دادستان همدان: مجازات‌های متخلفان انتخابات بازدارنده نیست


دادستان همدان: مجازات‌های متخلفان انتخابات بازدارنده نیست

همدان- ایرنا- دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان همدان گفت: مجازات‌های پیش‌بینی شده برای داوطلبان متخلف انتخابات مجلس شورای اسلامی به هیچ وجه بازدارنده نیست و تاثیری در کاهش تخلف ندارد.

حسن خانجانی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا به بیان خلاء های انتخابات پرداخت و بیان کرد: با وجود اصلاح قانون انتخابات در سال ۹۵ اما برخی از موارد و بندهای آن تغییر نکرده و مغول ماند.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات اساسی این است از زمان نامنویسی داوطلبان تا برگزاری و اتمام انتخابات، در صورت بروز جرم توسط داوطلب، حق احضار و بازداشت داوطلبان را نداریم.

خانجانی ادامه داد: حتی اگر آن فرد پیش از داوطلب شدن نیز جرمی مرتکب شده باشند، از زمان آغاز نامنویسی تا پایان فرایند انتخابات، نمی توان آنها را به دستگاه قضایی احضار و بازداشت کرد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان همدان ادامه داد: بر این اساس برخورد قضایی با داوطلب انتخابات در طی این مدت امکان پذیر نیست مگر با دستور رییس قوه قضاییه، اما در صورت انجام تخلف از سوی سایر افراد از جمله هواداران و اعضای ستاد و داشتن مدارک مستند، موضوع به فرویت برخورد می شود.

خانجانی بیان کرد: در ماده ۶۶ قانون انتخابات اصلاحاتی صورت گرفته است که بر اساس آن خرید و فروش رأی از قبیل هرگونه اقدام به خرید و فروش مستقیم و غیرمستقیم، توزیع اقلام و لوازمی که برای دریافت‏ کننده جنبه‌ی انتفاعی داشته باشد و همچنین کمک ‏های نقدی و غیرنقدی به اشخاص، اماکن عمومی و مذهبی و هیات‏ ها و امور خیریه بعد از ثبت‏‌نام در انتخابات جرم است.

وی افزود: با وجود اصلاح قانون انتخابات اما در مجازات های پیش بینی شده در ماده ۷۵ اصلاحی صورت نگرفت یعنی مجازات مرتکبان این دست جرائم و تخلفات مقرر در بندهای ماده ۶۶، از ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان پیش بینی شده است.

دادستان همدان یادآوری کرد: مجازات پیش بینی شده برای داوطلبان متخلف مربوط به سال ۷۸ بوده و در آن زمان ۵۰۰ هزار تومان رقم قابل توجهی بود اما هم اینک این رقم ناچیز است و باید هنگام اصلاح قانون انتخابات ماده ۷۵ نیز تغییر می کرد.

خانجانی تاکید کرد: تغییر ندادن ماده ۷۵ و متناسب نبودن میزان مجازات با تخلف انتخاباتی موجب شده مجازات ها تاثیر و بازدرندگی لازم را نداشته باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون تخلف انتخاباتی به دادستانی در استان گزارش نشده است بیان کرد: از افرادی که قصد ورود به مجلس شورای اسلامی برای قانونگزاری دارند انتظار می رود ابتدا خودشان به قانون پایبند باشند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان همدان اضافه کرد: به غیر از زمان پیش بینی شده برای تبلیغات انتخاباتی، هر گونه تبلیغ در فضای مجازی و حقیقی ممنوع و جرم است.

استان همدان با یک میلیون و ۷۶۰ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان و ۹ حوزه انتخابیه دارای هفت کرسی نمایندگی در بهارستان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا