موانع متعدد شهری که یک دهه پیش بدون مانع معرفی شد!


موانع متعدد شهری که یک دهه پیش بدون مانع معرفی شد!

رئیس بهزیستی شهرستان میبد با اشاره به معرفی میبد تحت عنوان «شهر بدون مانع» در سال 89، گفت: با وجود گذشت 10 سال از این رویداد هنوز 60 درصد از معابر عمومی این شهر برای معلولان مناسب‌سازی نشده است.

«محسن فلاح» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن گلایه از شهرداری و شورای شهر اسلامی میبد به دلیل کم‌توجهی به موضوع مناسب‌سازی شهر، اظهار کرد: میبد در سال ۸۹ به عنوان شهر بدون مانع نام گرفت اما بعد از گذشت ۱۰ سال از آن زمان هنوز به نتیجه شهر بدون مانع نرسیده و نه معابر و پیاده‌روها به طور کامل مناسب‌سازی شده و نه مشکل سد معابر مرتفع شده است.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی به عنوان گام نخست مناسب‌سازی، تصریح کرد: متأسفانه کوتاهی در این حوزه باعث شده تا دسترسی معلولان به ادارات، بانک‌ها، پارک‌ها و معابر عمومی شهرستان میبد برای جانبازان، معلولین، سالمندان و کودکان مناسب نباشد.
فلاح با بیان این که حتی برخی داروخانه‌های شهر که محل رفت و آمد بیمارانی است که نیازمند رمپ هستند نیز مناسب‌سازی نشده‌اند، گفت: در حال حاضر تنها ۴۰ درصد از معابر عمومی و اماکن میبد مناسب‌سازی شده و ۶۰ درصد مابقی تا شرایط ایده‌آل‌ برای معلولان فاصله دارند.

وی در ادامه شهرستان میبد را با وجود ۲۰۴۶ معلول دارای پرونده بهزیستی، دومین شهر پر معلول در استان یزد ذکر کرد و افزود: در حال حاضر ۱۵ درصد از معلولان میبدی زیر ۱۸ سال سن دارند، ۷۲ درصد بین سنین ۱۸ تا ۶۵ سال و مابقی نیز بیش از ۶۵ سال سن دارند.

وی عمده معلولیت‌ها در این شهرستان را با فراوانی ۴۸ درصد مربوط به معلولیت‌های حسی و حرکتی خواند و گفت: ۲۳ درصد معلولان شهرستان نیز شنوایی گفتاری، ۱۳ درصد معلولیت ذهنی و هشت درصد هم معلولیت بینایی و ۷ درصدمعلولیت روانی دارند.

این مسئول معلولان میبدی مرد را بیش از زنان معلول در این شهرستان اعلام و خاطرنشان کرد: ۶۸ درصد از جامعه معلولان شهرستان میبد را مردان تشکیل می‌دهند که عمدتاً به دلیل حوادث دچار معلولیت شده‌اند.

فلاح مهمترین عوامل معلولیت در این شهرستان را حوادث ترافیکی، حوادث ناشی از کار و ژنتیک معرفی کرد و با بیان این که پیشگیری از بروز حوادث ترافیکی و کار خارج از حوزه وظایف بهزیستی است، از اقدامات پیشگیرانه بهزیستی در حوزه ژنتیک خبر داد و افزود: بهزیستی علاوه بر انجام مشاوره‌های ژنتیک با انجام اقداماتی مانند غربالگری تنبلی چشم و شنوایی، طرح کنترل اضطراب و مواردی مشابه امر پیشگیری را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

وی با اشاره به فعالیت ۱۱ مرکز خاص معلولان در شهرستان و یک مرکز توانبخشی خیریه، عنوان کرد: ۱۳۷۰ معلول شهرستان مستمری بگیر و پرونده ۸۳۵ معلول نیز به مراکز غیردولتی واگذار شده و از مجموع معلولان شهرستان نیز ۱۲۰۰ نفر توسط سه مددکار اداره بهزیستی شهرستان خدمات‌دهی می‌شوند.دریافت می‌کنند.

رییس بهزیستی میبد در پایان نیز خاطرنشان کرد: پنج درصد از پرونده‌های معلولان شهرستان میبد متعلق به اتباع خارجی است که خدمات توانبخشی از جمله خدمات گفتار درمانی و فیزیوتراپی و نظیر آن را دریافت می کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...