از بین رفتن 10 درصد بافت عضلانی با استراحت مطلق/عدم تناسب 90 درصد سینک‌ها با اندام زنان


از بین رفتن 10 درصد بافت عضلانی با استراحت مطلق/عدم تناسب 90 درصد سینک‌ها با اندام زنان

یک دانشیار فیزیولوژی ورزش با بیان اینکه فرق زیادی بین ورزش و فعالیت فیزیکی وجود دارد که با ورزش قابل مقایسه نیست، گفت: به یکباره با ورزش های سنگین درصدد لاغر شدن نباشید.

دکتر رشید حیدری مقدم دوشنبه ۱۱ آذر در همایش هفته ملی سلامت بانوان در همدان، با انتقاد از شیوه نامناسب زندگی بیشتر افراد جامعه، ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد سینک های ظرفشویی تناسبی با اندام زنان ندارد و به مرور زمان اختلالات بسیاری برای بانوان به همراه خواهد داشت.

وی با تأکید بر نحوه صحیح ورزش کردن خاطرنشان کرد: فرد بی تحرک سالمی که روزانه هزار قدم برمی دارد نباید به یکباره سراغ ورزش های سنگین برود و روزانه ورزش خود را به صورت تدریجی آغاز کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه مداومت در ورزش و طولانی بودن آن مهمترین ویژگی ورزش است، تصریح کرد: در المپیاد چین سه نفر از کسانی که مدال گرفتند باردار بودند، از این رو بارداری منافاتی با ورزش ندارد.

وی به عوارض استراحت مطلق اشاره و بیان کرد: به ازای هر ۱۰ روز استراحت مطلق هفت تا ۱۰ درصد بافت عضلانی بدن از دست می رود. بانوان به صورت فیزیولوژیکی قوس کمر دارند که در بارداری و استراحت مطلق این عارضه برای آنها بیشتر می شود.

حیدری مقدم در پاسخ به افرادی که از نبود وقت گلایه دارند، خاطرنشان کرد: اگر ۲۰ درصد از زمان چک کردن تلگرام و واتساپ را کنار بگذاریم می توانیم ورزش کنیم.

وی چاقی و بی تحرکی را ویژه عموم افراد جامعه ندانست و اظهار کرد: در ورزش احساساتی نشوید، همانگونه که طی ۲۰ سال چاق شدید، همین گونه نیز لاغر خواهید شد، پس به یکباره با ورزش های سنگین درصدد لاغر شدن نباشید.

وی وضعیت کودکان جامعه را نگران کننده اعلام و یادآور شد: ۲۰ درصد بچه های ما چاق هستند و به طور قطع می توان گفت که آنها به سمت کج و معوج شدن پیش می روند.

رئیس بیمارستان فاطمیه همدان نیز در پاسخ به این سوال که آیا ورزش برای زنان باردار تأثیر بد دارد؟ گفت: وقتی تست بارداری یک خانم مثبت می شود او به شدت استراحت می کند چرا که معتقد است باید به جای دو نفر استراحت کند و به جای دو نفر غذا بخورد.

دکتر شهره علیمحمدی افزود: در کل دنیا پزشکان بر این باور هستند که خانم باردار باید تحرک ورزشی را کم کند اما حتی زمانی که افراد زایمان زودرس دارند نیز باید تحرک و ورزش وجود داشته باشند.

وی به فواید ورزش اشاره و بیان کرد: ورزش در دوران بارداری دیابت بارداری و خطر فشارخون بالای بارداری را کاهش می دهد و حدود ۲۰ درصد شیوع سزارین را کم می کند.

علیمحمدی با بیان اینکه با مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیدم که حتی در سقط نیز استراحت مطلق لازم نیست، تصریح کرد: تمام خانم ها در بارداری به جز افرادی که دارای ناراحتی قلبی و آمبولی ریه هستند، می توانند ورزش کنند و چندقلوزایی، جفت سرراهی و ... مانعی برای ورزش کردن در بارداری ندارند.

وی درباره ورزش های دوران بارداری نیز گفت: مادر باردار اگر از قبل ورزش انجام نداده می تواند پیاده روی، شنا، دویدن، دوچرخه ثابت و پیلاتس را به کار گیرد و از ورزش های اسکی، بوکس، اسب سواری ممانعت کند.

علیمحمدی ادامه داد: مادرانی که از قبل ورزش می کردند می توانند در دوران بارداری ورزش کنند و آنهایی که ورزش نمی کردند از سه ماهه اول و هفته های ۱۲ و ۱۳ ورزش را شروع و سه تا چهار بار در هفته و ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش کنند.

رئیس مرکز ناباروری امید همدان نیز گفت: خانم ها همیشه می گویند ما خیلی کار در منزل انجام می دهیم و چرا باید ورزش کنیم؟ در حالیکه هیچ تحرکی جای ورزش را نمی گیرد.

دکتر مرضیه فریمانی با تأکید بر نشاط مادران در جامعه، ادامه داد: اگر کسل و خموده باشیم نتایج مناسب را به دست نخواهیم آورد و اگر به شادی ‌و نشاط توجه نداشته باشید خانواده شادی نخواهید داشت.

دکتر محسن قره خانی، متخصص قلب و عروق نیز گفت: بین ورزش و فعالیت فیزیکی تفاوت های وجود دارد و تعاریف خاص خود را دارند.

وی با بیان اینکه ورزش یک تحرک خاص و حرفه ای است، ادامه داد: سالیان سال این مسئله ثابت شده که ورزش برای بدن مفید است و احتیاج به تفسیر زیادی ندارد. بیماری قلبی به افراد ورزشکار و غیرورزشکار مرتبط نیست و همه ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

قره خانی با بیان اینکه ورزش از استرس جلوگیری می کند، خاطرنشان کرد: استرس و پرخاشگری های حاد در برخی از موارد به سکته منجر شده است.

دکتر مهرانگیز زمانی، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی نیز با بیان اینکه تأثیر ورزش در پیشگیری از برخی بیماری ها امری غیرقابل انکار است، اظهار کرد: ورزش با کاهش چربی بدن از سرطان ها جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه سرطان در دنیا دومین علت مرگ و میر آدم ها است، تأکید کرد: در ابتدا محققان به این نتیجه رسیده بودند که ورزش از سرطان های رحم، سینه و کرون پیشگیری می کند اما اکنون به این نتیجه رسیده اند که بیشتر سرطان ها با ورزش کنترل می شود.

دکتر علی قلعه‌ایها، متخصص اعصاب و روان نیز با بیان اینکه اگر ورزش کنیم ناخودآگاه شادابی و نشاط به سراغمان خواهد آمد، اظهار کرد: متأسفانه ما برای ورزش کردن آموزش ندیده ایم و با اینکه از فواید ورزش آگاه هستیم اما لزوما به ورزش اهمیت نمی دهیم.

وی با بیان اینکه برخی نداشتن وقت، برخی نبود امکانات و برخی وجود فعالیت های ورزشی را بهانه برای عدم ورزش قرار می دهند، ادامه داد: تمام ورزشکاران قهرمانی بدن آسیب دیده ای دارند اما ورزش های ساده و معمولی آسیبی به بدن نمی رساند.

این متخصص اعصاب و روان با اشاره به اینکه بهترین ورزش پیاده روی است که بی هیچ امکاناتی قابل اجرا است، یادآور شد: همه در هفته نیم ساعت برای پیاده روی وقت داریم.

وی با بیان اینکه بدترین زمان برای ورزش صبح زود است، تصریح کرد: هر زمان که توانستید ورزش کنید اما بهترین وقت بعدازظهر است و حداقل ۱۰ دقیقه پیاده روی به صورت منظم و مرتب حتی الامکان در جمع باشد.

قلعه ایها با بیان اینکه زندگی ما ماشینی شده و تقریبا شبیه غربی ها زندگی می کنیم و مثل آنها می میریم و شبکه های ماهواره ای و اینترنتی ما را فلج کرده است، ادامه داد: بشر به سمت افسردگی درحال حرکت است و ما نباید به مرحله بیماری برسیم و سپس به فکر بیفتیم.

وی با بیان اینکه برخی از افراد فقط منتظر یک تلنگر برای ورزش هستند، تأکید کرد: لزومی ندارد ورزشکار شویم، پیاده روی تنها نیز کفایت می کند.

دکتر هادی غضنفری، روانشناس بالینی نیز گفت: اگر بخواهیم رفتار ما به عادت تبدیل شود باید برای خودمان پاداش قرار دهیم و خود را بشناسانیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403