشنواره از پذیرفتن آثاری که بدون مشخصات صاحب اثر باشد، معذور است.

اشعار با گویش های محلی با ارائه معنی فارسی و با رعایت قوام ادبی اثر، به صورت جداگانه داوری و بررسی خواهد شد

برگزار کننده جشنواره حق چاپ آثار را در قالب بولتن جشنواره و یا کتاب شاعران کانونهای مساجد برای خود،در نظر دارد.

هر استان می تواند یک اثر با شرایط خاص (مثلاً شعر بدون نقطه)و یا صاحب اثر با شرایط خاص (مثلاً شاعر نابینا) علاوه بر سهمیه های فوق به دبیرخانه جشنواره ارسال نماید

قصه گویی

روایت قصه از زبان یک راوی

مدت زمان قصه در حداکثر 5 دقیقه

ارسال فیلم در قالبmp4 و حجم حداکثر 400 مگا بایت

تصویربرداری با استفاده از ابزار دوربین، موبایل

تصویربرداری به صورت افقی و دارای صدای مطلوب

انتخاب پوشش مناسب با محتوای قصه و منطبق با قوانین جشنواره

تقویم جشنواره:

افتتاحیه جشنواره ۲۹ مرداد ماه ۹۸ مصادف با عید سعید غدیر خم

مهلت ارسال آثار تا ۱۱ بهمن ماه سال ۹۸

نفرات برگزیده ۲۲ بهمن ماه ۹۸ (مصادف با جشن پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران ) از طریق دبیرخانه دائمی جشنواره معرفی می شوند.

اختتامیه ۱۸ اسفند ۹۸ همزمان با ولادت امام علی(ع)

نشانی دبیرخانه دائمی جشنواره: لرستان،خرم آباد،میدان 22 بهمن مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خرم آباد، طبقه همکف.

محکومیت طرح ساخت شهرک صهیونیستی نزدیک «مسجد ابراهیمی»

بازار داغ اخبار مسجدی در ایران و جهان/ از بزرگداشت شخصیت‌ها تا حمایت از مسجدالاقصی

به نقل از «فتح میدیا»، «نفتالی بنت» از آغاز برنامه ریزی ها برای ساخت یک شهرک در قلب شهر «الخلیل» در منطقه بازار «حسبه» در جنوب کرانه باختری خبر داد.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد: این شهرک در نزدیکی مسجد ابراهیمی قرار دارد و در واقع ارتباط جغرافیایی با مسجد ابراهیمی ایجاد می شود.

در همین راستا، «تیسیر ابوسنینه»، شهردار الخلیل به وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ارتباط با این اقدام خطرناک هشدار داد و گفت: ساخت شهرک جدید صهیونیستی تمام منطقه را دچار تنش می ‌کند و اوضاع منطقه را به وضع انفجار می رساند که جلوی آن را نمی توان گرفت.

وی افزود: شهرداری الخلیل بنابر دستور مسوول تشکیلات خودگردان فلسطین تمام توان و امکانات خود را برای شکست این طرح و حمایت از سرزمین فلسطین و حفظ املاک شهروندان فلسطینی به کار خواهد گرفت.

تیسیر ابوسنینه تاکید کرد: هتک حرمت به مسجدابراهیمی منطقه را به بحران می کشاند و جهانیان باید در برابر این اقدامات سکوت خود را بشکنند و رژیم صهیونیستی را مجبور کنند به مصوبات قانونی بین المللی احترام بگذارد، زیرا هر گونه تغییر در وضعیت سرزمین های اشغالی جرم شناخته می شود.

شهردار الخلیل در ادامه از کشورهای جهان، سازمان های حقوق بشری خواست از شهرک قدیمی و ساختمان های آن حمایت کرده و اجازه تغییر و ساخت شهرک سازی را به صهیونیست ها ندهند.

بزرگداشت خالق جامع‌ترین اثر درباره سیره پیامبر(ص) برگزار می‌شود

بازار داغ اخبار مسجدی در ایران و جهان/ از بزرگداشت شخصیت‌ها تا حمایت از مسجدالاقصی

مراسم بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین «سید جعفر مرتضی عاملی» از مورخان و پژوهشگران حوزوی، امروز (دوشنبه، 11 آذرماه) از ساعت 15 و 30 تا 17 در مسجد نور برگزار می شود.

