میزان مصرف شیرخشک، چند پیمانه کافی است؟


میزان مصرف شیرخشک، چند پیمانه کافی است؟

آیا می‌دانید که چقدر باید به کودک‌تان غذا دهید. زیاد باشد یا کم؟ چقدر کافی است؟

نی نی بان: آیا می‌دانید که چقدر باید به کودک‌تان غذا دهید. زیاد باشد یا کم؟ چقدر کافی است؟ از هر ماده غذایی به چه میزان باید مصرف کند تا رشدی طبیعی داشته باشد. پاسخ آن بیشتر به وزن و رشد کودک‌تان بستگی دارد.
میزان مصرف شیرخشک، چند پیمانه کافی است؟
از کجا شروع کنم؟
به طور کلی، کودکان زمانی که گرسنه‌اند غذا می‌خورند و وقتی سیر‌ هستند دست از خوردن می‌کشند. اما معمولا کودکانی که غیر از شیر مواد دیگری را هم مصرف می‌کنند، از کودکان شیرخوار سنگین وزن‌تر هستند. اشتهای کودکان از هم متفاوت است و تغذیه هر کودکی روزانه و ماهانه تغییر می‌کند.
شاید این موضوع پیچیده به نظر برسد اما اگر شما دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید و به طور منظم با پزشک او مشورت کنید، کودک‌تان مسیر درست را طی خواهد کرد.
دستورالعمل‌های ما برای کودکانی است که 4 تا 6 ماه اول را از شیرخشک استفاده می‌کنند، سپس تا یک سالگی ترکیبی از آن و جامدات را مصرف می‌کنند.
به کودک‌تان روزانه بیش از 32 انس (907 گرم) از شیرخشک ندهید و زمانی که او خوردن جامدات را آغاز کرد، مقدار مصرف شیرخشک را کاهش دهید. پزشک کودک‌ می‌تواند به شما بگوید که کودک‌تان در کجای جدول رشد قرار دارد و با توجه به آن شما را از سرعت رشد او و مقدار مناسب مصرف شیرخشک مطمئن کند.
توجه: اگر کودک ترکیبی از شیر مادر و شیرخشک می‌خورد، با پزشک او درباره جزییات بیشتر مشورت کنید.

دستورالعمل تغذیه متناسب با وزن کودک
در 4 تا 6 ماه اول زمانی که کودک شما جامدات نمی‌خورد، یک قاعده ساده وجود داد: روزانه 2.5 انس از شیرخشک برای هر پوند از وزن بدن کودک کافی است. (1 پوند=453 گرم) و (1 انس=28 گرم)
برای مثال اگر وزن کودک شما 6 پوند است، به او روزانه 15 انس از شیرخشک به او بدهید یا اگر وزن‌اش 10 پوند است، حدود 25 انس در 24 ساعت به او دهید.
قوانین ثابتی برای این اعداد وجود ندارد و آن‌ها تنها میانگینی هستند از آنچه کودک‌تان به آن احتیاج دارد. تغذیه روزانه کودکان مطابق احتیاجات فردی آن‌ها تغییر می‌کند. به بیان دیگر ممکن است او یک روز بیشتر یا کمتر غذا بخورد.

تغذبه با شیرخشک بر اساس نشانه‌های گرسنگی
یافتن نشانه‌های گرسنگی در کودکان به شما کمک می‌کند تا بدانید چه وقت و چه مقدار شیرخشک به او بدهید.
نوزاد شما. اگر نوزاد شما گرسنه باشد، در نهایت گریه خواهد کرد. اما گریه آخرین نشانه گرسنگی است. نشانه‌های قبل از گریه، مکیدن لب‌ها، غر زدن (چرخاندن سر به سمت دست شما زمانی که گونه‌ او را نوازش می‌کنید.) و قرار دادن دست در دهان‌اش است.
تغییر اشتها. ممکن است کودک شما در دوره رشدش گرسنه‌تر از حد معمول باشد. این معمولا 10 تا 14 روز پس از تولد و در سن 3هفتگی، 6 هفتگی، 3 ماهگی و 6 ماهگی رخ می‌دهد یا ممکن است نسبت به روزهای عادی احساس گرسنگی کمتری کند اگر احساس خوبی نداشه باشد.
تمایل بیشتر به غذا. اگر کودک‌تان به سرعت غذایش را تمام و برای مقدار بیشتری به اطراف نگاه کرد، می‌فهمید که او گرسنه است. اگر پس از تمام کردن اولین بطری‌اش هنوز گرسنه بود، سعی کنید 1 یا 2 انس بیشتر به او دهید. اگر بیش از آن درست کنید ممکن است کودک‌تان آن را نخورد و مجبور شوید آن را دور بریزید.
یک وعده زیاد. استفراغ کودک پس از غذا می‌تواند نشانه این باشد که او زیاد غذا خورده است. (تف کردن طبیعی است اما استفراغ خیر.) درد معده نیز می‌تواند دیگر نشانه آن باشد. اگر کودک شما پاهایش را می‌کشد یا شکم‌اش سفت شده، احتمالا احساس درد دارد.
او همیشه گرسنه نیست. برای هر بار گریه کودک‌تان به او یک بطری شیر ندهید. موقعیت را در نظر بگیرید- به‌خصوص اگر اخیرا به او غذا داده‌اید- شاید او گریه می‌کند چون پوشک‌اش خیس است، سرد یا گرمش شده، احتیاج دارد آروغ بزند یا به سادگی می‌خواهد به شما نزدیک شود.
میزان مصرف شیرخشک، چند پیمانه کافی است؟

تغذیه با شیرخشک بر اساس سن
در هفته اول با توجه به نیاز کودک‌تان به او غذا دهید اما پس از آن مراقب باشید به او بیش از حد غذا ندهید تا در وزن سلامت باقی بماند.
بیشتر نوزادان می‌خواهند هر چند ساعت غذا بخورند. برای هفته اول 1.5 تا 2 انس در هر وعده به او دهید و آن را تا 2 تا 3 انس هر 3 تا 4 ساعت افزایش دهید.
هر چه کودک شما بزرگ‌تر شود و به تناسب آن معده‌اش نیز بزرگ‌تر شود، روزانه تعداد کمتری بطری با میزان شیرخشک بیشتری می‌خورد. برای مثال در 1 ماهگی او ممکن است روزانه 5 تا 6 بطری 4 انسی بخورد اما این مقدار در 6 ماهگی به روزانه حدود 4 تا 5 بطری 6 تا 8 انسی تغییر می‌کند.

علائمی که نشان می‌دهد کودک شما مقدار درست شیرخشک را دریافت کرده است
در اینجا علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد کودک شما تمام شیرخشک لازم را دریافت کرده است:
- وزن او پس از دو هفته اول زیاد می‌شود و رشد او با همان نسبت در یک سال اول ادامه می‌یابد. (بیشتر کودکان 10% از وزن هنگام تولدشان را از دست می‌دهند اما در 2 هفتگی خود دوباره آن را به دست می‌آورند.)
- او پس از غذا خوردن، احساس آرامش و خشنودی می‌کند.
- اگر از پوشک یک‌بار مصرف استفاده کنید، کودک روزانه 5 تا 6 پوشک خیس می‌کند اما اگر از پوشک پارچه‌ای استفاده کنید، 6 تا 8 پوشک در روز مصرف می‌کند. (پوشک یک بار مصرف قدرت جذب بالاتری دارد.)

نگرانی‌هایی که درباره مقدار مصرف شیرخشک وجود دارد
اگر شما نگرانید که کودک‌تان شیرخشک را کمتر یا بیش از حد مصرف می‌کند، با پزشک او مشورت کنید. پزشک می‌تواند وزن و میزان رشد او را اندازه بگیرد و به شما بگوید آیا مقدار آن متناسب با سایز و سن او است یا خیر. او پیشنهادهای لازم را به شما نیز خواهد داد.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
برای اینکه شیر خشک مناسب و با کیفیت را برای کودک خود انتخاب کنید، ابتدا باید ویژگی های یک شیر خشک با کیفیت را بشناسید. در ادامه 10 نکته ای که باید در زمان خرید شیر خشک در نظر بگیرید ارائه شده است.
هنگامی که کودکان متولد می شوند، معمولاً بسیار ظریف هستند، بنابراین نیاز به مقدار مناسب مواد مغذی برای کمک به رشد سالم آنها مهم است. انتخاب شیر خشک مناسب برای کودک شما می تواند تصمیم گیری سختی باشد، زیرا شیر خشک های کودک در انواع مختلفی وجود دارند.
هر مادری که از شیر خود به کودک می دهد، متوجه می شود که جایگزینی شیر مادر با شیر خشک، یک ایده جایگزین برای زمانی است که مادران می خواهند به محل کار خود بروند یا کودک را به شخص دیگری بسپارند تا از او مراقبت کند. مشاوران حرفه ای به مادران توصیه می کنند تا شش ماه با شیر خود نوزاد را تغذیه کنند.
هنگام انتخاب شیر خشک کودک شیرخوار، رعایت استانداردهای کیفیت مناسب و نیازهای غذایی کودک مهم است. در ادامه 10 نکته مهم در خرید شیر خشک کودک در نظر گرفته شده است.

