از آخرین اخبار مربوط به حج و عتبات تا برگزاری جشنواره‌ها و اجلاس‌های قرآن و معارفی


از آخرین اخبار مربوط به حج و عتبات تا برگزاری جشنواره‌ها و اجلاس‌های قرآن و معارفی

آغاز ثبت‌نام در بیست‌ودومین دوره عتبات دانشگاهیان از اوایل دی‌ماه، اعلام فراخوان روحانیون کاروان‌های حج 99، برگزاری اجلاس سراسری نماز 21 آذر ماه و آغاز سی‌وچهارمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان ازجمله اخبار قرآن و معارف در 11 آذرماه است.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در یازدهمین روز از آذرماه ۹۸:

آغاز ثبت‌نام در بیست‌ودومین دوره عتبات دانشگاهیان از اوایل دی‌ماه

از آخرین اخبار مربوط به حج و عتبات تا برگزاری جشنواره‌ها و اجلاس‌های قرآن و معارفی

نام‌نویسی بیست‌ودومین دوره عتبات دانشگاهیان از اوایل دی‌ماه آغاز می‌شود و اعزام‌ها نیز از بهمن تا اردیبهشت‌ماه صورت می‌گیرد.

بنابر این گزارش، اعزام دانشگاهیان به عتبات هر سال در دو دوره صورت می‌گیرد، به طوری که ثبت‌نام نخستین دوره اواخر بهار و دومین دوره نیز اواسط پاییز انجام می‌شود.

در روزهای اخیر با توجه به فرازونشیب‌هایی که در اعزام زائران عتبات وجود داشت، ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان تاکنون برای نام‌نویسی از دانشگاهیان متقاضی سفر به عتبات اقدام نکرده، اما قرار است اوایل دی‌ماه با تأخیر چند هفته نسبت به سال‌های گذشته، از دانشگاهیان علاقه‌مند به سفر عتبات ثبت‌نام به عمل بیاورد.

بر همین اساس نام‌نویسی بیست‌ودومین دوره عتبات دانشگاهیان اوایل دی‌ماه در گروه‌های دانشجویان دختر مجرد، دانشجویان پسر مجرد و متأهلین از سوی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان آغاز می‌شود. اعزام‌ها نیز از بهمن‌ماه پس از امتحانات دانشجویان تا اوایل اردیبهشت‌ماه صورت می‌گیرد.

در هر دوره زائران دانشگاهی به قید قرعه انتخاب می‌شوند که با توجه به بالا بودن تقاضای دانشگاهیان برای اعزام به عتبات در ایام نوروز، در صورت انتخاب ایام خاص توسط دانشگاهیان، احتمال پذیرفته شدن آن‌ها در قرعه‌کشی کمتر خواهد بود.

هر سال برای اعزام دانشگاهیان به عتبات تسهیلات خاصی در نظر گرفته می‌شود، به طوری که سال گذشته به زائران کاروان‌های هوایی تا سقف ۳ میلیون تومان و به کاروان‌های زمینی تا سقف ۲ میلیون تومان وام کم‌بهره تعلق گرفت. همچنین در بیست‌ویکمین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات بیش از ۱۲ هزار نفر از دانشگاهیان در قالب ۳۵۰ کاروان به صورت زمینی و هوایی به عتبات مشرف شدند.

فراخوان روحانیون کاروان‌های حج ۹۹ اعلام شد

از آخرین اخبار مربوط به حج و عتبات تا برگزاری جشنواره‌ها و اجلاس‌های قرآن و معارفی

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین «علی پروانه» از اعلام فراخوان روحانیون کاروان‌های حج 99 خبر داد و گفت: همه ‌ساله روحانیون واجد شرایط اعزام به حج، دعوت می‌شوند و از این میان برخی به علت مشکلات شخصی از تشرف به حج انصراف می‌دهند. انصراف روحانیونی که برای اعزام در حج دعوت می‌شوند علاوه بر تأخیر در پاسخگویی نیاز استان‌ها به روحانیون، منجر به تأخیر در تشکیل جلسات آموزشی کاروان ها نیز می شود.

مدیر جذب و ساماندهی معاونت فرهنگی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: از آنجایی‌که تخصیص استانی بر اساس محاسبه بالاترین بومی بودن روحانیون در زمان تخصیص صورت می‌گیرد، این گروه انصرافی با اشغال فهرست نیاز، موجب می‌شوند روحانیون واجد امتیاز کمتر به استان‌های دیگر سرریز شوند و پس از انصراف آن‌ها، به دلیل نیاز ایجاد شده، گاه افرادی از این استان‌ها دعوت می‌شوند که نسبت به افراد مازاد دور قبل از اولویت کمتری برخوردارند. به این دلیل و با هدف سرعت بخشیدن در آغاز فرآیند تعیین روحانیون حج 99، در این مرحله به‌عنوان پیش دوره حج از روحانیونی که احتمال دارد در حج 99 مشرف شوند، دعوت به‌عمل‌آمده است.

حجت‌الاسلام پروانه از روحانیونی که در حج 99 امکان اعزام ندارند، خواست انصراف خود را به‌وسیله سامانه‌ایی که دعوت شدند به آدرس: http://beseh-farhangi.hajj.ir اعلام کنند و افزود: روشن است که با اعلام انصراف فعلی، این افراد از فهرست سال 99 حذف و در صورت داشتن شرایط در اولویت اعزام سال 1400 قرار خواهند گرفت. از این ‌رو به‌ منظور حفظ قابلیت برنامه‌ ریزی، تنها کسانی اعلان آمادگی کنند که از فراهم بودن شرایط خود اطمینان دارند؛ زیرا انصراف بعد از اعلام آمادگی به محدودیت اعزام‌های بعدی ایشان می‌انجامد.

وی تأکید کرد: طول دوره سال جاری احتمالاً 45 روز محدوده تاریخ عملیات حج از تاریخ 6ا تیرماه 1399 مصادف با 5 ذی‌القعده 1441 تا 5 شهریور 1399 مصادف با 7 محرم 1441 خواهد بود و با توجه به‌ ضرورت همراهی روحانیون با کاروان در طول سفر و به دلیل برهه طولانی زمان اعزام و برگشت تدریجی کاروان ها، عزیزان روحانی حتماً به امکان حضور در کل دوره سفر توجه داشته باشند. زیرا متأسفانه امکان برگشت پیش از موعد فراهم نیست.

مدیر جذب و ساماندهی معاونت فرهنگی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت افزود: با توجه به گرمای موسم حج روحانیونی که به دلیل پزشکی، توان همراهی در کاروان را ندارند حتماً از اعلام آمادگی خودداری کنند. البته جهت احراز توانایی جسمی لازم، در سال جاری تمامی روحانیون، معین و معینه‌ها توسط هیئت پزشکی مورد معاینه و آزمایش پزشکی قرار می گیرند.

وی تاکید کرد: تعداد روحانیونی که در این مرحله دعوت شدند بیش از نیاز حج 99 است. پس فقط بخشی از دعوت‌شدگان حاضر برای حج دعوت خواهند شد و استعلام فعلی به معنی دعوت برای حج 99 نبوده، تنها جهت کسب اطلاع برای برنامه‌ریزی‌های بعدی است. داوطلبانی که برای اعزام در سال جاری اعلام آمادگی می‌کنند پس از تعیین تعداد دقیق کاروان هر استان بر اساس اولویت بومی بودن به استان تخصیص داده می شود.

حجت‌الاسلام پروانه، مهلت اعلام آمادگی روحانیون کاروان‌های حج را پایان روز شنبه، 16 آذرماه اعلام کرد و افزود: روحانیون واجد شرایط اعزام به حج تمتع 99 که این مدیریت برای آن‌ها پیامک ارسال کرده است با مراجعه به صفحه شخصی خود در سامانه کارگزاران فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری به آدرس http://beseh-farhangi.hajj.ir حداکثر تا پایان روز شنبه 16 آذرماه آمادگی خود را برای اعزام اعلام کنند و افرادی که در حج 99 امکان اعزام ندارند، انصراف خود را به ‌وسیله همین سامانه اعلام کنند.

وی یادآور شد: روحانیونی که به‌عنوان معین سه سفر به حج مشرف شده اند در صورتی که امسال نوبت تشرف آن‌ها باشد در چند روز آینده و در سه منطقه تهران، قم و مشهد به شورای ارتقاء دعوت می شوند و در صورت تائید در شورا به‌ عنوان روحانی حج فراخوانده می‌شوند و در غیر این صورت به‌عنوان معین مشرف خواهند شد.

مدیر جذب و ساماندهی معاونت فرهنگی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه دعوت‌شدگان در این مرحله کسانی هستند که تا سال 1396 به حج مشرف شده اند، خاطرنشان کرد: کسانی که آخرین تشرف آن‌ها سال 91 و قبل از آن است در صورت تمایل به اعزام به حج 99 باید درخواست خود را به‌ صورت مکتوب به بعثه منطقه محل سکونت خود تحویل دهند. تا درخواست‌های آن‌ها در شورای اعزام طرح و نسبت به آن تصمیم‌گیری و نتیجه به متقاضیان اعلام شود.