بنا بر این گزارش، مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران، اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران و شورای عالی حوزه علمیه استان تهران، این مراسم را برگزار می کنند.

این گزارش می افزاید، مرتضی عاملی از عالمان شیعه اهل لبنان بود که در تاریخ اسلام و تشیع و سیره‌ نگاری اهل ‌بیت (ع) تخصص داشت و نویسنده جامع ترین سیره پیامبر اسلام (ص) از نگاه شیعه بود.

یادآور می شود، مسجد نور در تهران، میدان فاطمی، واقع شده است.

مسجد «مینا»؛ قطب گردشگری در مصر

به نقل از «الیوم السابع» ده ها گردشگر از نژادهای مختلف از مسجد «مینا» در منطقه «سقاله» شهر غردقه بازدید کردند.

شرکت های گردشگری دریای سرخ به طور معمول این بازدیدها را برای گردشگران ترتیب می دهد.

این مسجد به دلیل آنکه در کنار ساحل دریای سرخ قرار دارد، یکی از جاذبه های گردشگری به شمار می رود و معماری اسلامی آن بر گردشگران خارجی تاثیر می گذارد.

گردشگران همچنین از کارگاه ساخت قایق و سازه های دریایی نزدیک این مسجد نیز بازدید کردند.

بنابر گزارش ها، مسجد مینا در شهر غردقه از زمان افتتاح خود در سال 2012 میلادی به قطب گردشگری این منطقه تبدیل شده است و هیچ روزی از ایام هفته نیست که شاهد حضور گردشگران در این مسجد نباشد.

گردشگران خارجی با پوشش اسلامی وارد این مسجد شده و در ساعت های غیر از نماز به بازدید از این مسجد می آیند.

در این مسجد احترام بسیاری به گردشگران گذاشته می شود و مدیریت مسجد درباره آموزه های اسلامی و معماری مسجد توضیحاتی را به گردشگران ارائه می دهد.

بازار داغ اخبار مسجدی در ایران و جهان/ از بزرگداشت شخصیت‌ها تا حمایت از مسجدالاقصی

برگزاری ماراتن «از کویت تا بیت‌المقدس» برای حمایت از مسجدالاقصی

بازار داغ اخبار مسجدی در ایران و جهان/ از بزرگداشت شخصیت‌ها تا حمایت از مسجدالاقصی

به نقل از «kuwaittimes»، «انجمن اصلاحات اجتماعی کویت» با همکاری «جوانان برای جامعه بیت المقدس» و کمک موسسه های رسمی و اجتماعی، اولین ماراتن 6 کلیومتری را روی پل جابر و با شعار «از کویت تا بیت المقدس» برگزار کرد.

این ماراتن برای اعلام همبستگی با مردم فلسطین و وفاداری به بیت المقدس و مسجدالاقصی برگزار شد.

«یعقوب الانصاری»، دبیر کل انجمن اصلاحات اجتماعی کویت در این باره گفت: این ماراتن در فضایی بسیار مشتاقانه برگزار شد و یک هزار و 500 نفر از گروه های سنی مختلف در آن شرکت داشتند.

وی با اشاره به حمایت مطلوب و رسمی کویت از مسئله فلسطین از همه آنهایی که برای موفقیت این ماراتن تلاش کردند، تشکر کرد.

انصاری مراتب قدردانی خود را از وزرای کشور و بهداشت و همچنین وزارت راه و شهرسازی کویت به عمل آورد.

رژیم صهیونیستی در جنگ 1967 میان اعراب و اسرائیل، بیت المقدس را که مسجدالاقصی در آن واقع شده است، اشغال کرد.

این رژیم در اقدامی که هرگز از سوی جامعه بین الملل به رسمیت شناخته نشد در سال 1980 کل بیت المقدس را به سرزمین های اشغالی الحاق کرد و آن را پایتخت همیشگی و غیرقابل تقسیم کشوری یهودی دانست.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق