رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش: پژوهش برای آموزش و پرورش باید یک مبنا تلقی شود


تهران (پانا) - نشست هماهنگی برگزاری هفته پژوهش سال 98 در وزارت آموزش و پرورش در سالن جلسات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.

رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش: پژوهش برای آموزش و پرورش باید یک مبنا تلقی شود

تهران (پانا) - نشست هماهنگی برگزاری هفته پژوهش سال 98 در وزارت آموزش و پرورش در سالن جلسات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در این نشست علی ذوعلم گفت: «پژوهش برای آموزش و پرورش باید یک مبنا تلقی شود یعنی اینکه هم آموزش و تعلیم و هم تربیت و پرورش بر مبنای پژوهش صورت می‌گیرد و اگر براساس پژوهش صورت نگیرد آن حرکت جهت‌دار که ما را به هدف نزدیک کند نخواهد بود. امر پژوهش بسیار مهم است و گرامی‌داشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش بر عهده سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در خط مقدم این عرصه قرار دارد. همه بخش‌ها باید خودشان را دخیل و مکلف بدانند که به امر پژوهش کمک شود.»

باید استانداردی در پژوهش‌های وزارت آموزش و پرورش تعریف شود

رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش درباره تعریف نوع پژوهش‌ها در آموزش و پرورش گفت: «باید بدانیم پژوهشی که می‌خواهد صورت بگیرد چه نوع پژوهشی است؟ پژوهشی آکادمیک و دانشگاهی است یا پژوهش نظری به معنای رایج است یا اینکه پژوهش‌هایی است که دانش‌آموزان را برای ارتقا و رشد تفکر، تعقل و اندیشه‌ورزی توانمند کند یا اینکه بتواند معلم، مدیر و مربی را برای حسن اجرای رسالت پژوهشی و تربیتی‌اش کمک کند یا پژوهشی که بتواند مسائل آموزش و پرورش را حل کند و در ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت موثر باشد. حتما باید استانداردی در پژوهش‌های وزارت آموزش و پرورش تعریف کنیم.»

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی پیشنهاد داد برای هفته پژوهش یک شعار تعیین شود و سپس برای این هفته یک نامگذاری با هویت و اقتضای آموزشی و پرورشی صورت گیرد که هم جهت‌دهنده و هم نمادین باشد. ذوعلم افزود: «در سند برنامه درسی ملی به تفکرمحوری و تعقل‌محوری تاکید شده است. غالبا دو خلأ در برنامه‌های ما مطرح می‌شود یکی اینکه برنامه درسی ما خلاقیت‌محور نیست و محفوظاتی است و دیگر اینکه ارتباطی با زندگی واقعی پیدا نمی‌کند.»

او ادامه داد: «می‌تواند کارگروه علمی به معنای خاص با حضور پژوهشگاه، معاونت طراحی و تولید بسته‌های یادگیری و حوزه‌های تربیت و یادگیری تشکیل شود تا محورهایی را مشخص کند که به مدارس و محققان اولویت‌های پژوهشی سال آینده را معرفی کند و در واقع از پژوهش‌های دانش‌آموزان و معلمان هدایت و حمایت شود.»

علی ذوعلم بر الهام گرفتن از بیانیه گام دوم انقلاب در همه عرصه‌ها تاکید کرد و گفت: «می‌توانیم امسال را گام دومی در عرصه پژوهش تلقی کنیم. بلکه این مراسم، نقطه آغازی باشد برای فرایند پژوهشی سال آینده.»

لزوم بهره‌گیری از چهره‌های پژوهشی برتر آموزش و پرورش در هفته پژوهش

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره اهمیت توجه به پژوهش‌های انجام شده در مسائل آموزش و پرورش و انتخاب پایان‌نامه‌ها و رساله‌های برتر در این حوزه گفت: «نگاه‌های دانشی و نگاه عمیق نظری کار پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه است اما آنچه ما را متمایز می‌کند این است که مسائل آموزش و پرورش مطرح شود. حتی با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در استان‌ها، ارتقای توانمندی پژوهشی استان و ارائه تجارب طرح بوم می‌توان بعد علمی هفته پژوهش را تقویت کرد.»

او همچنین درباره میهمانان و سخنرانان برنامه‌های هفته پژوهش نیز گفت: «چهره‌های دانشگاهی افرادی بسیار محترم و ارزشمندی برای ما هستند اما چهره‌های پژوهشی برتری در آموزش و پرورش کشور وجود دارند که می‌توانیم از وجود آنها نیز بهره ببریم مانند استاد «صافی»‌ها.»

رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش بر ساده‌بودن مراسمات هفته پژوهش و دقت در انتخاب اماکن میزبان این برنامه تاکید کرد و گفت: «مدرسه دارالفنون به عنوان یک محل مناسب برای این برنامه می‌تواند در نظر گرفته شود.»

در ادامه این نشست فرهاد کریمی، رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گزارشی درباره فعالیت این پژوهشگاه در سال گذشته، آسیب‌شناسی انجام شده و ماموریت‌ها و برنامه‌های امسال هفته پژوهش ارائه کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