اجلاس سراسری نماز ۲۱ آذر ماه برگزار می شود/ارسال ۱۶ هزار اثر به دبیرخانه

از آخرین اخبار مربوط به حج و عتبات تا برگزاری جشنواره‌ها و اجلاس‌های قرآن و معارفی

«قاسم محمدی» در نشست منادیان نور با اشاره به برگزاری بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز با موضوع نماز و مدرسه در ۲۱ آذر در استان گلستان اظهار کرد: در این اجلاسیه پیام مقام معظم رهبری قرائت خواهد شد و همچنین افراد فرهیخته ای مثل حجت الاسلام و المسلمین قرائتی و برخی وزرای کشور نیز حضور دارند و نشست‌های مختلفی با حوزه و دانشگاه و علمای اهل سنت و تشیع برگزار می شود.

مدیر ستاد اقامه نماز استان گلستان ادامه داد: پیش از برگزاری این اجلاسیه در تمام شهرستان‌های استان همایش و برنامه هایی برگزار شد و همچنین این اجلاس مورد استقبال قرار گرفته و ۱۶ هزار اثر به دبیرخانه بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز رسیده است و از میان آثار رسیده به اجلاسیه سراسری نماز ۱۱ هزار اثر مربوط به استان گلستان است.

محمدی ابراز کرد: پیش از برگزاری این اجلاسیه، جشنواره گلدسته های سرو در استان گلستان برگزار شد که به این جشنواره سراسری ۳۰ هزار اثر رسیده بود و از افراد برگزیده در این جشنواره تقدیر شد.

وی تصریح کرد: شعار ما این است که این اجلاسیه اختتامیه نیست و افتتاحی برای سایر فعالیت های نماز است و مدیران ما به این مسئله ورود پیدا کنند و فضای تبلیغی ادارات را در راستای تحقق فرمان مقام معظم رهبری برای اقامه نماز فراهم سازیم.

آغاز طرح اسکان شبانه رایگان زائران امام رضا(ع)

از آخرین اخبار مربوط به حج و عتبات تا برگزاری جشنواره‌ها و اجلاس‌های قرآن و معارفی

در جهت افزایش رفاه حال زائران بارگاه منور رضوی از جمعه، ۸ آذرماه اجرای طرح «اسکان شبانه رایگان برای زائران حرم مطهر رضوی» آغاز شد و از این پس زائرانی که نیاز به استراحت دارند با سرویس رفت و برگشت به فضایی که در پایانه مسافربری آماده‌سازی شده منتقل می شوند.

در این فضا امکاناتی چون تخت خواب، پتو و ملحفه تمیز، حمام، سرویس بهداشتی و صبحانه تدارک دیده شده و تا ۱۰ صبح پذیرای زائران است.

برای رفاه بیشتر زائران هر شب ۳ دستگاه مینی‌بوس در ورودی باب الرضا(ع) حرم مطهر از ساعت ۸ شب تا ۱ بامداد کار انتقال زائران به ترمینال مسافربری را بر عهده دارند.

افرادی در اداره انتظامات حرم مطهر، دفاتر هماهنگی و ورودی‌های صحن‌های حرم امام رضا(ع) مستقر هستند و این مهم را دنبال می کنند.

آغاز سی‌وچهارمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان

از آخرین اخبار مربوط به حج و عتبات تا برگزاری جشنواره‌ها و اجلاس‌های قرآن و معارفی

مراسم افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور، فردا، دوشنبه، ۱۲ آذرماه، ساعت ۹ صبح در مجتمع پیامبر اعظم(ص) دانشگاه آزاد اسلامی شیراز برگزار می‌شود.

این مراسم با تلاوت «وحید سروستانی» قاری ممتاز استان فارس و حضور مهدی قبادی، به عنوان مجری برنامه آغاز می‌شود و در این مراسم، کاوه پیشقدم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فارس به حاضران خیر مقدم می‌گوید و سپس گزارشی از روند این دوره از مسابقات ارائه می‌شود، در ادامه حجت‌الاسلام والسلمین ابراهیم کلانتری، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به سخنرانی می‌پردازد.

در ادامه این مراسم، کلیپی درباره فرآیند اجرایی جشنواره پخش می‌شود و پس از آن حجت‌الاسلام والمسلمین شریفانی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی سخنرانی می‌کند و پس از آن گروه تواشیح و همسرایی منتخب دانشگاه آزد اسلامی به اجرای برنامه می‌پردازد.

دیگر بخش این مراسم سخنرانی «عنایت‌الله رحیمی»، استاندار فارس است. در ادامه آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز درباره موضوع قرآن و تمدن‌سازی به سخنرانی می‌پردازد و سپس مسابقات در چهارسالن ویژه آقایان و بانوان انجام می‌شود.

یادآور می‌شود، اعضای هیئت داوران در بخش آقایان در رشته قرائت تحقیق، مهدی دغاغله، غلامرضا شاه‌میوه، سعید رحمانی، علی‌اکبر حشمتی، واضحی و در رشته حفظ کل محمد عباسی، محمود لطفی‌نیا، سیدجواد سادات‌فاطمی، امیر فتح‌پور و معتز آقایی است.

همچنین قضاوت بخش بانوان را در رشته قرائت مرضیه فیروز‌زاده، راضیه جمالی، الهام ماندگارمهر و معصومه عباسی‌نظری و در رشته حفظ قرآن گنبدی، سلطانی، طاهره میرغیاثی، مرجان نیاورانی و غصون مسلمی عهده‌دار هستند. این رقابت‌ها تا ۱۴ آذرماه ادامه دارد.

نهمین نشست اندیشه‌ورزی «والعصر» با موضوع اربعین برگزار می‌شود

از آخرین اخبار مربوط به حج و عتبات تا برگزاری جشنواره‌ها و اجلاس‌های قرآن و معارفی

نهمین نشست اندیشه‌ورزی «والعصر» با موضوع «تبیین جایگاه اجتماع عظیم اربعین در گام دوم انقلاب اسلامی» با حضور حجت الاسلام محمدمهدی اقبال، پژوهشگر و کارشناس مذهبی در حسینیه ایران برگزار می‌شود.

بنابر این گزارش، تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب، تسریع در رشد و انتشار گفتمان انقلاب اسلامی، تبیین صحیح و شفاف مواضع در چارچوب نظریه‌ نظام انقلابی، امیدآفرینی و افزایش روحیه جهادی و انقلابی در جامعه از اهداف برگزاری نشست‌های اندیشه‌ورزی «والعصر» است.

این نشست با شرکت جمعی از طلاب، روحانیون، پژوهشگران، فعالان فرهنگی، هنرمندان و علاقه‌مندان امروز (دوشنبه، 11 آذرماه ساعت 18:30) در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد واقع در بلوار شهید پاکنژاد برگزار می‌شود.

سلسله نشست‌های اندیشه‌ورزی «والعصر»، دوشنبه‌ هر هفته در یزد برگزار می‌شود.

تمدید مهلت شرکت در ششمین جشنواره «بانو امین» تا ۱۴ آذرماه

از آخرین اخبار مربوط به حج و عتبات تا برگزاری جشنواره‌ها و اجلاس‌های قرآن و معارفی

بنا به درخواست طلاب حوزه‌های علمیه خواهران، مهلت شرکت در ششمین جشنواره «بانو امین(ره)» تا روز پنجشنبه، ۱۴ آذرماه تمدید شد.

در این جشنواره، پایان‌نامه‌های دفاع شده سطح ۳ طلاب مراکز حوزوی خواهران (۹۸- ۹۷) و مقالات چاپ‌شده یا برگزیده در جشنواره‌ها و همایش‌های ملی و فراملی (۹۸-۹۷) پذیرفته می‌شوند.

محور ویژه این جشنواره «بیانیه گام دوم انقلاب» است و شرکت‌کنندگان باید فرم ثبت‌نام را تکمیل کنند و همراه با اثر خود به صورت فایل word یا PDF به نشانی banooamin.pajoohesh@jz.ac.ir ارسال کنند. همچنین اصل اثر به صورت چاپی (پرینت شده) به دبیرخانه جشنواره به نشانی ساختمان پژوهشگاه، طبقه سوم، دفتر همایش‌ها و جشنواره‌های علمی ارسال شود.

این جشنواره همزمان با بزرگداشت هفته پژوهش که هر سال مقارن با هفته پایانی آذر است، در جامعه الزهرا(س) برگزار می‌شود.

پژوهشگران روزهای شنبه تا پنجشنبه ساعت ۹ تا ۱۲ می‌توانند به دبیرخانه جشنواره مراجعه کنند یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۳۲۱۱۲۴۸۴ تماس بگیرند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)