10 نکته برای خرید شیر خشک
10 نکته ای که برای خرید شیر خشک کودک باید در نظر گرفت

1. مواد مغذی
مواد مغذی برای شش ماه اول زندگی کودک باید با دقت فراهم شود.
حاوی پروتئین
مصرف پروتئین بیش از حد می تواند منجر به چاقی کودک شود. شیر خشک های کودک مقادیر پروتئین های متفاوتی دارند، پروتئین برخی از آنها بسیار بیشتر از سایرین است.
ده گرم پروتئین در روز مقدار مناسب برای نوزادان بین 0 تا 6 ماه است. اطمینان حاصل کنید که به بسته بندی محتوای پروتئین نگاه کرده و شیر خشک هایی را انتخاب کنید که دارای پروتئین مطابق با 100 میلی لیتر باشد.
شیر خشک های کودک مقادیر پروتئین های متفاوتی دارند
کربوهیدارت
کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی برای هر نوزاد هستند؛ زیرا برای رشد و تکامل مناسب، ضروری هستند.
دریافت مقادیر مناسب کربوهیدرات ها به حفظ وزن بدن کمک می کند و رشد مطلوب را برای نوزاد فراهم می کند. روزانه 95 گرم کربوهیدرات برای کودک کافی است.

2. شکل های شیر خشک
همانطور که قبلاً ذکر شد، شیر خشک کودک به اشکال مختلفی تولید می شود. تعدادی از مارک های مختلف وجود دارند که به طور رسمی مجاز هستند و استانداردهای لازم را رعایت می کنند. شیر خشک کودک به دو شکل تهیه می شود: شیر خشک های آماده استفاده و پودرها
شیر خشک های آماده استفاده
شیر خشک آماده استفاده شدیدا برای نوزادان تازه متولد شده توصیه می شود. شما می توانید بهترین شیر خشک را برای نوزاد شیرخوار خریداری کنید، اما اگر هنوز خیلی زود باشد، ممکن است باعث بروز مشکل شود.
این بدان دلیل است که هضم آنها آسان است و معمولاً از شیر گاو تهیه می شود. این نوع شیر خشک ها همچنین توصیه می شوند، زیرا شما می توانید این نوع شیر خشک را بعد از اینکه کودک خود را با غذاهای جامد آشنا کردید نیز به کودکتان بدهید.
با این حال، اگر کودک شما قادر به هضم یک مارک خاص شیر خشک کودک نیست، همیشه می توانید از یک مارک دیگر استفاده کنید.
شیر خشک پودری
این نوع شیر خشک به صورت پودری است و در بسته های کوچک عرضه می شود و قبل از تغذیه کودک نیاز به مخلوط شدن با آب دارد. اگرچه اقتصادی تلقی می شود، اما این نوع شیر خشک برای شیرخواران زیر 6 ماه توصیه نمی شود، مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد.
شیر خشک مبتنی بر سویا که در بازار نیز موجود است، معمولاً به نوزادانی که به شیر گاو حساسیت دارند داده می شود.

میزان مصرف شیرخشک، چند پیمانه کافی است؟
3. وضعیت مالی
مهم است که قبل از تصمیم گیری در مورد خرید نوع شیر خشک کودک مورد نظرتان، توانایی مالی خود را در نظر بگیرید. اقتصادی ترین نوع آن، شیر خشک خانگی است.
اگر امکان خرید شیر خشک های کودک از مغازه ندارید، یک شیر خشک کودک سالم و خانگی که می تواند این جای خالی را پر کند.

4. وزن کودک در هنگام تولد
برخی از کودکان معمولا در هنگام تولد با وزن کم متولد می شوند که کمتر از 2.5 کیلوگرم است. در اکثر موارد، این اتفاق برای دوقلوها و کودکان نارس می افتد.
یک رژیم غذایی مغذی می تواند به کودک شما کمک کند تا به طور پیوسته رشد کند و انتخاب شیر خشک های غنی شده از مواد مغذی برای سلامتی کودک بسیار مفید خواهد بود.
با این حال، همیشه در مورد شیر خشک محتاط باشید، زیرا در صورت استفاده بیش از حد ممکن است منجر به چاقی شود.

5. مواد موجود در شیر خشک کودک
دو ماده اصلی بحث برانگیز وجود دارد که در شیر خشک کودک یافت می شود. DHA (امگا 3) و ARA (امگا 6) ترکیباتی هستند که بهترین نوع اسیدهای چرب برای نوزادان محسوب می شوند.
این دو ماده برای رشد عصب و مغز شناخته می شوند. به طور طبیعی DHA و ARA در شیر مادر، روغن ماهی و تخم مرغ یافت می شود. با این حال، DHA و ARA افزودنی معمولاً با هگزان سمی فرآوری می شوند.
تولید کنندگان ادعا می کنند که فقط مقادیر کمی از آن در شیر خشک وجود دارد، با این حال، باید در مورد اینکه آیا می خواهید آن را به کودک خود بدهید یا خیر، فکر کنید.

6. سن کودک
این فاکتور معمولاً توسط بسیاری از مادران نادیده گرفته می شود. مهم است که یک شیر خشک کودک را در نظر بگیرید که متناسب با سن او باشد.
توصیه می شود که از شیر خشکهای آماده مصرف برای کودکان کمتر از 6 ماه استفاده کنید. چه کودکتان تنها با شیر خشک تغذیه می شود و یا چه تغذیه او ترکیبی باشد، شما نیاز دارید تا 12 ماهگی از جایگزین مناسب شیر مادر استفاده کنید.
نوزادان بزرگتر از 6 ماه معمولا از همان نوع شیر خشک هایی استفاده می کنند که حاوی 10 گرم پروتئین و 95 گرم کربوهیدرات در روز است. از 6 تا 12 ماهگی کودک، می توانید از مقدار بیشتری پروتئین و کربوهیدرات نیز استفاده کنید.

7. درک برچسب مواد شیر خشک
تولید کنندگان و فروشندگان علاقه مند به تولید محصولات جدید برای شیر خشک های کودک هستند، زیرا می خواهند کسب درآمد کنند. ممکن است شیر خشکهای جدیدی به بازار عرضه شوند که به نظر می رسد بهبودی نسبت به محصولات قبلی دارند، اما در بیشتر مواقع یکسان بوده و یا کمی تغییر کرده اند.

8. آلرژی به شیر خشک
آلرژی ها به صورت ژنتیکی هستند؛ بنابراین احتمالاً کودک شما به همان آلرژی هایی که قبلاً در خانواده شما وجود داشته، مبتلاست.
در چنین مواردی پزشکان شیر خشک هیدرولیز را توصیه می کنند که هضم آن آسان است و احتمالاً واکنش حساسیتی برای کودک شما ایجاد نمی کند.

9. شیر خشک غنی شده با آهن
این مورد برای کودکانی است که به دلایل مختلفی که به مادر مربوط می شود، اصلا از شیر مادر تغذیه نمی کنند.
تمام کودکانی که از شیر مادر تغذیه نمی کنند، باید شیر خشکهایی با آهن را مصرف کنند تا زمانی که یک ساله شوند، زیرا این امر به تقویت سطح آهن در خون آنها کمک می کند و از این طریق از کم خونی جلوگیری می کند.

10. در دسترس بودن شیر خشک (موجود بودن شیر خشک)
توصیه نمی شود که انواع مختلفی از شیر خشک کودک را خریداری کنید؛ بنابراین توصیه می شود همیشه نوع شیر خشکی را انتخاب کنید که در دسترس است. تغییر شیر خشک کودک ممکن است در هضم کودک اختلال ایجاد کند و می تواند باعث آلرژی شود.
پس از انتخاب بهترین شیر خشک برای کودک، حتماً نکات بهداشتی را به رعایت کنید که شامل شستن دست ها قبل از استفاده از شیر خشک کودک است.
قبل از مخلوط کردن پودر یا کنسانتره مایع برای شیر خشک های کودک، بطری تغذیه باید با آب داغ شسته شود.
میزان مصرف شیرخشک، چند پیمانه کافی است؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شاهزاده هودونگ در جومونگ بعد از 15 سال