دو بال که در تخریب محیط زیست ایران نقش دارند


دو بال که در تخریب محیط زیست ایران نقش دارند

رئیس پژوهشکده زیست فناوری خلیج فارس معتقد است اکوتوریسم در ایران یک پدیده نوظهور است و تخریب های صنعتی از یک سو و طبیعت گردی لجام گسیخته و بدون نظارت از سوی دیگر، دو بال در تخریب محیط زیست بکر است...

پروفسور ایرج نبی پور در شانزدهین نشست از جلسات مکتب بوشهر گفت: انسان قرن ۲۱ می داند که می بایست برای رشد و بقا به محیط زیست و محیط زیست اجتماعی خود توجه کند و جامعه پایدار جامعه ای است که در یک گستره اکولوژی اجتماعی زندگی می کند.

وی ادامه داد: توسعه پایدار یک موضوع چند وجهی است و هر سه عامل محیط زیست، اقتصاد و جامعه در به تعادل رسیدن آن دخیل است. در واقع در جهان مدرن برای نگهداری توسعه پایدار، دو ابر روند در حال رخ دادن است که اولی آن، برجسته تر شدن محیط زیست در همه معادلات است.

این پژوهشگر حوزه پزشکی دریایی با اشاره به حفظ خرده فرهنگ ها به وسیله اکوتوریسم عنوان کرد: امروزه حتی مباحث کارآفرینی و نوآوری نیز با ارزش های محیط زیستی سنجیده می شود.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری خلیج فارس یکی از ابزارهای توسعه پایدار را اکوتوریسم دانست و گفت: به وسیله اکوتوریسم علاوه بر حفظ محیط زیست، خرده فرهنگ ها و به تبع آن نیز ماکروفرهنگ ها حفظ می شود.

موسس موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس در ادامه به معرفی ابر روند دوم پرداخت: مگاترند دوم در حفظ توسعه پایدار، جلب مشارکت عمومی مردم به ویژه در علم است.

نبی پور تصریح کرد: در دانشگاه نسل پنجم، علم خرد شده و در اختیار مردم قرار می گیرد. آوردن مردم به عرصه های مختلف، یکی از ابرروند (مگاترند)های فعلی دنیاست که محیط زیست نیز از آن مستثنی نیست.

این پژوهشگر، اکوتوریسم در ایران را یک پدیده نوظهور می داند و معتقد است تخریب های صنعتی از یک سو و طبیعت گردی لجام گسیخته و بدون نظارت از سوی دیگر، دو بال در تخریب محیط زیست بکر است.

وی در پایان اظهار کرد: محیط زیست، با یک برنامه عالمانه و جامع به کمک اکوتوریسم، قابل احیاء و پویا شدن است.

پروفسور ایرج نبی پور، فوق تخصص بیماری های غدد و متابولیسم و از پژوهشگران بوشهری است که تالیف و ترجمه بیش از ۳۵ کتاب و صدها مقاله علمی بین المللی را در کارنامه خود دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن